• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats på eget tomt/er det möjligt/lagligt i Sverige?

Cornelis

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Wiesbaden
Jag, Holländer, bosatt i Tyskland önskar att se om ville vara möjligt att kjöpa en tomt som "sommarplats" til husbilen. Ville detta i prinsip vara lagligt att gjöra?
Nogon av er som har erfaring eller info ? Hva sier lagen ? Tackar så mycket för svar :)
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja och nej.
Du kan köpa en tomt men om den saknar övrig bebyggelse så krävs byggnadslov för uppställning av husbil/husvagn.
Men köper du en tomt mitt ute i obyggden lär det knappast vara någon som bryr sig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Du som äger en obebyggd tomtmark ska betala 1 procent av taxeringsvärdet i statlig fastighetsskatt.

Inkomståret 2021 (deklarationen 2022)
Fastighetsskatten är 1 procent av taxeringsvärdet för 2021.
 
F

F.d. 22252

Guest
En lösning är ju om man kan hyra en parkeringsplats av någon som har bra mark. Eftersom den är mobil och måste tankas och fyllas så kommer den ju inte stå fast uppställd hela tiden. Och det blir ju markägarens problem. Men man måste ha kontakter.
Köper man en tomt så antas det att den ska bebyggas och står den obebyggd kan man få ett föreläggande, tror inte det är möjligt att uppge att man ska ha den som parkeringsplats.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Köper man en tomt så antas det att den ska bebyggas och står den obebyggd kan man få ett föreläggande, tror inte det är möjligt att uppge att man ska ha den som parkeringsplats.
Det gäller nog inom planlagt område, dvs i eller nära annan bebyggelse. Ute på "wischan" är det knappast något krav att bebygga varje fastighet.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bäckis har löst din fråga. Hans svar är rätt.
Övriga svar är också rimliga men din fråga var är det möjligt...olagligt?
Ja förmodligen möjligt... men du riskerar att inte kunna använda din mark så som du tänkt! Möjligt ja olagligt ja.
.................
Googla på Boverket.se

Om Du köper en tomt med ett bostadshus på..... inte fritidshus..... då blir det lättare.
Nu vet vi inte riktigt vad du är ute efter o hur du tänker. Hur länge du vill stanna i Sverige? Om det är några månader eller mer? Om du är låst till ett visst område i Sverige?
Min idé..... jag tror att om du är lite flexibel...så tror jag att du kan hitta en mindre camping som ligger lite utanför de allra mest populära områdena.... om du vill ha en plats där för några månader o är beredd att vara flexibel så tror jag att det är möjligt att få ett bra pris! Det är i varje fall värt att prova. Jag tror att det tar en hel del år innan kostnaden för en tomt är betalda!
Dessutom en tomt som kanske inte är lätt att sälja o som du egentligen inte får ha din husbil på som du vill.
Om Du tänker att bygga ett hus på tomten... ja då är det något annat.
Så svaret är inte lagligt.
Googla boverket. se
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I slutänden är det troligen enklare och billigare att boka säsong på en camping.

Jag var själv sugen på samma sak och ringde byggnadsnämnden och frågade.

Att ha en tomt gör inte automatiskt att man får ett föreläggande.
Det får man om marken är detaljplanerad och är såld med förhandsbesked på bygglov och inte påbörjar ett bygge inom utsatt tid vilket ofta är 5år.

Min mor har 4 tomter varav endast en är bebyggd. Hon betalar endast fastighetsskatt på de obebyggda.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Köper man en tomt så antas det att den ska bebyggas och står den obebyggd kan man få ett föreläggande, tror inte det är möjligt att uppge att man ska ha den som parkeringsplats.
Jag har aldrig hört talas om någon som fått ett föreläggande från kommunen att bebygga en tomt. Vad som händer om man köper en tomt av kommunen och inte bebygger den vet jag inte.
 

Cornelis

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Wiesbaden
Tackar så mycket för alle svar. Imponerande feedback !

Såklart att det det måste vara långt ute i naturen, hälst bredvid sjön. En plass som man kann bruka fra början av Mai inntil slutten av September.
Priset för en sådant tomt kunne vara rimligt, t.ex. 400.000, ingen byplikt, - el eller vatn trängs inte nödvendigvis.

Samhället ändras för tiden. Interessen för „tiny houses“ er blivit stor t.ex. Där kunne man också förventa att (kommunal)förvaltningen vil eller må tilpassa seg för eller sidan. Bevarelsen av naturen er blivit en prioritet. Där ser jag ingen konflikt heller.

Jag har stannat på dom mest eventyrliga vackra plasser i Sverige. Tanken om att äga en sådanna sjölv er mycket betagande. Kanskje även i förening med andra husbilägarna ? Kanskje fråga i en båtförening som inte tilbyr bobilplasser änn?

Jag vil syfta litt vidare med ideen och informera meg ytterligare med mäklare.

Håpas att vi alle vil bli satt fri en gang i våren och

hälsningar från Wiesbaden
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej människan är av naturen optimist!
Du har fått svar.... nej. Man kan inte köpa en tomt med endast ett syfte att ställa upp sin husbil där!
Gå in på googla boverket
Idén med att prata med någon båtklubb tror jag mera på.
Det finns ytterligare några trådar just nu som handlar om uppställning eller att anlägga en ställplats. I dessa trådar blandas fakta med tyckanden!
I en tråd som jag såg att du läst... så finns det en skillnad.... personen äger redan marken o använder den för närvarande tydligen inte till något särskilt! Det betyder att om han ev skulle få ett påpekande från kommunen att det inte är ok med uppställning...... tja då får han ju sluta o allt är som det är nu. Ändrar då inget i sak.
Dessutom så tror jag ( obs tror) att så länge det handlar om väldigt korta uppställningstider t ex ett dygn då är det förmodligen lättare att genomföra..... men så fort man börjar sätta upp skyltar ta betalt mm då kan det ses som något annat.
Är det olagligt nej det är nog inte så att du får en böteslapp på framrutan! Men du riskerar ett brev från kommunen som upplyser dig om vilka regler de anser gäller.... ja o sen är det roliga slut!
..................
Om du har råd..pengar. Liten mysig sjö!
Är det Småland?
Varför inte undersöka om hur du gör för att starta en ställplats... det är kanske inte särskilt svårt att få bygglov.... om det är i rätt kommun. Kan ju också va en väldigt enkel... du har ju då en fördel då du kan locka dit också tyskar o holländare? Jag tänker på språkkunskaper. Fast du kanske vill va den ende gästen?
Ja det blev också en hel del ... fria spekulationer.
 
Toppen