• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats i Halmstad?

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025
Hej!

Jag har under ett års tid försökt få beslutsfattare i kommunen att nappa på iden om en central belägen ställplats för husbilar. När jag var på väg att ge upp slängde jag iväg ett e-mail till kommunalfullmäktiges ordföranade Carl-Fredrik Graf och hör och häpna, han hörde av sig efter bara ett par dagar och det hela ledde till nedan reportage.

Slutet vet jag inte hur det blir men jag är lovad kontakt med någon som har tänkt till och förhoppningsvis blir det en tillfällig plats redan i sommar och kanske en permanent till nästa år. Jag är säker på att flera husbilsägare förutom jag varit på och försökt påverka, så det berömda ordspråket "om många spottar på en sten så blir den snart våt" eller något sådant.

Graf lovade mig något besked i början av nästa vecka...

Bilagor

• img007.jpg
    img007.jpg
    269,4 KB · Visningar: 67

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Ställplats i Halmstad?

Lysande, bra jobbat. HHS har sagt att de ska ha 8 platser vi hamnen och sedan sa någon att kommunen ska anlägga några platser på andra sidan hamnen vid den nya surfshoppen.

Detta är en bra börja.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har också hört att det var aktuellt med en tillfällig ställplats i småbåtshamnen men inte fått något bekräftat, hoppas på något besked nästa vecka. Jag hörde dock en seglare som var väldigt negativ till att det stod husbilar hos dem.

Vi får inte ge upp...

Kjelle

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Om en seglare är negativ så betyder det bara att det är en som är negativ. Sådana människor finns överallt.

Hos oss i Ängelholm är husbilar välkomna till hamnen.

Egentligen skulle jag vilja att det fanns en grupp som samarbetade när det gäller att utvidga ställplatsmöjligheter.

Jag har försökt lite i Ängelholm, men kommunen förstår nog inte vikten.

Tänk om det fanns minst en aktiv på varje större ort som drev frågan om ställplats och om de som gör det kunde samarbeta och inspirera varandra samt dela med sig av erfarenheter. Då kanske vi skulle kunna få upp frågorna bättre.:yes:

Det kanske redan finns en sådan grupp?

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej igen!

Det jag lyckades med var ett tips från någon på HBK, att bjuda ut någon på en tur med husbilen och då förberett mig genom att trycka upp exempel på vad jag tycker bra ställplatser i t.ex. Tyskland, samt rekat förslag till platser i Halmstad. Detta väckte ett intresse hos vår högste beslutsfattare och nu gäller det att se vad som kommr ut av det hela.

Kjelle

Faran

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2025

Jag önskar att småbåtshamnarna på västkusten tar kontakt med varandra för att se hur man kan ordna ställplatser för husbilar.
Ett bra exempel är Lövstaviken i Falkenberg som vi tycker är mycket bra. Inatt stod vi 22 st husbilar á 120:- inkl. el. Bra extrainkomst för båtklubben!

Faran o dom vita pudlarna

Toppen