• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser på Öland

F

F.d. 29911

Guest
Så är man åter hemma efter en tripp på 6 dagar på Öland mycket bra väder hela tiden
och jag vill nämna två bra ställplatser som vi besökt nämligen Böda Hamn med bra service och möjlighet att köpa färsk fisk. Sedan är det ställplatsen i Degerhamn intill
fabriken (lite ljud från den men man blev van) Mycket trevligt välkomnande och fin serviceanläggning möjlighet att bli av med det som krävdes och fylla vatten.
Vi vill rekomendera denna ställplats där 120 kronor var väl värda.
Hälsningar från 5081
Nu blir det jakt som gäller !!!!
:mh4:

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser på Öland

Vi instämmer helt betr Degerhamn,vill nämna att servicebyggnaden där,även erbjuder fräscha duschar ( med fritt varmvatten) kök o tvättmaskiner.
Dessutom måste vi nämna det intilliggande Brukshotellet som serverar högklassig mat till facila priser och ibland även har trubadurkvällar!!

På norra Öland föredrar vi Kårehamn framför Böda ,där vi tycker att det blir lite FÖR många husbilar samtidigt.
Kårehamn har en mycket bra fiskrestaurang och en hygglig badplats.

(På bägge ställplatserna hade vi dock problem med både internetuppkoppling o TV signaler )

Lasse W

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Instämmer till fullo. På Öland finns det både vin och vatten. I fjol när det var skördefest fick man sin plats i Degerhamn, kunde åka ut på ön och komma tillbaka till samma plats. Dessutom fanns det många utställare i "ladan" samt musik så man kunde dansa på kvällen.

En riktig pärla. :)

F

F.d. 924

Guest

I dagens tidning står det som rubrik " INGA HUSBILAR VID HAMNEN I KÅREHAMN".
Länsstyrelsen upphäver samhällsbyggnadsnämndens beslut som gav klartecken till en sådan åtgärd, och att det är strandskyddet på 100 meter som gäller. Beslutet kan överklagas.

Ingrid

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Vi instämmer helt betr Degerhamn,vill nämna att servicebyggnaden där,även erbjuder fräscha duschar ( med fritt varmvatten) kök o tvättmaskiner.
Dessutom måste vi nämna det intilliggande Brukshotellet som serverar högklassig mat till facila priser och ibland även har trubadurkvällar!!

På norra Öland föredrar vi Kårehamn framför Böda ,där vi tycker att det blir lite FÖR många husbilar samtidigt.
Kårehamn har en mycket bra fiskrestaurang och en hygglig badplats.

(På bägge ställplatserna hade vi dock problem med både internetuppkoppling o TV signaler )

Lasse W

Kostar en 5 krona att ducha på Degehamns ställplats.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I appen Ölandsguiden hittar man bland mycket annat ställplatser.

photo-747055.jpg
photo-745031.jpg

F

F.d. 9344

Guest

Trevlig App Knarrevik men inte visade den väl några ställplaser för HB?
Hur många Båtplatser det fanns uppgavs däremot.

Synd att de missat detta eller det kanske de inte har?:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Trevlig App Knarrevik men inte visade den väl några ställplaser för HB?
Hur många Båtplatser det fanns uppgavs däremot.

Synd att de missat detta eller det kanske de inte har?:)

Jo, gästhamnarna funkar även som ställplatser. Jag besökte ett flertal för en dryg vecka sedan. Riktigt bra!

Knarreviks husbilsblogg: Öland

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det finns ett grymt stort utbud på platser som man kan stå på på Öland.

Vill man bo på hotell så finns hotellguiden

Vill man bo i stuga så finns stugguiden

Vill man bo på camping så finns campingguiden

Vill man stå på ställplats så finns Ölands ställplatsguid

Vill man stå i en gästhamn så finns gästhamnsguiden

Vill man stå på en av naturvårdsverkets parkeringar så finns naturguiden

Vill man stå på en rastplats så finns vägverkets rastplatslista

Är det marknad eller skördefest tillkommer det ännu fler platser

Vill man stå på en plats som andra HBK'are stått på så finns de i HBK ställplatslista

Vill man stå på en plats som ingen annan hittat så rekognoserar man på en karta och letar upp nya platser.

Det finns hur många som helst - kreativitet. :)

F

F.d. 9344

Guest

Jo, gästhamnarna funkar även som ställplatser. Jag besökte ett flertal för en dryg vecka sedan. Riktigt bra!

Knarreviks husbilsblogg: Öland

Jodå. det är jag väl medveten om Knarrevik men tyvärr så finns vi (läs HB) tydligen inte med i deras tänk när de gjorde Appen, det var det som jag reagerade på. Det är väl knappast okänt för de flesta att det är ett stort motstånd mot HB från visst håll på Öland, eller hur.
Protesterna på detta forum har varit många.

