• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatsen - viktig för golfaren

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
9C809E61-9F46-4E8B-8577-1DBBF1E6AE83.jpeg

Den årliga Golfcamping-undersökningen har genomförts på uppdrag av Golfhäftet. 632 golfcampare har delat med sig sina sommarplaner, favoritställplatser och smultronställen på vägen mellan golfbanorna.

64% av golfcamparna väljer husbilen, husvagnen 25%. Knappt 10% tar bilen och de resterande 2% golfcampar med båt, tält, stuga eller Bed & Breakfast.

Ungefär 50% av de som svarade väljer golfbana utifrån hur bra ställplatserna är. 43% tar hänsyn till banans pris och 4% tycker det är viktigt att det är nära till första tee. Jämför man med förra årets undersökning kan man se att en prisvärd bana då var viktigast, medan en bra ställplats har tagit förstaplatsen detta år.
Källa: Golfhäftet


Årets resultat bekräftar det ökade intresset för våra husbilar och som konsekvens borde vi få se ett ökat intresse från golfbanorna att skapa attraktiva ställplatser vid golfbanorna.

Tommy
 
Senast ändrad:

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Visa bilaga 209777

Den årliga Golfcamping-undersökningen har genomförts på uppdrag av Golfhäftet. 632 golfcampare har delat med sig sina sommarplaner, favoritställplatser och smultronställen på vägen mellan golfbanorna.

Golfcamparna väljer främst husbilen (64%) och ca en fjärdedel husvagnen. Knappt 10% tar bilen och de resterande 2% golfcampar med båt, tält, stuga eller Bed & Breakfast.

Ungefär hälften av de som svarade väljer golfbana utifrån hur bra ställplatserna är. 43% tar hänsyn till banans pris och 4% tycker det är viktigt att det är nära till första tee. Jämför man med förra årets undersökning kan man se att en prisvärd bana då var viktigast, medan en bra ställplats har tagit förstaplatsen detta år.
Källa: Golfhäftet


Årets resultat bekräftar det ökade intresset för våra husbilar och som konsekvens borde vi få se ett ökat intresse från golfbanorna att skapa attraktiva ställplatser vid golfbanorna.

Tommy
Det blir enklare och bättre om man inte blandar delar och procent när man ska visa en fördelning.
 

Cina7608

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borås
HBK-Nr
30299
Medlemskap
2023
Hej, har ni några bra tips ni vill dela med er av på fina ställplatser på golfbanor?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det blir enklare och bättre om man inte blandar delar och procent när man ska visa en fördelning.
Är det då inte värre att dom inte redogör i % när dom skriver %.
här är kompletta listan...

Nära 80%
Ca 1/4
Ca 40%
Ungefär 1/2
Nära 90%

(Personligen är alla 3 varianterna okey i en sån här undersökning). Resten är i heltalsprocent (vilket vi får förmoda är avrundat).
 
Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Tyvärr, vi brukar stå ”fritt” i närheten av var vi skall spela.

Förra året var det en som gjorde just detta. (inga liknelser med någon här vad jag vet)

Han stod på en ficka utanför ställplatsen vid en mellansvensk golfbana ca 20 m fågelvägen genom en dunge och över ett dike från där vi stod.
På morgonen kommer han och frågar om han får koppla in sig på min elstolpe någon timme då hans solcellsladdare lagt av och han började få dåligt i batteribanken. Frågade varför han inte ställde sig på någon av de andra ställplatserna och kopplade in sig.
Nä sa han, De är för dyra här..... (150kr min anmärkning)
Ja då får du väl ladda när du kör iväg då var min replik.
Går inte jag ska ut och gå 18-håls runda strax blev svaret.

Om man fick koppla in sig på min stolpe... nope. Hade inte elen inkopplade men nu satt jag i sladden utan att slå på inkommande ström bara för att markera.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Förra året var det en som gjorde just detta. (inga liknelser med någon här vad jag vet)

Han stod på en ficka utanför ställplatsen vid en mellansvensk golfbana ca 20 m fågelvägen genom en dunge och över ett dike från där vi stod.
På morgonen kommer han och frågar om han får koppla in sig på min elstolpe någon timme då hans solcellsladdare lagt av och han började få dåligt i batteribanken. Frågade varför han inte ställde sig på någon av de andra ställplatserna och kopplade in sig.
Nä sa han, De är för dyra här..... (150kr min anmärkning)
Ja då får du väl ladda när du kör iväg då var min replik.
Går inte jag ska ut och gå 18-håls runda strax blev svaret.

Om man fick koppla in sig på min stolpe... nope. Hade inte elen inkopplade men nu satt jag i sladden utan att slå på inkommande ström bara för att markera.
Ja, väldigt tråkigt för dom som är så beroende av att stå bredvid en elstolpe.
I närheten kan för mig vara någon mil eller så... definitivt inga stolpar inom vare sig 20, 200 eller 2000 meter
Finns ju trådar om dom som är beroende av det, och dom som klarar sig utan också...
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
En av platserna på Ställplatslistan var vid en golfbana, när jag skulle betala och frågade om färskvatten. Det fanns ett tappställe vid platserna
vilket var stängt och att öppna var det ingen tanke på. Nu fanns tydligen personer från ledningen på samma bana på plats, som frågade
var jag hittat information om ställplatsen. Se till att den informationen tas bort vi är till för betalande golfare ingen annan.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
En av platserna på Ställplatslistan var vid en golfbana, när jag skulle betala och frågade om färskvatten. Det fanns ett tappställe vid platserna
vilket var stängt och att öppna var det ingen tanke på. Nu fanns tydligen personer från ledningen på samma bana på plats, som frågade
var jag hittat information om ställplatsen. Se till att den informationen tas bort vi är till för betalande golfare ingen annan.
Kan förstå dom till viss del.
Att man hellre gör plats till sina ”kunder” än ställplatsservice.
Finns ju så många som driver ställplatser
 
F

f.d. 53452

Guest
Förra året var det en som gjorde just detta. (inga liknelser med någon här vad jag vet)

Han stod på en ficka utanför ställplatsen vid en mellansvensk golfbana ca 20 m fågelvägen genom en dunge och över ett dike från där vi stod.
På morgonen kommer han och frågar om han får koppla in sig på min elstolpe någon timme då hans solcellsladdare lagt av och han började få dåligt i batteribanken. Frågade varför han inte ställde sig på någon av de andra ställplatserna och kopplade in sig.
Nä sa han, De är för dyra här..... (150kr min anmärkning)
Ja då får du väl ladda när du kör iväg då var min replik.
Går inte jag ska ut och gå 18-håls runda strax blev svaret.

Om man fick koppla in sig på min stolpe... nope. Hade inte elen inkopplade men nu satt jag i sladden utan att slå på inkommande ström bara för att markera.
Tyvärr inget ovanligt, men tråkigt beteende. Har börjat komma fram till att den vanligaste folksjukdomen i Sverige är nog inte längre avundsjukan, det är "någon annan ska betala".
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vid et tillfället var vi den enda betaland gästen på ställplatsen, alltså helt solo
Och en annan gång kanske det var fullt.
Det vet inte du, det vet inte jag.
Men jag har förståelse att dom vill sköta sin klubb på deras sätt. Och om det nu är golfspelare dom vänder sig till så är det inga problem för mig.
Vänder man på det, finns det säkert fler ställplatser som inte är på golfbanor, än dom som är på golfbanor.
 
Toppen