• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats

Stå L.V

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32723
Medlemskap
2024
hej
vet med säkerhet att denna tråd finns sen sen tidigare (men hittar inte), .är ny medlem och tänkte hjälpa svärfar att få in ställplatser mm till gps´n ... jag går bet efter att laddat ner via POI !!
Har en tomtom gps
Gård det ens via minneskort att se ställplatser etc under "normal" rutt

**snälla kan nån förklara på ett enkelt sätt för en inte helt teknik kunnig :)

tack på förhand!!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Som icke-medlem får du med enbart Tömningsplatser (ca 1600 platser) när du laddar ner en poi-fil, en medlem i HBK får ner alla drygt 7100 husbilsplatserna.
Jag är inte så bra på TomTom, vet inte om den navigatorn visar platser längs rutten när man kör. Men, om den klarar det blir det ju ändå rätt tunt med platser, 1600 platser i hela Europa.
Hoppas någon TomTom-kunnig kan ge dej svar på visning av platser under / utmed rutten.

Karta med bara Tömningsplatser - Karta med alla platser
Skärmbild 2021-08-17 214539.png Skärmbild 2021-08-17 214448.png
 

Stå L.V

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32723
Medlemskap
2024
Tack BoEr! :)
Jag är medlem och har betalat .. så ser "alla"

Det är själva "huret" jag går tillväga med.. att få ner filen på dator/ev packa upp etc.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Aha, trodde du var HBK Intresserad, det står så på din avatar.
Men är du medlem och vi har hunnit registrera dej som medlem så ser du alla platser.

Och ursäkta, jag läste slarvigt vad du skrev i första inlägget.

Nedladdning av POI-filer gjorde vi förr via underforumet Filer (se under Mer ... i blå menylisten).
Numera laddar man ner direkt i HBP ...
Så, jag kopierar in det jag visade för en annan medlem - se som följer ...

Använd nedladdningen i HBP/Husbilsplatser - då får du en superaktuell fil när du laddar ner.
För att hitta den nya OV2 TomTom filen:

1. Gå in på Husbilsplatser i blå menyn i HBK (se till att vara inloggad som medlem på HBK!)
HBP startar, är du inloggad korrekt ser du alla aktiva husbilsplatser, med olika ikoner. Många.
2. Klicka på Meny uppe till vänster i HBP's blå menyrad:

Skärmbild 2021-08-15 114706.png

En meny "ramlar ner", bläddra neråt till du ser Nollställ och Ladda ner POI

Skärmbild 2021-08-15 114826.png

3. Om har filtrerat kartan tidigare, klicka på Nollställ (1) så får du tillbaka alla platser på kartan
4. Klicka sedan på Ladda ner POI (2), du får då upp en sida där du kan välja typ av POI-fil:

Skärmbild 2021-08-17 220330.png

5. En bit ner hittar du TomTom - OV2 format, klicka på Ladda ner .ov2 så får du filen i mappen Hämtade filer i en PC, eller i mappen Download i Android smarttelefon/tablet

Varje gång du går in här och laddar ner får du en helt dagsfärsk OV2-fil för TomTom :)

Filen du laddat ner till din enhet, laptop eller mobil enhet, ska nu föras över till TomTom MyDrive om du kör mobilappen (i din mobiltelefon), eller TomTom MyDrive Connect om du kör en separat navigatorenhet.

Hur du sedan gör kan du läsa i texten i nedladdningsavsnittet för OV2. Men jag tror inte att det du kan läsa där hjälper dej.
Så du får antingen gå upp på TomTom's supportsidor och läsa hur man gör, eller ta hjälp av någon här på forumet som kan TomTom ordentligt. :(
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Men, sorry Robert - du är inte registrerad medlem, du är bara registrerad som "Intresserad".

