• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats Ystad

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Stod en natt vid reningsverket i mitten av augusti.
Det var i stort sätt fullt när vi anlände mitt på dagen.
Ställde mig på en halvbra plats tills en av HB i främre raden mot havet
erbjöd mig sin plats eftersom de skulle åka.
Han sade att han stått här i 3 veckor!!!
De hade markisen ute och en personbil intill,snacka om camping !!!
En bit ifrån var det samma sak !
Det fanns säkert fler som var långliggare !
Hur länge accepterar Ystad kommun detta beteende ?
Bäst vore skylt med max 48 timmar !

Jojje

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Ställplats Ystad

Vi hade också markisen ute och även möbler.
Dock så sov vi bara två nätter.
Bilen brevid var en större buss ,ägarna syntes inte till under hela
tiden, så en undran uppstod?

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Har också sett några Husvagnsekipage där man ställer dragbilen
bredvid husvagnen och därmed ockuperar två platser !

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Har observerat samma typ av "långliggare" också på ställplatsen i Apelviken Varberg
Vi har kanske "svenska asfaltläggare" som långcampar på ställplatserna.:)
Skall man stå längre än ett par dagar gäller enligt min åsikt camping om vi inte skall reta varandra eller kringboende.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Om vi nu håller oss till reningsverket i Ystad så är det ingen ställplats utan en fri yta som är till för rekreation i anslutning till hundbadplatsen. De flesta långliggarna kommer från närområdet. Ska vi hålla oss till 24 eller 48 timmarsregler måste markägaren meddela detta och så är inte gjort. Det är inte heller säkert att markägaren vill begränsa tiden.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Med den typ av "vildcamping" tröttnar nog komunen och förbipasserande rätt snart.
Då kan vi ju alla åka till Sandskogen och betala 350 kr natten i stället.
Ett stort tack till långliggarna när det händer:mad:
Trist att allt bra skall missbrukas till döds:mad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Ystad kommun har gjort försök men blivit bortkörda. Jag menar inte att vi ska eller ligger på en sådan plats mer än ett par tre dygn, då över en helg. Vi åker mest runt till olika hamnar och platser. Det är därför som stugbyar och campingplatser inte passar oss.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Svårt det där. Har sett beteendet i Apelviken och Bödahamn. Båda ställena hade långliggare som körde med personbilar och hade husbilen ståendes. Rena säsongscampingen....

Jag tycker det är helt fel och ger fel signaler , ställplatser skall inte vara veckocamping.
Ystad är dock som sagt inte en avgiftsbelags ställplats.

D

Deleted member 11118

Guest

Ystad kommun har gjort försök men blivit bortkörda. Jag menar inte att vi ska eller ligger på en sådan plats mer än ett par tre dygn, då över en helg. Vi åker mest runt till olika hamnar och platser. Det är därför som stugbyar och campingplatser inte passar oss.

Kenth han sneseglar, han åker runt till olika hamnar, har han nu sgel också på bilen. Finns väl ingen stuga där man kan köra in husbilen :twitcy:

F

F.d. 52945

Guest

Jag förstår precis vad Kenth menar, och han har ju dessutom det goda omdömmet att inte provocera med långcamping bara för att det är gratis!

Pilot

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Vad skall vi säga om alla som ligger i Spanien, Franska revieran, Portugal etc. Det är inte ovanligt att Hb ägare ligger flera månader och frikampar dessutom gratis. Är detta något som vi kommer att acceptera även i vårt land i framtiden, platsbrist har vi ju inte vårt långa land med liten befolkning.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Om man kör runt mellan olika platser och stannar några dagar är fricamping utmärkt och vad enligt min mening vad en husbil är bra till. Om det sedan finns gratis ställplatser där man inte retar någon så är det ju ännu bättre.
Att flytta in på en ställplats månadsvis är enligt min mening att missbruka gästfriheten och vid den typ av boende bör man söka sig till camping där man ju välkommnar den typ av kunder samt erbjuder service som tvättmaskiner och dyl.
Om man står länge på en ställplats där man betalar för sig så är det ju upp till den som driver ställplatsen om man tillåter "säsongare" eller inte men om man gör detta så driver man enligt min mening en camping. Ställplatser ser jag som rörligt friluftsliv och då gäller max en fyra, fem dagar Vi tycker ju alla olika och hittar man en plats man älskar så kan det ju givetvis vara lockande att stå kvar:)

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Har ingen aning om detta. När vi är i Spanien står vi på campingplats. Står man längre tid är priset förhandlingsbart och nästan lika billigt som ställplats.

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Eftersom dom inte blir bortmotade kan man anta att det är legitimt att stå så länge. På de ställen som vi observerat har det funnits, restaurang, affärer med bensinstation i närheten. Kanske har dessa säljare funnit att kunder är inte att förakta. Möjligheten att tömma latrin mm, kanske man kan tömma på bensinstationen när man handlar gasol, detta har jag ingen som helst vetskap om.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Personbil klass I borde vara förbjudna på ställplatser. Bra sätt att förhindra folk att utnyttja platsen som långliggare.

F

F.d. 25203

Guest

Personbil klass I borde vara förbjudna på ställplatser. Bra sätt att förhindra folk att utnyttja platsen som långliggare.

Då blir det även förbjudet för utländska husbilar att parkera, Personbil klass 2 finns bara i Sverige.

Toppen