• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats i obemanad båthamn

F

F.d. 50128

Guest
Jag har tagit upp frågan om vår båtklubb kan upplåta ställplatser.
Ett problem är att båtägarna är ute med sina båtar, så därför är det ingen personal på plats.
För att det skall vara intressant för klubben måste en avgift tas för att täcka merkostnader.
Finns det någon som kan ge förslag på någon lösning, som inte kostar så mycket, att det blir ointressant, då ingen vet hur många besök det blir.
Kan det vara möjligt att använda en begagnad parkeringsautomat, om det går att få tag på sådana?
Sven-Hugo

F

F.d. 13050

Guest
Sv: Ställplats i obemanad båthamn

obemannade campingplatser får pengar i en burk, det kanske går att göra ngt liknande

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Parkeringsautomat er luksusutgaven, det som ofte er brukt for slike løsninger i Norge (har og sett det i Danmark) er en stålkasse (låda) med lås og konvolutter som en fyller ut med bilnummer, dato fra og til og beløpet en så putter i konvolutten og slipper i lådan. Tømmes denne regelmessig og det foretas stikk-kontroller så er det en enkel og billig måte ro foreningen å skaffe litt ekstra penger.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Parkeringsautomat er luksusutgaven, det som ofte er brukt for slike løsninger i Norge (har og sett det i Danmark) er en stålkasse (låda) med lås og konvolutter som en fyller ut med bilnummer, dato fra og til og beløpet en så putter i konvolutten og slipper i lådan. Tømmes denne regelmessig og det foretas stikk-kontroller så er det en enkel og billig måte ro foreningen å skaffe litt ekstra penger.
------------

Ett BRA förslag - det är så man gör på de flesta golfklubbar i Sverige - utanför "kontorstid". Tydliga anslag och en vällåst låda så löser det sig.

F

F.d. 7311

Guest

Hej!
Så här gör man på Åmål - Örnäs Camping på lågsäsong skriver namn och reg.nr.på ett kuvert som ligger i låda och lägger pengar efter hur länge man varit där.

RET52

F

F.d. 4018

Guest

Kan bara instämma med föregående "talare". Det fungerar oftast utmärkt med en anslagstavla som informerar besökaren hur betalning skall ske. Jag har besökt många båtklubbar där man stoppar t ex 20-50 kronor i ett kuvert tillsammans med en lapp där man anger datum och bilens reg.nummer. För denna lilla avgift får man tillgång till exempelvis el, toa, duschar o s v. Det kan tänkas att någon enstaka utnyttja dessa faciliteter utan att betala, men jag tror att 90-99% av alla gästande husbilar gör rätt för sig, glada över att få förtroendet att betala utan att någon kontroll sker.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

En väl avvägd summa, d.v.s. inte för hög, tror jag alla betalar utan att försöka smita. Det är man upplever det som att klubben vill sko sig, eller där man kan ana en samverkan med ev närliggande camping, som problem med smitning uppstår.
Jag tänker särskilt på Domstens hamn som är ett jättefint läge vi Öresund men där man, av något skäl som endast de själva kan redogöra för, håller priset helt i nivå med närliggande camping.

EssoJ

Inger o Tommy

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2025

Vi stannade förra sommaren på en husbilsparkering i Nybble, mellan Bäckhammar och Gullspång.
Där hade de satt upp en låda och man fick betala vad man tyckte det var värt att stå där. Inga bekvämligheter men lugnt och fridfullt.

Inger

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Ett jättebra förslag enligt min mening.
Vi hittade i höstas i en gästhamn på Öland en förteckning över alla...? gästhamnar i Sverige. "Gästhamnsguiden" den innehåller dom flesta uppgifter man behöver.
Rekomenderas varmt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det finns ju med jämna mellanrum annonser som denna : Myntbox, betalautomat | Stockholm | Blocket men det krävs ju att ca 100 har stått innan den går med vinst .

Ett alternativ är ju att man har något schema och att några av båtentusiasterna tar på sig att går och tar upp betalning vid en viss tid som det är i Spiken/Lidköping .

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Startsida - Gästhamnsguiden
eller
Gästhamnar - Maringuiden

Jo - många båtklubbar har nattvakter - å på dagen finns hamnfogdar å annan "personal" på plats.
Tyvärr har fler och fler båtklubbar nån form av vägbom - så det är svårt att köra in - men då kan man parkera och ta en promenad och fråga någon på plats.

Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest

Har inte båtklubben nattvakter?
de kan väl kolla?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag håller med det har jag betalat i sen finns det dom som smiter mvh håkan o britt

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Nog inte många båtklubbar i dagens läge som vågar låta sina "ögonstenar" vara utan bevakning på nätterna.
Har själv gått nattvakt under många händelselösa nätter men faktiskt vid två tillfällen tillkallades polis som förvånandsvärt snabbt var på plats. (misstänker att de uppskattar bevakningen)
Vid ett tillfälle i Fiskebäcks småbåtshamn i Göteborg, kl. 5.30, kom faktiskt så många som 4 polisbilar, en med hund för att eftersöka en besökare, i nästan ny Jaguar, tidigt på morgonen som hade kört på ett flertal parkerade bilar. Han lämnade bilen och försvann men troligen fick han nog känna på nosen på en av hundarna innan han fick sitta i baksätet för vidare transport till Skånegatan.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Skulle det inte gå att lösa betalfrågan på samma sätt som på en del P-platser att man SMS-ar regnr och summa till båtklubben. Det kanske blir problem med betalning till båtklubbar framöver då EU-direktiv kräver momsredovisning.
Åke:)

Toppen