• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats i Göteborg

Nisse & Agneta

HBK Medlem
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
944
Medlemskap
2025
Hej alla.
Var i Göteborg under helgen och hade även bokat för att gå till Lisebergsteatern och se Tomas von Brömsen.
Hittade en fin plats vid Liseberg södra, efter besök i parken och åter i våra bilar dök det upp två från L-berg och påpekade att vi fick gärna stå kvar men senare på natten skulle bommar (höjd 2,2 met.) stängas och åter öppnas på söndag när viste de inte.
Börja att leta efter annan plats i närheten av L-berg kunde inte hitta någon för oss tillåten plats, Vi haffade en P-vakt från gatubolaget och frågade han hänvisa då en plats bakom L-berg där det är för bussar här kan ni stå sätt bara en lapp i rutan att ni är gäster till L-berg.
Innan allt detta så skulle vi boka på L-bergs camp Kärralund men aldrig till ett pris av 365:-/natt, hoppas att det är fler med oss som kommer att bojkotta sådana priser.

Såg i HBK att det fanns platser vid både Liseberg och Universeum vi kunde inte finna dessa.

Ha en trevlig första advent.
Harry13

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ställplats i Göteborg

Hej, Harry
Javisst, vi har sagt det tidigare, men det förtjänar att sägas igen.
Göteborg är en husbilsovänlig stad...

Det räcker med att titta in på stadens web - goteborg.com
Kolla under boende och titta på kategorier.
Finns det husbilar - icke sa nicke.
Dock kan man tydligen välja att bo i kåta - undrar dock bara var den ligger ???

Vi har med husbilen besökt flera nöjesparker utanför Sverige, där man gärna
erbjuder sina parkeringar även för husbilar.
Ofta en speciell del som ställplatsanvändning.
Sannolikt har Liseberg redan så många gäster så man behöver inte husbilsåkarna.
Eller hur skall denna obegripliga ogästvänliga attityd annars tolkas ???

DS

F

F.d. 6238

Guest

Tyvärr så är jag som urgöteborgare tvungen att hålla med Er. Det är ibland så att man SKÄMS att vara född i denna fantastiska stad.

Med Ni som kommer "utifrån" har faktiskt en fördel. Ni FÅR ta in på Camping Kärralund, låtvara till ett ockerpris på hur mycket som helst men vi som BOR i Staden, vi har icke tillträde till Campingen.

Vi har vid ett flertal tillfällen försökt att campa på Kärralund men det går inte eftersom vi bor i Staden.
När man frågar VARFÖR, ja då kommer det diplomatiska svaret att:
VI HAR VÅRA BESTÄMMELSER.
Hur låter de?

Jo, förakt MOT OSS VANLIGA MEDBORGARE.
VILLE BARA BERÄTTA HUR LÄGET FRÅN LISEBERGS LEDNING ÄR.
Dom tycker väl så här : Att eftersom vi är störst så är vi vackrast också.
Vi är det mest besökta turistmålet i Sverige och här skall Ni inte berätta för oss vad som är bäst för det vet Vi.

Skulle tro så här att den dagen när Liseberg börjar tappa sin ledning då är säkert både Ni och Vi välkomna att besöka Kärralund till ett betydligt billigare pris än det ockerpris dom tar ut idag bara för att man är STÖRST, BÄST OCH VACKRAST, hls
från kurt.
:confused::mad:

F

F.d. 3581

Guest

Men Kurt.
Detta låter helt otroligt att campingen diskriminerar gäster från viss härkomst..
Undrar om detta är lagligt.
Kanske ett fall för Diskrimineringsombudsmannen.
Testa att checka in och filma om du blir nobbad så kanske du får skadestånd, som
killen i Göteborg som fick 40 papp för att dörrvakten nobbade honom.

DS

F

F.d. 673

Guest

Men hallå! Vad är det för idioti?? Får inte Göteborgare campa på Kärralund?? Har väl aldrig hört på maken!! (Inte för att jag skulle vilja göra det, vare sig jag vore Göteborgare elelr inte, men att inte FÅ????)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om alla hjulen ryms inom en P-ruta kan man stå på vanlig parkering. Har bilen ett kraftigt överhäng gäller det dock att hitta platser där detta får plats utan att hindra trafiken. Vi har två favoritplatser som dock kräver att man anländer ganska sent på kvällen för att få dessa platser.

Den första är Pusterviksplatsen snett emot Feskekörka vid Rosenlundskanalen. Här finns några platser där man kan backa in och få överhänget över en stenlagd yta utan att störa trafiken. Ganska lugnt och fint med kanalen alldeles bredvid. Avgift dygnet runt.