Skärmbild 2021-08-17 221927.png

Du betraktas då som Gäst av HBP / HBK Husbilsplatser, och kan alltså se enbart våra Tömningsplatser, dvs inte Ställplatser, Campingplatser, Parkeringar, Rastplatser, Friplatser eller Korttidsparkeringar. :(

Men du säger ju att du betalat, enda förklaringen jag har är att vi inte hunnit behandla din anmälan/betalning.
Såvida du inte använder ett annat användarnamn/konto när du kör HBP?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Icke-medlemmar (intresserade och gäster) kan ladda ner enbart Tömningsplatser. De ska vara publika enligt styrelsebeslut.
I alla format enligt nedladdningssidan.
Eller omvänt, det är bara medlemmar som kan se alla platser.

Det är vad vi kan styra. Om enskilda medlemmar sedan lämnar ut poi-filerna till andra kan vi inte styra. :(
Men det gäller ju alla husbilsplatsregister med liknande funktioner.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Önskar att HBK "Husbilsplatser" hade varit lika enkla och snabba att använda som "Ställplats" appen.
Går det inte konvertera till en app?

Visa bilaga 214536
Arbete pågår kan man kanske säga. Tankarna att göra HBP till en App har funnits ett längre tag och kan förhoppningsvis bli verklighet med det arbete som startar under hösten. Det är ett omfattande arbete att göra en app om man vill att den skall bli bra. Kan vi ha något framme till nästa sommar? Vet ej i dagsläget men helt omöjligt är det inte att ha en app version 1 ute då.

MVH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, det går. Och jag kan lova dej att vi inte lider inte brist på ambitioner och idéer för framtiden. Ökad användarvänlighet är en viktig del av vår framtida inriktning, och dit hör anpassning för mobila enheter.

Sommarmånaderna är tuffa för oss, vi får in många många nya och uppdaterade platser, samtidigt som vi genomför kampanjer för att höja kvaliteten på platsbeskrivningarna för befintliga platser. Det är ett jobb som iofs alltid pågår, men trycket blir förstås större sommartid.
Utvecklingen får gå lite på sparlåga, underhållet får det mesta av vårt fokus just nu.

Så, du får ge dej till tåls några månader innan vi börjar definiera, planera, kalkylera och besluta om nästa steg. :)

Tillägg: Vi skrev samtidigt Hans och jag ;)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
651
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Arbete pågår kan man kanske säga. Tankarna att göra HBP till en App har funnits ett längre tag och kan förhoppningsvis bli verklighet med det arbete som startar under hösten. Det är ett omfattande arbete att göra en app om man vill att den skall bli bra. Kan vi ha något framme till nästa sommar? Vet ej i dagsläget men helt omöjligt är det inte att ha en app version 1 ute då.

MVH
Hans
Se bara till så att all kraft inte läggs på en app utan att versionen på nätet också får full uppmärksamhet och är fullt uppdaterat och fungerande. Det är inte alla som föredrar appar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Se bara till så att all kraft inte läggs på en app utan att versionen på nätet också får full uppmärksamhet och är fullt uppdaterat och fungerande. Det är inte alla som föredrar appar.
Nejdå. Web-versionen kommer också att få sin beskärda del av uppmärksamheten. Där finns saker att göra för att få den mera lättanvänd och för att få fler funktioner.

MVH
Hans
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Appen CamperContact drivs av den hollänska husbilsklubben NKC
De funktioner som finns här möter de flesta av mina behov
Köpa appen och anpassa den till våra behov borde lösa mycket
 
F

F.d. 14324

Guest
Köpa appen och anpassa den till våra behov borde lösa mycket
Vi undersökte det för några år sedan i ett läge där vi kört fast med vår egen utveckling av Husbilsplatser , jag minns inte detaljerna fullt ut men det gick inte att få till en acceptabel lösning den vägen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Appen CamperContact drivs av den hollänska husbilsklubben NKC
De funktioner som finns här möter de flesta av mina behov
Köpa appen och anpassa den till våra behov borde lösa mycket

Efter den seneste opdatering af CC-APP finder jeg den ganske ubrugelig. Derudover har de en meget striks gokendelsesprocedure for ønsker om ændring. Samtidig accepterer de ikke alltyper af pladser som accepteres i HBK.

Jeg kommer ikke til at forny mit abonnement på CC's App
 
Toppen