• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser simrishamn

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Läste i tidningen Min Husbil om Simrishamns önskan att charma husbilsägare med parkeringar som var gratis. Det var en man som heter Anande Andersson som undersökt vad husbilsägare vill ha för service. Han menar att vi skall använda de lokala campingplatserna som finns, och tar därför bort ställplatsera, som förut fanns centralt. Jag tror inte handlarna och krögarna i staden kommer se detta som ett bra beslut, vi åker i alla fall vidare.
Lennart o Karin
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser simrishamn

Det är kanske inte så konstigt. Jag tycker mig märka att fler och fler husbilister vill ha mer och mer service på sina nattparkeringar de besöker. För kommuner är det då naturligt att hänvisa till campingplatser som har all den service i stället för att bara erbjuda en plan yta med lite större parkeringsrutor som egentligen är det som behövs. Det blir ju dyrt och komplicerat att uppfylla kraven på toaletter, el, duschar, WiFi och kök.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser simrishamn

Hej Michael
Jag tror inte en majoritet av oss husbilsägare kräver att en central ställplats utrustas så väldigt mycket som du räknade upp. Är det så skall dessa naturligtvis besöka campingar, vi bör skilja vilket behov som krävs vi har ju allt som du räknade upp i våra bilar. Jag vill ha en plats där jag kan stå utan risk för bötfällning eller bortmotning mitt i natten, gärna mot betalning att ta sig 2-4 kilometer till en camping är ej okej för en natt. Det är inte något problem om en offentlig toalett finns men inget krav. Jag förstår inte att något bränsle ⛽ bolag har kommit på att vi med deras kreditkort hos dom kan mot mindre betalning få tillgång till toalett tömning fyllning av färskvatten. Det bolaget skulle nog öka sin omsättning till oss med Husbil.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Ställplatser simrishamn

Håller absolut med Michael... Allt för ofta nämns toa, dusch, el, tömning etc när det frågas vad vi behöver på en ställplats. Och om det erbjuds el men med "endast" 6A säkring anses det för lite. Detta kan ju innebära att man tycker det är svårt att ordna centrala platser.
Visst är det fint på att stå på ställplatser med full service, typ Lundåkrahamnen, om man skall tillbringa dagen där och sola, fiska, bada eller dylikt. Men då måste vi vara beredda att betala... Den behöver ju inte då ligga centralt heller...
På en central ställplats kan det räcka med en parkeringsyta till rimligt pris och gärna med begränsad tid. För tömning och fyllning kan vi väl åka till annan anvisad plats där detta är lätt att ordna. Kanske vid kommunens reningsverk eller liknande. Eller varför inte på någon camping som kommunen gjort avtal med om detta...

Jag tror inte heller att vi i turisttäta kommuner är så efterfrågade som många tror. En turist i "vanlig" bil spenderar nog mer pengar på t.ex. restaurangbesök, boende o.dyl. Dessutom behövs inga speciella parkeringsplatser, han nyttjar de befintliga och betalar 20 kr/tim (i Strömstad) för detta

/ TommyQ
 
Toppen