Den andra är Hedens norra del vid Exercishuset. Här kan man backa in över en bred gångbana men vissa platser har trädgrenar som kan störa höga fordon. Gratis på natten men lite stökigare. Sist vi stod där blev någon knivstucken drygt 100m från oss utan att vi märkte det. Men det är väldigt centralt om man vill shoppa.

Sedan finns det några platser under brofästet till Götaälvbron men då måste man vara väldigt tolerant mot störande ljud. Det bullrar ganska friskt när spårvagnarna kör över bron. Dessutom gäller det att tänka efter före var man ställer sig så att man kommer ut när parkeringen är full med personbilar.

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Er vänner. Det jag skriver är sant. Jag HAR anmält detta till DO, men dom tog ej upp fallet. Man kanske måste vara någon -----. Nej nu blev det politik.

Så är den sanna sanningen. Jag har dessutom ringt och frågat Lisebergs Ledning varför dom diskrimenerar sina egna stadsbor. Svaret jag fick var att vi måste ha platser till våra barnfamiljer som kommer från när och fjärran.

Jag påtalade då för dom att när vi försökte komma in på Campingen så var den inte halvfullt. Jag ställde en rak fråga till receptionisten : Vad är det för fel på våra pengar? Dom kunde naturligtvis ej svara på detta.

Om det hade varit HÖGSÄSONG så skulle jag "Kanske" ha en viss förståelse för argumentet men denna tid som vi försökte "Tjuvcampa" på Kärralund var på Hösten.
Hoppas att Ni inte blir förskräckta att besöka Göteborg, men en bra grej hade ju varit om Ni frågar varför får inte Göteborgare Campa på denna camping????
Jag har skrivit om detta i en tidigare tråd.
Har också försökt att få kommentarer från Kommunledningen men har inte lyckats bra eftersom jag inte tycker om att sitta och vänta i telefonkö i tre tim. särskilt inte om jag ringer från mobilen.
Hls från Kurt
:mad:

F

F.d. 3581

Guest

Man kan inte sluta förvånas...
Man kan undra var gränsen går....om man kommer från Mölndal....eller från tex Lerum.
Eller rent av Partille.
Är man välkommen då ?

Å andra sidan skall jag inte bry mig.
Jag åker ändå aldrig norrut.

DS

F

F.d. 3581

Guest

Hundvakten
Snart är du i Uppsala igen och det är norrut. ELLER!

:D Du är välkommen:D
Håkan....
Schhhh

Tänkte inte på detta med norrut.
Måste ha vänt GPS:en upp o ned.

ps
måste berätta detta med att aldrig åka norrut.
Våren -05 stod vi vid Gardasjöns västra sida på en trevlig camping alldeles vid vattnet,
när vi fick ett tyskt par från Munchen till grannar.
Eftersom vi var på väg norrut genom Tyskland så började jag att prata med dem om bla
Hamburg och om de kände till någon central ställplats där, eftersom vi tänkte besöka den
stora modelltågsanläggningen mitt i stan.
När jag nämnt Hamburg så blev de alldeles tysta o bara stirrade på varandra, och på oss.
Nästan lite förnärmade lät de oss förstå att "Vi bor i Munchen och har aldrig rest norrut i Tyskland och kommer aldrig att göra det heller".
Det var ord o inga visor. Och så var det med den lilla händelsen.
Men Håkan - några fler resor till hemmahamnen lär det nog bli så länge farsgubben inte har hamnat i träfracken.
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest

Frågan är om vi som bor i eller i närheten av Göteborg skulle sätta igång och maila över mail på mail och påpeka att stadens ledning inte tar till vara sina medborgares och utländska besökares behov genom sitt urdåliga hantering av denna fråga om ställplatser.

Jag har mauilat över till turistinformationen för ca 10 månader sedan men ej ens fått svar.

Jag föreslog att göra ställplatser på frihamnsområdet ty där finns både vatten och el men inget händer.

K anske är det något annat organ i stan som ska mailas, i så fall vilket.

Hjälp mig med denna fråga så ska jag maila dom tills jag får svar.:yes::yes::yes:

Senast redigerad av en moderator:

MikaelSoto

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20945
Medlemskap
2023

Ska till Gbg på Håkan bråkan den 4/6. Pusterviksparken ser bra ut på Google så den ska vi försöka testa. Tack för tipset!

