• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser och campingar

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Ja, jag vet, det finns massor av inlägg om skillnader/fördelar och nackdelar mellan ställplats och camping. Men det här är ju ett husbilsforum så ytterligare en tråd om detta är väl okej.
Jag är nu inne på min andra säsong med husbil och har varit på diverse campingar och ställplatser och andra övernattningsställen.
jag tänker dela med mig vad jag tycker att jag behöver utan att på något sätt försöka påverka vad andra tycker sig behöva.

El - ja - okej om det kostar max 40:-, kan vara utan om det är en väldigt fin plats för övrigt
Vattentoalett - ja - kan tänka mig torrdass om det är en enkel plats
Dusch - ja - är ok om det kostar 5kr/5 minuter
Sjöutsikt - nja - är trevligt men inte alls nödvändigt
Badplats - nej
Diskmöjlighet - nej
Kök - nej
Tvättmaskin - nej
Samlingslokal/TV-rum - nej
Lekplats - nej
Minigolf - nej
Uppträdanden/allsång - nej
Toatömmning - nej
Gråvattentömmning - nej
Butik - nej
Restaurang/Café - nej
Cykel-/båtuthyrning - nej
Pool - nej
Internet - ja - om det är gratis eller Telias Surfzon som ingår i mitt bredband.

Jag är inte speciellt social och är inte intresserad att gå till en gemensam diskavdelning på eftermiddagen och snacka med massa gubbar som jag har sett man gör på vissa campingar.

Hur mycket får det kosta då? Ja det är ju en annan fråga, har betalat som mest 220:- natt på till exempel Timmernabben (jättefint ställe) till 0:- i t.ex. Gullspång.

/Anders

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatser och campingar

Detta behöver vi på en ställplats.
El - nej
Vattentoalett - nej
Dusch - nej
Sjöutsikt -ja - är alltid lika trevligt
Badplats - ja - naturligtvis vill man ta ett kvälls- och morgondopp
Diskmöjlighet - nej
Kök - nej
Tvättmaskin - nja - eftersom vi ofta är ute många veckar på resa kan detta behövas ibland
Lekplats - nej
Minigolf - nej
Uppträdanden/allsång - nej - naturligtvis är det trevligt om det finns något arrangemang i närheten som man frivilligt kan besöka och i så fall betalar för
Toatömmning - ja
Gråvattentömmning - ja
Butik - nej
Restaurang/Café - nej
Pool - nej
Internet - nej

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har samme prioritering som KuMaNi.
Foretrekker steder med "pay as you go" - hvor en betaler for det en bruker, det er ikke hver dag vi trenger vatn inn og ut.
El er greit høst, vinter og vår når solen ikke hjelper til og vi tar en dag i uten forflyttning.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Till KuMaNis lista skulle jag vilja tillägga:
- Fin utsikt (gärna utöver en vacker golfbana)
- Bageri i närheten (helt ok på cykelavstånd)
V-backen :)

T

Teddi

Guest

hej,,jättekul jämförelse olika ställplatser,,på våran 150milaresa för nån vecka sedan besökte vi i stort sett bara hamnar,,
där har ja haft kontakt med princip varje hamn,,

bua-bra som de är,,
höganäs--nya platser ,,med all säkerhet en bra framtid,,

falsterbo--nej,,för dyrt,,

hörvik-den bästa hamn ja nånsin besökt,,olles hjälp?????

bläsinge hamn--där hade ja ett samtal med en av ägarna,,han satsar hårt på våra husbilar,,skall ock få ett verk som skall rena havsvattnet--dricksvatten,,endast fiskehamn,,säljer idag rökt fisk ock annat t.om,pilsner,,allt detta enbart på grund av husbilar--vagnar,,
frågade också va vi med husbilar hade för önskemål,,de gav ja honom,,
campingen intill ett stort slag för denna,,bara halva pengen,,en 50lapp,mot hamnen.100,,

gräsgårds hamn--maj-britt som sålde fisk va tillsammans med mej o la in denna plats på vårat forum,,hon tipsa om kungsörn-havsörn plus sällsynta fågelarter,,hade aldrig fått reda på detta annars,, hon blev jätteglad för vårat engagemang,,l,,

för övrigt också en fiskehamn med bara en enda fiskande båt,,säljer också rökt fisk-räkor m. m ,dom har sadlat om till husbilars fördel,,

alla råd o svar som ja gett under denna tripp kommer bara från mej själv,,

men de överrensstämmer med de vi behöver ock de vi klarar oss utan,,

ja ser med stor optimism fram mot nästa säsong,,då har ja nåt på gång,,

allt tillsammans med klubben,, teddi,,

F

F.d. 3088

Guest

Ja, jag vet, det finns massor av inlägg om skillnader/fördelar och nackdelar mellan ställplats och camping. Men det här är ju ett husbilsforum så ytterligare en tråd om detta är väl okej.
Jag är nu inne på min andra säsong med husbil och har varit på diverse campingar och ställplatser och andra övernattningsställen.
jag tänker dela med mig vad jag tycker att jag behöver utan att på något sätt försöka påverka vad andra tycker sig behöva.

