• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser i din hemort

F

F.d. 7621

Guest
Jag har läst igenom vårt förnämliga dokument "Husbilsplatser.pdf" och överlämnat det till ett par lobbyister/makthavare i vår stad, Norrköping, som jag tidigare talat med.
Vid vårt samtal så blev reaktionen mycket positiv och därför vill jag uppmana er som har kontakter att försöka påverka dessa där ni bor.

Det är stora inkomster som våra, ibland trögtänkta, politiker går miste om till sin kommun genom att, av bekvämlighetsskäl eller vad det kan vara, hänvisa till en campingplats utanför stan. Innan vi åker iväg så kollar jag om det finns ställplats dit vi ska. Om inte så åker vi kanske till "grannbyn". Askersund, som exempel, har förstått värdet av en ställplats vid hamnen.
Synpunkter och förslag emotses
Jag återkommer när jag har något nytt att förtälja.

Hälsning Rolf & Elsy

M

Majja

Guest
Sv: Ställplatser i din hemort

Tjena!
Kan bara hålla med dig i dina synpunkter. Askersund är en av dom absolut bästa ställplatser vi har varit på i sommar. Dom har verkligen förstått värdet av att upplåta plats mitt i stan. Tror att dom tog 100kr det betalar jag mer än gärna för den servicen.
Tänk om vi i husbilklubben kunde få fram någon typ av rankinglista på dom bästa ställplatserna i vårt avlånga land. Kriterierna kan vara närehet till nöjjen och affärer hygienutrustning samt pris?

Mvh
Majja

F

F.d. 9153

Guest

Hej Majja!
En liten fråga bara , 100kr för vilken sevice?
Har kuskat runt i landet och upplevde Arskesund som ett riktigt "rövarnäste"!!
100 kr för att stå på en grusplätt och ha en massa mopedister att köra runt runt....!!
Vi har massor av sköna ställen som vi kan tippsa om som inte kostar skjortan.
;) U&A+P

F

F.d. 7621

Guest

Hej ni som engagerar er i detta ämne.
Vi har bara varit medlemmar i 2 månader och redan upptäckt "kraften" i denna förening, helt utan inbördes beundran. Det känns ju bra när man startar ett ämne
(tror man) som har mängder med besökare på ett dygn. Visserligen går vi ju in flera gånger men ändå............
Ämnet var ju inte nytt men tycks vara ett som många av oss vill engagera oss i och jag avger här en delrapport.
Idag drog min politiker ärendet i Tekniska nämnden i Norrköping och det ska bli intressant att följa utvecklingen. Jag ska hålla er informerade.
Eftersom ämnet/tråden ser ut att bli ganska stort med många inlägg så kanske våra eminenta webmasters kan samla ihop de olika rubrikerna under en särskild rubrik. (om den inte redan finns) Vi har ju 'Kommuner som omvänts' bl.a utöver denna tråd.

Om en plats upplevs som toppen eller som "rövarnäste" kan bero på om vi har tur eller otur med störande element. Majja och vi hade tydligen turen med oss.
Ser fram emot rapporter från andra orter.

Mvh Rolf & Elsy

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9153

Guest

Det finns så många fina ställen att övernatta på i vårat fina land.
Självklart är det till en och var att känna om man tycker det är trevligt /prisvärt osv.
Tycker man att det är ok har att betala 100kr för att stå en natt på en parkering så gör då det.
Vi har åkt runt i landet och fått en avog inställning till ställen som "kostar" , detta gäller sverige vill jag påpeka i utlandet är jag inte lika säker.
Vi satte oss ner för att se var vi hade varit de senaste månaderna , minnet är kort men en del kan jag återge: Ystad har en fin frikamping sydöst om samhället ,Trelleborg har ett par , skanör har fin fricamping osv.Likaledes Gottskär , Öregrund , Marstrand , Karlskoga , Kalmar , Karlshamn , Öland- östsidan , Smygehuk , Grebbestad , Smögen , Sala (stadshotell & monsols)
Helsingborg ,serpentinvägegen,domsten,laröd,råå.
Höganäs och Nätraby (Karlskrona)
Vi söker upp ställen där det är en hamn , annars söker vi upp ett område där "vanligt" folk bor , typ villa område´.
Sverige är fullt av ställen , kanonställen faktiskt , jag tycker däremot att om man ska betala 100:- för en plats ska det vara bevakat och säkert och gärna skönt oxså!
Betalar gärna om jag får något i utbyte, varför annars betala ?
Kör så det ryker !!;)

M

Majja

Guest

Hej igen på er!
Att likna Askersund vid ett rövarnäste är att ta till. Givetvis så är det så att om man vill stå centralt så får man räkna med att det inte är lika tyst som det kan vara ute i skogen eller på landet. Vad gäller eventuell service så är det enligt vår uppfattning fullt tillräkligt att det finns bra sanitetsutrymme, avfallshantering samt närhet till andra i liknande situation. Vad gäller kostnaden så är givetvis gratis att föredra, men i förhållande till vad vår husbil kostade tycker vi nog att 50 till 100kr är överkommligt. Vad vi framförallt ska försöka att vara eniga om är att inte göda alla campingar som tar hutlöst betalt för ovanstående i vårt tycke rimliga krav på övernattningservice.

