• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats Kinnekulle

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En campingägare har arrenderat en "gratis" ställplats på Kinnekulle, skall sätta upp bom och ta betalt,
Ingen service skall finns, han skriver: "vi dra inte el eller anordnar tömning/fyllning"
En strålande affärside ta betalt för ingenting!
Vet du vilken plats det gäller?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Parkeringen Utsikten Kinnekulle, marken ägs av Götene kommun.
Det jag vänder mig mot att man tar betalt för en enkel grusparkering,detta är ju inte första gången direkt man ser husbilar som enkelt byte.
Skall man kalla det ställplats skall det finnas någon form av service, det betalar jag gärna för, Söderköping är ett annat dåligt exempel finns många fler.
 

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Söderköping erbjuder service vid den nya ställplatsen vid kanalen. Visserligen 500 m bort i gästhamnen. Visst borde de göra något vid själva ställplatsen, men de tar inte betalt för ingenting.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I Söderköping betalar du 185kr dygnet för en grusparkering,sevice 500m bort räknar jag inte.
Man har lagt ned pengar att gräva el till parkeringsautomaten men sedan blev det inget mer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
125:- på Utsikten. Där har de närboende försökt bli av med husbilar i många år så nu lyckas de nog.
Det tror jag knappast, jag misstänker att det blir lika fullt där till sommaren som förut, och jag tror ganska få reagerar på en avgift på 125:- med den utsikten. Vi är väldigt många nu, tiden när man kunde stå gratis överallt i våra trakter är i stort sett förbi.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
125:- på Utsikten. Där har de närboende försökt bli av med husbilar i många år så nu lyckas de nog.
Om inte jag kommer ihåg helt fel, så bor det inte så många med direkt kontakt till Utsikten. Det är nog inte grannars klagomål som är orsaken, det är inte där skon klämmer. Det är nog så att det går att tjäna några slantar på husbilslivet, ”den nya trenden”.

(Som ett litet kuriosa var jag i Stråvallastrand i helgen. Där finns bra parkering vid badet. Bilar får stå där mellan 06 - 02, alltså inte under natten. Personbilar klass 1 betalar 30:-/dygn och husbilar 100:-/dygn. Samma storlek på P-plats. Varför denna priskillnad? Tror det är samma sak här som på Kinnekulle, det går att tjäna pengar på husbilar.)
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Så här ligger det till. ”Ställplats Kinnekulle” (har nog även bytt namn) ligger i Hällekis vid båthamnen. Den startade vi tillsammans med båtklubben. Det finns service (vatten, tömning, dusch, toa) för 125 kr. 2017 tog campingen vår del och så är det fortfarande.
Det som nu är en nyhet är att Sjöutsikten, där en del fricampat, tar campingen också över.
Det ska ingå i priset med vatten och tömning men man måste åka ner till campingen för att fixa detta.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Så här ligger det till. ”Ställplats Kinnekulle” (har nog även bytt namn) ligger i Hällekis vid båthamnen. Den startade vi tillsammans med båtklubben. Det finns service (vatten, tömning, dusch, toa) för 125 kr. 2017 tog campingen vår del och så är det fortfarande.
Det som nu är en nyhet är att Sjöutsikten, där en del fricampat, tar campingen också över.
Det ska ingå i priset med vatten och tömning men man måste åka ner till campingen för att fixa detta.
Då är det med andra ord förbjudet att åka in där och titta på utsikten om man inte betalar för sig , men det gäller väl bara husbilar. ???
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Om inte jag kommer ihåg helt fel, så bor det inte så många med direkt kontakt till Utsikten. Det är nog inte grannars klagomål som är orsaken, det är inte där skon klämmer. Det är nog så att det går att tjäna några slantar på husbilslivet, ”den nya trenden”.

(Som ett litet kuriosa var jag i Stråvallastrand i helgen. Där finns bra parkering vid badet. Bilar får stå där mellan 06 - 02, alltså inte under natten. Personbilar klass 1 betalar 30:-/dygn och husbilar 100:-/dygn. Samma storlek på P-plats. Varför denna priskillnad? Tror det är samma sak här som på Kinnekulle, det går att tjäna pengar på husbilar.)

En liknande helt omotiverad prisskillnad är det (eller i varje fall har det varit så) vid hamnen i Gränna.
 
Toppen