• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats i Essen

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025
Hej,

Finns det någon som känner till ställplats eller camping i eller strax utanför Essen?

Tackar på förhand.

Melle

F

F.d. 50012

Guest
Sv: Ställplats i Essen

Vilken Essen menar du, det finns minst två stycken Essen i Tyskland, ett i Holland och ett i Belgien.

Mvh Bertil HBK-556

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Essen nära Düsseldorf.

Skall besöka veteranmässan.I Düsseldorf vet jag finns gott om plats men hur är det i Essen?

Har varit i Essen många gånger men aldrig med Husbil

Melle

F

F.d. 4972

Guest

Hej Om detta funkar så har du här några platser från min Ms-Autoroute.
De röda punkterna är stellplatzer.
/Lars

Bilagor

• Essen.JPG
    Essen.JPG
    819,4 KB · Visningar: 67
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50012

Guest

Det finns tre ställplatser i och runt Essen.
45127 ESSEN Festplatz Gladbecker Str.140 [N/Ve/T/-] 51,4667, 7,0084
45128 ESSEN P2 Grugahalle Grugaplatz ![N/Ve/G] 51,43147, 6,99981
45128 ESSEN P9 Grugabad (nur zur Messe) Norbertstraße 124 ![N/-] 51,42389, 6,991
Mvh Bertil HBK-556

J

Jarn

Guest

Jag förmodar att han menar den dekal som numera behövs i vissa städer i Tyskland för att få köra in i miljözonerna.
Dekalen, eller Plaketten på tyska, visar vilken miljöklass ditt fordon har och kan då köra in i de zoner som skyltarna anvisar.
Se annan tråd i ämnet.

Detta gäller ännu ej för Essen.

// Roland

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Tack för alla tips.

Nu fär jag prova mej fram eftersom jag skall dit ett par ( tre ? ) gånger under det här året.
Jag testar några olika för skojs skull.

Tänker skaffa "plakett" för husbilen och ett par andra bilar som jag brukar använda för
resor till Tyskland.

Hälsningar
Kjell

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Rolig Parkeringsinfo utan värde.
Hittade en parkering, en bit från mässan i Essen, med bom, som for upp när vi körde in
Den släpper nog ut oss om vi mutarn med några euro.
När vi skulle ut, hitade vi ingen springa att stoppa euro i.
Det blev att försöka tyda vad det stod på infotavlan.
Den upplyste oss om, att när man var klar, med besöket hos Doktorn på sjukhuset, fick man en biljet till bomen av syster.
Vi skickade in den av oss som kunde minst tyska.
På mindre än 5min var han ute, glatt viftande med bombiljetten.
Vi kanske träffas i år Melle.
Bosse B

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Roland,

Korrektion, se gärna på mitt kartan i mitt tidigare inlägg att Essen ligger mitt i Ruhr område och är helt grön markerat.

J

Jarn

Guest

Hej Belgien, jag ser också att det är grönt där, men enligt den länken du skickade står det så här i texten:

in 2008 (Date not yet set)
Augsburg, Dortmund, Düsseldorf, Essen, Mühlacker, Pforzheim, Regensburg, Reutlingen,

Oavsett vilken tid det nu startar, så är min ståndpunkt, att skall man till Tyskland, är det lika bra att skaffa en dekal. Och att man gör det i Tyskland, eftersom det är så enkelt.

// Roland

F

F.d. 839

Guest

Roland,

Har ringt till TUV i Tyskland och dom påstår att Essen ska bli inkluderat i Ruhr område mellan Mars - Mai 08, deras website är tydligen inte "up to date" yet.

Och som du själv skrev, ska man till Tyskland är det lika bra att skaffa ett sådant, tänk bara att man ska in till en stad för att införskaffa medicin - läkarehjälp - sjukhusbesök osv .. och inte ha en sticker :mad: då ryker det omedelbart € 40 bananer ;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Skall du till Mässan så stod det så här när vi åkte dit i novenber :

Parking spaces with utility amenities are available in car park P2 for exhibitors who want to come with a caravan/mobile home. We would request you to inform us in writing in good time that you want such a parking space so that we can plan accordingly.
Stadtcamping Essen-Werden
A camp site near the city centre but situated in the quiet, green landscape with paved mobile home spaces, 100 spaces for tourists and 180 permanent parking spaces. An ideal starting point for a visit to the Essen Motor Show 2007 in Essen thanks to excellent public transport connections.

Från : ESSEN MOTOR SHOW 2007 | Messe Essen GmbH

Toppen