Ha en bra dag

Majja

F

F.d. 9153

Guest

Nä Maja , kanske att ta i , men då vi besökte Askersund var det vart fall inte något ställe där vi ville övernatta !
Om man gämför tex Marstrand , en underbar plats 30:- spänn/dygn
Bekämpa Campingplatser Ok Men det som irriterar mig är att en del städer/kommuner inte har fattat att husbilsfolk=pengar till kassan.
Att Campingarna inte hänger med är tyvärr deras eget fel !
Marknaden ändras snabbt , det är mer och mer husbilar på våra vägar som behöver en annan typ av service än fastliggande husvagnar.
Campa /Fricampa /på !! U/A/P:yes:

M

Majja

Guest

Tjena!
Bortsett från disskusionen om platsen i Askersund har jag i stort sett samma uppfattning som du.

Mors
Majja

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Om man gämför tex Marstrand , en underbar plats 30:- spänn/dygn
Campa /Fricampa /på !! U/A/P:yes:
Hej

Du skriver så mycket om platser som inte kostar något till att kosta som t.ex Marstrand 30:-.
Varför inte delge oss andra om dessa fantastiskt billiga/bra platser genom att lägga in dem under ny plats.

F

F.d. 24280

Guest

Det skulle också vara roligt att få veta om det finns nåt service inkluderat i dom priser.Ex. om det finns tillgång till färskvatten och kanske tömning av toa.Eller är det bara parkering..

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej! Nu har jag kontaktat Kommunen här i Värmdö och tipsat dom om förträffligheten om att ordna till en Ställplats, få se vad det blir av det.
Mvh Nyfiken

F

F.d. 7621

Guest

Hej igen här kommer en delrapport.

Fick idag, 4 december, besked om att ärendet är draget i presidiet inför Tekniska Nämndens möte. Det togs ett majoritetsbeslut om att Tekniska kontoret ska utreda frågan och ha ett förslag, förhoppningsvis, klart till sommarsäsongen 2008.

Dokumentet "Husbilsplatser.pdf" är ett starkt dokument som visar att vi är en maktfaktor att räkna med. Skicka det till era gubbar/gummor i kommunen.

Jag återkommer med delrapporter.
Lycka till på era hemorter

Hälsning Rolf & Elsy

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Kollade både på sundsvall.se och turistbyråns webplats. Sökte på ställplats och husbil. Ytterst kasst resultat.

Mailade papperet till både kommun och turistbyrå. Turistbyrån svarade och tackade. Sundsvall har haft ställplats för husbil och husvagn men den stängdes
för 5 år sen eftersom man skulle bygga om parkeringen. Sen dess är Sundsvall ställplatsbefriat.

Turistbyrån skulle försöka påverka kommunen i ärendet. Alltid något.

Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej! Jag undrar hur jag skall få fran sidan som ni skrivit om vad Ställplats innehåller. Jag har tänkt att sända den till Kommunen så dom bättre förstår vad det handlar om.
Mvh Nyfiken

F

F.d. 13050

Guest

en ide´...lokala företagarföreningars medlemmar måste vara intresserad av våra pengar iaf rest.ägare och butiksägare.

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023

Jag tycker att det är konstigt att inte någon av de stora affärskedjorna ( ICA, LIDL, COOP, Överskottsbolaget, besinbolagen, mfl.)har kommit med erbjudande om övernattningsmöjlighet. De har ofta stora parkeringsplatser som står tomma på nätterna och kan säkert få in något i kassan, då man kanske passar på att proviantera innan avfärd. Att ordna tömmningsmöjlighet och vatten borde inte vara någon större grej. Har själv talat med LIDL om detta utan något gensvar. Det hade varit bra att ha denna möjlighet i samband med längre transportstäckor.

F

F.d. 24280

Guest

Jag tycker att det är konstigt att inte någon av de stora affärskedjorna ( ICA, LIDL, COOP, Överskottsbolaget, besinbolagen, mfl.)har kommit med erbjudande om övernattningsmöjlighet. De har ofta stora parkeringsplatser som står tomma på nätterna och kan säkert få in något i kassan, då man kanske passar på att proviantera innan avfärd. Att ordna tömmningsmöjlighet och vatten borde inte vara någon större grej. Har själv talat med LIDL om detta utan något gensvar. Det hade varit bra att ha denna möjlighet i samband med längre transportstäckor.
Visst har dom stora parkeringar,men jag tror inte att dom kan bara upplåta parkeringsplatser för oss husbilsresenärer.med tömmning och vatten möjligheter...för då kommer säkert kommunordnings regel i fråga..det är bara en tanke
Mvh

Toppen