F

F.d. 4220

Guest

Tråden är från 2007, så mycket kan ha hänt. :)

Det sagt så är det fortfarande möjligt att stå på Pusterviksplatsen. Det är nära till Järntorgets spårvagnshållplats och restaurangerna på Långgatorna.
Det står ofta utländska husbilar där, mer sällan Svenska.

//Stefan

Kent & Marita

HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024

Instämmer! Göteborg drar ju redan till sig ett stort antal turister och vill ju vara en besöksstad. Har ställt fråga igår till Kretslopp och Vatten vad gäller tömning av gråvatten. Organiserade ställplatser med dessa möjligheter minskar risken för oönskad miljöpåverkan. Återkommer när jag fått svar för vi måste kanske driva frågan utifrån olika perspektiv och mot olika nämnder och förvaltningar.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Instämmer! Göteborg drar ju redan till sig ett stort antal turister och vill ju vara en besöksstad. Har ställt fråga igår till Kretslopp och Vatten vad gäller tömning av gråvatten. Organiserade ställplatser med dessa möjligheter minskar risken för oönskad miljöpåverkan. Återkommer när jag fått svar för vi måste kanske driva frågan utifrån olika perspektiv och mot olika nämnder och förvaltningar.

Bra gjort K&M!
Jag (vi) gjorde samma sak 3:e oktober förra året:

Till: kretsloppochvatten@kretsloppochvatten.goteborg.se,
Datum: 2015-10-03 15:20
Ärende: Tömning av grå-svartvatten (gäller husbilar)...
Hej kretslopp & vatten!
Jag har en enkel fråga till en av era vatten & avlopsansvariga förvaltningschefer. Svaret kommer att publiceras i rikstäckande Husbilsklubben.se med ca 13 000 medlemmar. En stor del av medlemmar är boende i Göteborg med omnejd och i samma behov som min hustru och jag när det gäller tömning av husbils grå & svartvatten tankar/kassetter. Båtfolket har det fått ganska välordnat i dom flesta hamnar, men dit kan inte vi inte köra...
...osv...
Min fråga är: var kan vi tömma vår husbilstank (eller kassett) med svart/gråvatten inom Göteborgs stad?
Bästa hälsning & tack för svar på förhand...

Nu gäller det att haka på er skrivelse och återigen begära ett svar! Jag gör det så fort vi är hemma från Österlensrundan (även här saknas ett och annat som våra Österlensmedlemmar gärna får bidra med).
Enträgen vinner... ...sägs det!
R&M

F

F.d. 32985

Guest

Den 11 maj 2015 skrev jag till Göteborgs stad och ställde fråga gällande ställplats i Göteborg, hände inget.
Skrev återigen till Göteborgs stad den 28 maj 2015 med samma fråga där jag återigen tyckte det var av det sämre slaget att inte Göteborg kan erbjuda detta och jämförde med t.ex. Stockholm.

Den 23 november 2015 fick jag svar från parkeringsbolaget som sa att de tittar på dessa frågor tillsammans med andra parkeringsbolag och att de hoppades komma fram till en lösning.
Därefter har jag ej fått mer svar eller andra positiva tecken på vad som händer med frågan.

Kent & Marita

HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024

Har nu fått svar från Vatten o Kretslopp:
"Hej,

Tack för ditt mejl,

Det ska finnas markbrunnar för detta på de olika campingplatserna runt om i området. Exempelvis finns Lisebergs Camping i bland annat Askim, Delsjön, Skatås och Kärralund.

Ha en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar"

Då har jag svarat:

Tack för svar!
Men det innebär ju att jag måste betala en campingavgift för det. Jag campar ju inte utan bor i Göteborg. Menar ni att jag ska betala 240:- till Liseberg camping för att få tömma gråvatten? Med det synsättet så lockas man ju att tömma i en dagvattenbrunn!
Finns det verkligen inget kommunalt intresse att ta vara på husbilsturister och gråvatten?(Såg att avgiften nu är 310:)

Återkommer när jag fått svar!

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021

Ska till Gbg på Håkan bråkan den 4/6. Pusterviksparken ser bra ut på Google så den ska vi försöka testa. Tack för tipset!
Vi stod där för ett Lisebergsbesök för några veckor sedan. Centralt och bra läge, smidigt att komma dit och möjlighet att parkera med lite "överhäng". Dock ganska mycket trafikljud från gatan intill. En lång raksträcka inbjuder till gasande dygnet runt. Dessutom är priserna höjda på senare tid. 18.-/h mellan 08:00-22:00 alla dagar, även helger. Övrig tid 2.-/h. Räknar jag rätt så blir det över 270.- för att parkera ett dygn utan någon som helst service.

Toppen