• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser för snäckor

F

F.d. 53009

Guest
Snäckor kan man säga är sniglar som har huset med sig och på samma sätt som husbilsåkare behöver stanna till så behöver snäckorna det också när de är ute på födosök. Snäckorna trivs bäst i fuktigt väder, men när solen kommer fram och det blir torrt så behöver de en ställplats. Här är några bilder från den gångna sommaren på ställplatser som snäckorna valt eller tvingats välja.
Bilderna visas större om man klickar på dem.

Snacka1.jpg
Den första bilden visar den svajiga ställplatsen.

Snacka2.jpg
Här är den skira ställplatsen.

Snacka3.jpg
Detta är den blommiga.

Snacka4.jpg
Den torftiga kan denna kallas, snäckan visste nog inte vart den vägen ledde.

Snacka5.jpg
Den här snäckan fick parkera mitt under pågående terrängkörning.

Snacka6.jpg
Och den här snäckan har valt den smala vägen, inte stor kontaktyta med vägbanan, snigelslem är segt.

Snacka7.jpg
Det här är nog den vackraste ställplatsen av dem alla. Skulle kunna tänka mig den själv.

Snacka8.jpg
Ställplats för två på en tistel utan taggar som kallas brudborste och som är så len att man kan borsta bruden med den.

Birger

F

F.d. 53009

Guest
Sv: Ställplatser för snäckor

Det är ju ganska lätt att fotografera snäckor jämfört med andra vilda djur, de har ju inte så bråttom. Vinden däremot är problemet, det har ofta varit blåsigt när solen har tittat fram.

Birger

F

F.d. 53009

Guest
Sv: Ställplatser för snäckor

Hej Jägarn, bilderna är tagna med Nikon D90 med objektivet Tamron AF SP 90/ 2,8 Di Macro. Har ingen smartphone men kan tänka mig att det går utmärkt. Innan jag hade Nikon D90 så tog jag många närbilder med pocketkameran Nikon Coolpix 5100 som har 3 ggr zoom. Man får ju beskära en del i datorn men skärpedjupet blir ju bra tycker jag.

Här är en bild på en vitfläckig guldvinge tagen med den kameran. Klicka bilden så blir den större.

DSCN4630b1000.jpg

Birger

Toppen