El - ja - okej om det kostar max 40:-, kan vara utan om det är en väldigt fin plats för övrigt
Vattentoalett - ja - kan tänka mig torrdass om det är en enkel plats
Dusch - ja - är ok om det kostar 5kr/5 minuter
Sjöutsikt - nja - är trevligt men inte alls nödvändigt
Badplats - nej
Diskmöjlighet - nej
Kök - nej
Tvättmaskin - nej
Lekplats - nej
Minigolf - nej
Uppträdanden/allsång - nej
Toatömmning - nej
Gråvattentömmning - nej
Butik - nej
Restaurang/Café - nej
Pool - nej
Internet - ja - om det är gratis eller Telias Surfzon som ingår i mitt bredband.

Jag är inte speciellt social och är inte intresserad att gå till en gemensam diskavdelning på eftermiddagen och snacka med massa gubbar som jag har sett man gör på vissa campingar.

Hur mycket får det kosta då? Ja det är ju en annan fråga, har betalat som mest 220:- natt på till exempel Timmernabben (jättefint ställe) till 0:- i t.ex. Gullspång.

/Anders

Hej hur rätt du har:cool: här har alla poletter ramlat ner, övriga som önskar samma standard som hemma eller bättre hänvisas till campingplats eller förtäckt dito eller skaffa " husvagn":rolleyes:. det är väll detta som står i inlägget som är tanken med att åka husbil eller:confused: Allt annat tugg om en massa faciliteter gynnar bara de som ser en möjlighet att fixa snabba pengar. :mad::mad:

Gurra

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Ni som inte behöver toatömning o gråvatten tömning. Förklara gärna hur ni bär er åt, ska bli intressant.

Jag tömmer toa-kassetten på rastplatser och gråvattnet tömmer jag hemma i avloppet. Fungerar bra för jag har inte varit ute mer än cirka två veckor i taget.

Anders

F

F.d. 3088

Guest

"Ni som inte behöver toatömning o gråvatten tömning. Förklara gärna hur ni bär er åt, ska bli intressant.

Jag väntar också på det svaret för det är det ända som vi behöver+ vattenpåfyllning"

Fantasi,förmåga att improvisera och fråga folk i närheten löser det hela:D:D

Gurra

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

På ställplats behöver vi vanligtvis inga faciliteter, varken tömning eller färskvatten.

När behovet dyker upp, ca en gång per vecka, söker vi upp en ställplats som har det eller tar in på camping en natt för att fylla vatten och tömma tankarna.

Gunnar /medlem

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

För oss tillhör det rutinerna att tömma åtminstånde toaletten innan vi åker vidare på morgonen. Fast i och för sig använder vi hellre toa i bilen än en sunkig rostfri toa längs riksvägarna men smaken är olika. Vi behöver inte heller samma personliga utrustning som Gurra har på sin avatar.

Stefan

F

F.d. 52945

Guest

På ställplats behöver vi vanligtvis inga faciliteter, varken tömning eller färskvatten.

När behovet dyker upp, ca en gång per vecka, söker vi upp en ställplats som har det eller tar in på camping en natt för att fylla vatten och tömma tankarna.

Gunnar /medlem

Hej Gunnar!

Det verkar som du har 2 st toa-kassetter!:confused:
Mvh
Pilot

T

Teddi

Guest

hej,,vi måste väl ändå vara en hel del medlemmar som kan hjälpa varandra med detta eller??

hemma hos mej kan medlemmar bli av med toa-gråvatten,,

samtidigt på fyllning av färskvatten,,

allt under förutsättning att man har vägarna förbi,,ock detta har ja också delgivit klubben,,

men,,,,de kanske behövs en ny sida för detta om tillräckligt intresse finns,,

en tanke av många andra,,,teddi,,

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

För oss är det enkelt! Vi betraktar ställplatser som övernattningsplatser. Helst gratis. Huvudsaken är att där är lugnt så vi inte blir störda på natten. Dagen efter drar vi vidare och sköter t.ex. vattenpåfyllning och tömning av vattentoilettens tank (70l) under dagen om det skulle behövas. Elen kommer från himlen (solpanel) och eventuell uppvärmning under natten kommer från värmeberedaren som bl.a. värms av motorns kylvatten (50 l 80-gradigt glykolvatten i isolerad tank). Skulle det bli väldigt kallt på natten så startar gasolpannan. 2 x 80 Ah räcker gott och väl för oss. Mycket strömsnålt kompressorkylskåp, givetvis! Detta ger total frihet från servicebehov vid övernattning och det betraktar vi som viktigt i husbilslivet!

Vill vi ha en massa service och extra social samvaro så tar vi in på camping!

Jappe

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Kan bara instämma med vad många säger om tömning och att fylla vatten. Ställplats är till för att övernatta på. Tömma och fylla gör vi ställplats som har denna facilitet eller på annat sätt. Vårt behov att tömma och fylla är var fjortonde dag, varför problemet för vår del inte är så stort.
Målsättningen borde vara att det finns minst en tömningsstation i varje kommun.

F

F.d. 8332

Guest

För oss är det inte fult att använda campingplatser vilket ofta gör. Vi gör inga längre resor på flera veckor utan åker kanske ut till en camping med ett trevligt bad och ligger några dagar. Vi använder även ställplatser när det endast gäller en övernattning. Vi har kanske blivit bekvämare och stelare med åren och tycker definitivt det är trevligare och bekvämare att duscha i en större dusch än den vår husbil erbjuder. Dessutom anser vi att har vi lagt en ganska stor slant på inköpet av husbilenär det småpengar om vi tvingas betala kanske 100 kronor mer per dygn än på en bra ställplats.

Toppen