• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser för eremiter - artikel i SmålandsPosten

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Eftersom man är ensam på platsen så borde man kunna ta mer betalt. Tror utländska besökare kommer att gilla konceptet! Att tömma toatanken kan ju inte vara något problem då de flesta platsägarna har enskilt avlopp. De kommer nog att lära sig med tiden vad som efterfrågas och hur det ska lösas utan att göra för mycket byråkrati av det hela.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Perfekt, tack för appförslaget!

Det bästa är att det går att boka!
Vi betalar hellre mer för det där en att stå på en camping, sen kanske det bara är platser man kunde stå på tidigare som markägaren insett att dom kan tjäna pengar på. Visst kan man hitta smultronställen själv, det jobbiga är när man inte är tidsmiljonär å platsen är upptagen så måste man leta vidare. Om man nu bara jämför detta med en parkering så blir man nog lyckligast om man övernattar gratis hela sommaren utanför Biltema.

Om nu bara samerna kunde göra samma sak, låsa upp bommen så man kom ut på fjället med en vidunderlig utsikt vid en ödslig fjällsjö, där man får fiska röding! Prisidé 700-800kr natten.

Är det inte såhär: Världens största flygbolag äger inga egna flygplan, världens största taxibolag äger inga taxibilar, världens största hotellkedja äger inga hotell, så vem vet dom här kanske blir störst i norden på att erbjuda unika upplevelser med husbilen. Hoppas dom jobbar aktivt med att få med samerna!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Samerna?... I Know Nothing.... var gäller terrängkörningslagen ?

Vi har ingen fyrhjulsdriven husbil, vissa samerna har viss tillgång till vägar med bommar!
Sen tror jag inte att dom kommer upplåta sina fiskevatten till husbilsfolket, men det är ju en helt annan sak, drömma kan man ju få göra!

Jag tycker iden med appen är jättebra, nu finns det dom som kommer vilja öppna upp sina platser/marker och få en slant för besväret, platser som vi kanske aldrig annars kunnat få tillgång till.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Eftersom man är ensam på platsen så borde man kunna ta mer betalt. Tror utländska besökare kommer att gilla konceptet! Att tömma toatanken kan ju inte vara något problem då de flesta platsägarna har enskilt avlopp. De kommer nog att lära sig med tiden vad som efterfrågas och hur det ska lösas utan att göra för mycket byråkrati av det hela.
Tack Jonas för intressant ämne.

Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag gör en generell kommentar om bara en aspekt i det hela - den kommersiella biten.
Jag undrar varifrån kommer denna inställning att man ska/kan tjäna pengar för att tillåta en övernattning i en husbil, på ett ställe där ingen HB infrastruktur erbjuds? Är alla markägare så fattiga att de behöver denna inkomst?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Tack Jonas för intressant ämne.

Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag gör en generell kommentar om bara en aspekt i det hela - den kommersiella biten.
Jag undrar varifrån kommer denna inställning att man ska/kan tjäna pengar för att tillåta en övernattning i en husbil, på ett ställe där ingen HB infrastruktur erbjuds? Är alla markägare så fattiga att de behöver denna inkomst?
Jag vet inte varifrån inställningen kommer att allt skall vara gratis för husbilsägare? Är alla husbilsägare så fattiga att de inte har råd att betala för sin övernattning? Vi lever i en marknadsekonomi och det rätta priset för en tjänst/produkt är vad någon är beredd att betala. Eremit är inget för mig men det finns säkert de som är beredda att betala för en enskild plats vid en sjö även om den verkar överprissatt. Bokningsbara platser verkar ju efterfrågas nu för tiden.
 

Kåraboda

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Olofström
HBK-Nr
23447
Medlemskap
2024
Tack Jonas för intressant ämne.

Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag gör en generell kommentar om bara en aspekt i det hela - den kommersiella biten.
Jag undrar varifrån kommer denna inställning att man ska/kan tjäna pengar för att tillåta en övernattning i en husbil, på ett ställe där ingen HB infrastruktur erbjuds? Är alla markägare så fattiga att de behöver denna inkomst?
Vem är den girige? Den som vill he betalt eller den som inte vill betala.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tack Jonas för intressant ämne.

Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag gör en generell kommentar om bara en aspekt i det hela - den kommersiella biten.
Jag undrar varifrån kommer denna inställning att man ska/kan tjäna pengar för att tillåta en övernattning i en husbil, på ett ställe där ingen HB infrastruktur erbjuds? Är alla markägare så fattiga att de behöver denna inkomst?
Finns entreprenörer som försöker överleva ute på landet med cafe , resturang, stugor och annat och detta är ett komplement som kan ge ytterligare någon krona i inkomst.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja komplement och fler möjligheter är väl nyckelorden här.
Bara för att dessa möjligheter och platser nu dyker upp i diverse appar och annat så blir det inte per automatik dyrare eller förbjudet att stå på alla dom platser som folk redan ställer sig på. Visst, kanske att några redan befintliga halvhemliga gratis smultronställen nu kan bli avgiftsbelagda av markägaren men tänk hur många nya platser som samtidigt kan bli lättillgängliga.
Om man sen har svårt med prissättningen på dom mer etablerade ställplatserna så kan ju dessa platser också vara bra för konkurrensen och hålla ner priserna där.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Kunde blivit framgångsrik konkurrent till dagens aktörer med en rimlig prissättning,men 2-300 kronor/dygn för bara en parkering,,,,,,undrar hur mycket "appsnickraren"tar för att vara med
Helt galna priser. Finns en plats jämte oss. Backen ner är totalt livsfarlig. Kom knappt upp med vår Xc60.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag vet inte varifrån inställningen kommer att allt skall vara gratis för husbilsägare? Är alla husbilsägare så fattiga att de inte har råd att betala för sin övernattning? Vi lever i en marknadsekonomi och det rätta priset för en tjänst/produkt är vad någon är beredd att betala. Eremit är inget för mig men det finns säkert de som är beredda att betala för en enskild plats vid en sjö även om den verkar överprissatt. Bokningsbara platser verkar ju efterfrågas nu för tiden.
1) Ingen säger att "... ALLT SKA VARA GRATIS FÖR HUSBILSÄGARE..."
I mitt inlägg undrade jag över källan för betalningsönskan för plats där ingen infrastruktur finns.
2) Inga husbilsägare är "... SÅ FATTIGA ATT DE INTE HA RÅD... ".
Jag funderar vad händer om alla aktörer som erbjuder övernattningsmöjlighet (även om man inte erbjuder någonting mer) kommer att vilja ha betalt? Då blir man tvungen att betala. Man bör utgå från att det ska (nästan) alltid finnas valmöjlighet. Dessutom finns det saker som ej går att räkna i pengar som t. ex. känslan att man som markägare (privat person, kommun, företag, osv) gör något gott för andra människor, bidrar till andras välbefinnande, etc.
 
Toppen