• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats Södra Hamnen i Motala, se upp med tillfarter

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Hej!
Vi var i Motala förra helgen och stog på den utmärkta ställplatsen i Södra hamnen. Att vi inte skulle köra över en viktbegränsad bro (3,5 ton) var vi helt på det klara med sedan tidigare besök, vi följde nu bara slaviskt GPS'en när vi kom från Mantorpshållet. Högersväng in under den aktuella viadukten, tittade enbart efter ev skylt ÖVER öppningen.

Vår bil 5 ton, >8m har en påstådd höjd av 2,93m och en TV markantenn som sticker upp över bilen, kanske 2-3 dm ytterligare (dvs vår bils totalhöjd ca 3,13 - 3,23m med TV antenn).

Vi körde av någon "konstig anledning(?) nu sett i efterhand" vidare in under den viadukt med höjd 3,0m som visas på bifogade bilder, tidigare såg vi ingen varning om begränsad höjd, etc i den trafik som då rådde.
Jag tyckte bara att viadukten såg lite högre ut i vänster körfält och körde därför sakta/försiktigt in i viadukten. I viadukten fanns vid utfarten ytterligare en INVÄNDIG skylt som visade 3,4m(?) höjd.

Vi klarade oss trots allt fint men funderar numera över de ev marginaler(?) som finns för höjdangivelser på våra allmänna vägar? Övrig skyltning söderut när vi körde söderut från denna ställplats saknades i väsentliga delar (pga större byggnationer .... ?!

Bilagor

• DSC_0094.jpg
    DSC_0094.jpg
    1,7 MB · Visningar: 31
  • DSC_0093.jpg
    DSC_0093.jpg
    826 KB · Visningar: 9
  • DSC_0095.jpg
    DSC_0095.jpg
    1,8 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Ställplats Södra Hamnen i Motala, se upp med tillfarter

Man har ju under en längre tid hållit på med dubbelspåret genom Motala. Viadukten har man byggt om och därför har man sänkt höjden till 3 meter, var tidigare 3,4 m. Det är en gammal infart till centrum och där man måste passera bron med Max vikt 3,5 ton.

För att ta sig till ställplatsen utan begränsningar så skall man fortsätta riksväg 50 söderut genom Motala och sedan svänga av vid skylten som hänvisar dit. Infart från rv 50, Taltrastvägen.

Kenneth

M

Matts Torebring

Guest

Bussarna kör över bron med 3,5 ton och då körde vi, liksom andra tunga husbilar den vägen över bron trots skylt max 3,5 ton. I bland funderar man över skyltningen och kör med sunt förnuft i stället. Normalt är jag noga med att följa lagen, men inte denna gången. Mvh Matts Torebring

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

På 70-talet så gick rv 50 genom centrala Motala och över nämnda bro. Det var långtradartrafik och bron fick nog utstå vikter långt över 3.5 ton. Det är nog inga problem att bron inte håller för en husbil på 5 ton. Bron är att gammalt kulturarv byggd i slutet på 1700 talet, en stenvalvsbro som man vill bevara så länge det går.

Kenneth

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag hoppas jag får med bilden här.

Två broar med förbud mot totalvikt över 3.5 ton.
En järnvägsviadukt med totalhöjd 3 m.
Den korrekta vägen för husbil över 3m/3.5 ton utmärkt med gröna pilar.

Bilagor

• motala.jpg
    motala.jpg
    157 KB · Visningar: 29
Toppen