• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser

M

mikkis

Guest
Hej alla !

Nu har jag registerat mig på husbilsklubben och hoppas jag skall trivas här med er!

Jag efterlyser bara den filen som "Kingen" skrivit i forumet om angående ställplatser. Finns det en färdig sådan fil eller är den uner bearbetning?
Självklart har jag laddat ner den filen där man själv kan läga till ställplatser eftersom vi bara åker husbil i Europa och har själv aldrig legat på någon ställplats innan utan det har bara blivit tankställen eller campingar, men i år skal vi börja med detta ställplats besökande.

Vi köpte förra säsongen ADAC:s böcker angående ställplatser i tyskland men som alla vi vet så är det inte så lätt att förstå tyskan.. med tanke på vägbeskrivningar till dessa platser Etc,,
Tacksam för ett svar angående "kingens" Ställplats fil.

Mvh/
Mikkis

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ställplatser

Du kommer nog bara åt det om du är betalnde medlem i klubben. Välkommen som medlem förresten!

janstroberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
505
Medlemskap
2025

HEJ! Det finns en bok som heter reismobil som är super vad gäller ställplatser i hela europa vi har använt den i drygt ett år och den är perfekt tillsammans med en gps.

F

F.d. 24280

Guest

Ställplats...nja,har man en bil under 6M så räknas den som personbil och då kan man använda sig av vilka parkeringsplatser som helst.Så någon ställplats är inte aktuell för min del.Ok om man kan och skall fylla på vatten och tömma kassettoa men annars nej.Dom här två tycker jag om!Det ena är marina i Schleswig och den andra är hamn i Rendsburg vid Kielkanalen.

Bild 020.jpg

Bild 054.jpg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest

Om det är en personbil eller en lätt lastbil står angivet i registreringsbeviset och har inget med fordonets längd att göra; åtminstone inte i Sverige. Min är strax under 7,5m och är en personbil. Hälsn/AndersW

F

F.d. 24280

Guest

Och hur gör du då vid uttresa till utlandet.Får du betala som personbil eller åker du på den dyrare variant bil/husvagn?
Mvh/Zlatko

F

F.d. 418

Guest

Det har inte varit aktuellt ännu. Vi får väl se när den dagen kommer. Jag tror inte att man nere på kontinenten riktigt förstår det här svenska "undantaget" att en husbil kan vara personbil. Det vore kul om Du firade 100-inläggsjubiléet med att bli medlem. Välkommen! Hälsn/AndersW

F

F.d. 2025

Guest

Är det någon som har koll på hur stor en bil får vara för att stå på en vanlig parkering?
Finns det något som reglerar detta för platserna varierar ju i storlek.
Själv tycker jag en vanlig parkering är väl liten för risken för skador är stora. Folk blir irriterade när dom inte kommer i eller ur sina bilar och en dörr kan slå i.
Ok det där med Personbil klass 2 kan ju räcka för att kunna stå på en parkering men då ska man väl få plats inom det vita fältet iaf. Alla kommentarer välkomna.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Alla hjulen skall stå inom de vita linjerna. LB eller PB spelar ingen roll.
Enligt Vägverket.

Hälsningar

F

F.d. 1471

Guest

Så om alla fyra hjulen är inom de vita linjerna så kan överhänget hänga ut hur mycket som helst?? Kan detta vara sant??

F

F.d. 24280

Guest

Nej,det är det inte.Bilenskall vara 6 eller under 6m.Då får man plats i en ruta

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns inga helt klara regler, det varierar mellan kommuner och ibland mellan P-vakter i samma kommun.

Besked som jag fått vid några tillfällen är att; Alla hjulen måste få plats inom rutan och bilen får inte vara så lång att den är till hinder för andra trafikanter.

Går t.ex. överhänget in över en trottoar så att den hindra fotgängare blir det kanske böter. Man får själv bedömma detta om ingen P-vakt finns att fråga.

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Nej,det är det inte.Bilenskall vara 6 eller under 6m.Då får man plats i en ruta

Vill bara påpeka att en Parkeringsruta skall enligt " normerna " vara 5,o m lång och 2,5 m bred. Om flera P-rutor ligger intill varandra blir det mitten på (den oftast målade) linjerna som gäller.

F

F.d. 29771

Guest

Hej, jag är betalande i husbilsklubben sedan 2 år tillbaka. Vet du hur man kommer åt klingens
Ställplatsfil
Hälsningar
Louise 551

Toppen