Det hade varit trevligt om det även på stått hur många HB-platser de kan erbjuda.:)

Det är väl det vi vill skall finnas, ställplatser, klart utmärkta inga problem med
"får vi stå här i natt" eller
"P-förbud 22.00-06.00"

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det står faktiskt i appen Gästhamnar/Ställplatser och jag tror det är Borgholms Energi som står för fiolerna. De flesta är prisvärda, 130 kr + 20 för el.

F

F.d. 9344

Guest

Kent, Kenth!
1.Vill man bo på hotell så finns hotellguiden.
Inget HB alternativ.

2. Vill man bo i stuga så finns stugguiden.
Inte heller ett HB alternativ.

3. Vill man stå på ställplats så finns Ölands ställplatsguiden.
Finns en sådan? Googlat med den hittar jag inte.

4. Vill man stå i en gästhamn så finns gästhamnsguiden.

Nja, är alla öppna för HB? Såg inte det i Appen Ölandsguiden:wideeyed:
5. Är det marknad eller skördefest tillkommer det ännu fler platser.
Ja visst 150 Sek för en 24 tim parkeringsplats på industritomt i Borgholm skördefesten 2011.

6.Vill man stå på en plats som andra HBK'are stått på så finns ställplatslistaHBK ställplatslista
Ja den är väldigt användbar, den bästa faktiskt.:)

7. Vill man stå på en plats som ingen annan hittat så rekognoserar man på en karta och letar upp nya platser.
Det kan ställa till det som vi läst på detta forum

8. Det finns hur många som helst – kreativitet.
OK, då har vi ju inga problem med ställplatser sett ur den synvinkeln:):)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Det står faktiskt i appen Gästhamnar/Ställplatser och jag tror det är Borgholms Energi som står för fiolerna. De flesta är prisvärda, 130 kr + 20 för el.

Ja det är riktigt Knarrevik det står så på "länken" i appen men sedan läser vi infon. om Gästhamnen och där finns endast antal båtplatser angivna, tyvärr. Det ger i vart fall mig en signal om vad platsen är till för, Båtar. Hoppas nu att det kompleteras med HB-platser.

Det var det jag som sagt reagerade på, sedan vet jag att det kan gå bra att "pakera" vid dessa men då skall jag veta att:
Det är OK,
Att de vill att jag gör det mot ev avgift.
Inte för att de är hyggliga om jag ber om lov.

Kanske det inte skall vara officiellt med tanke på hur starkt inflytande Campingägarna har på Ölandspolitiken vad vet jag:confused:

TommyoAnnica

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9639
Medlemskap
2027

Länsstyrelsen upphäver samhällsbyggnadsnämndens beslut som gav klartecken till en sådan åtgärd, och att det är strandskyddet på 100 meter som gäller. Beslutet kan överklagas.

Ingrid

Detta beslut gäller bara för Kårehamn Fisk & Havskök” som ansökt om strandskyddsdispens för en utbyggnad av ytterligare 15 husbilsplatser, de vanliga platserna på kajen finns kvar.

Mvh Tommy

F

F.d. 9344

Guest

Se där det finns de som vill satsa på HBställplaser. Bra, synd bara att det föll på Länsstyrelsen.
Hoppas nu företaget finner ett alternativ.:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det var det jag som sagt reagerade på, sedan vet jag att det kan gå bra att "pakera" vid dessa men då skall jag veta att:
Det är OK,
Att de vill att jag gör det mot ev avgift.
Inte för att de är hyggliga om jag ber om lov.

Det är OK, jag kan försäkra dig!
Mycket trevliga hamnvärdar också, några kommer och tar upp avgiften i kvällningen med en bärbar kortläsare. Platserna är märkta med skyltar och vid Grönhögen finns alternativ plats med skylt på tyska, troligen gratis.

F

F.d. 9344

Guest

Det är ju toppen. Precis det som efterfrågas;-)

F

F.d. 50199

Guest

Ingrid
hej nu har vi pratat.med stefan som är hamn chef och vi är alla välkommna till kårehamn

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Betr Kårehamn.
Kommer det att vara tillåtet att stå på de 10-12 platserna på gräs- nära badet,även i framtiden?

Lasse W

Senast ändrad:

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025

Inget och klaga på i Böda Hamn (och andra ställen)!
Det står t o m "Båtplats" på kvittona, men vaddååå????
Trevligt bemötande, skyltar med hur du ska ställa upp dej, men i övrigt står man
"som man vill" !
Tycker Öland, med Borgholms kommun, som står för ställplatserna i denna och andra hamnar vi besökte, ska ha eloge för hur det sköts och hur väl husbilsåkarna tas emot!

Borgholms kommun är ett föredöme för andra kommuner, ingen nämnd och ingen glömd!

Ingalilloleif

Toppen