• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats eller Vild camping?

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Vad är en ställplats?
Är det en plats avsedd för husbilar som kommunen/privat upplåter med ev tillgång till el, etc, eller är det att svänga in i skogen vid en sjö och ställa sej över natten.
Ser att det finns massor av platser som medlemmar lagt in som egentligen är "vild camping". Kanske vi borde skilja på ställplats och "vild camping".
Lasse

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats eller Vild camping?

Begreppet "vild camping" existerar över huvudtaget inte när det gäller parkring av husbil.
Oavset om man parkerar på en parkeringsplats i tätort eller exempelvis en parkering vid ett naturvårdsområde, en varumarknad m fl platser. Men tjugofyratimmarsregeln gäller.
Som så många har påpekat tidigare, vad jag gör husbilen när den står parkerad har ingen med att göra.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad är en ställplats?
Är det en plats avsedd för husbilar som kommunen/privat upplåter med ev tillgång till el, etc, eller är det att svänga in i skogen vid en sjö och ställa sej över natten.
Ser att det finns massor av platser som medlemmar lagt in som egentligen är "vild camping". Kanske vi borde skilja på ställplats och "vild camping".
Lasse

Jag tycker också att en ställplats skall skall uppfylla vissa kriterier som tillgång till åtminstone något av följande: El, vatten, tömning, toalett, dusch, Wi-Fi m.m.

Tyskarna är bra på detta (Promobil Mobil Life +):

bild-731441.PNG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En tysk Stellplatz spenner over allt fra en liten slette uten noen service til noe som jeg ville kalle en camping med ALLT. Her sett oppkobling av vann og gråvann/svartvann + el på hver plass og sanitærbygg med alle fasiliteter inkludert vaskemaskin og tørketrommel, og selvfølgelig tømmemulighet for latrine.

Mest vanlig er en parkering med et tømmepunkt og vannfylling, mange steder har automat for vannfylling med normal pris €1 pr 100 liter og avgift på vanlig parkeringsautomat. El finnes mange steder med automat og pris pr, kWh eller pr, time - det er ikke mange steder med sanitærannlegg.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

År 2004 köpte jag min första husbil. Utan att hört talas om ställplatser så for jag iväg och gjorde Europa osäkert. Redan under den första resan upptäckte jag här och var i Frankrike och Tyskland skyltar med husbilssymboler på. För det mesta var det helt gratis att övernatta där eller så kunde man lägga en synnerligen rimlig dusör i en bössa eller automat av något slag. Mycket trivsamt!

Ställplatsbegreppet håller idag på att utvecklas åt campinghållet med all möjlig service som i varje fall inte jag eftertraktar och därmed stiger också priserna så att de i många fall närmar sig campingpriserna! Vill man betala så mycket så kan man väl lika gärna ta in på camping, tycker jag!

(I och för sig är hela världen en gratisställplats för mig eftersom jag har en ganska anonym liten plåtis som inte lyser husbil lång väg utan försvinner i mängden vanliga bilar!)

Jappe

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Projektet "Husbilsdestination Sverige" har definierat de båda förekommande begreppen ställplats och husbilsplats. Här i vårt forum används begreppet husbilsplats genomgående i rubriker m.m. Husbilsplats är också definierat i Wikipedia.

Begreppet ställplats är en försvenskning av tyskarnas stellplätze. Båda begreppen är etablerade och täcker i princip in samma sak, en plats att övernatta på med husbil och som kan ha någon form av service.
V-backen

F

F.d. 3337

Guest

Bra skrivet i Wikipedia om både husbilar och husbilsplatser, läs särskilt det om parkering och vad man får göra eller inte göra i husbilen.

Hasse

F

F.d. 29756

Guest

Senaste resa i Europa omfattade 42 dagar med som mest 4 dygn på en plats. Vi reste efter bordatlas/stellplatzkatalog som man köper billigast på en någorlunda välförsedd bensinstation i tyskland. Vi erhöll all den sevice bilen behövde och summmautlägg blev 20 euro.
Vi tror att många någorlunda utvecklade länder anar att även en husbilsburen turist kan ha en slant över som kan gynna ortens marknad och därför erbjuder en god ställplats.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi reste efter bordatlas/stellplatzkatalog som man köper billigast på en någorlunda välförsedd bensinstation i tyskland.

Efter att Bordatlas gjort ett misslyckat försök med en app har man nu fixat till en riktigt bra websida som är anpassad för smartphones.
Efter registrering får man tillgång till att söka på ställplatser till en kostnad av 3€ för en månad eller 10€ för ett år.

Så här ser ställplatsen Wulfener Hals ut på Bordatlas mobilsida:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Kärt barn har många namn

Samlingsnamnet i folkmun för att ställa sin PB2 någonstans är nog "Ställplats". Det är inte många PB2-åkare som är beroende av el eller WiFi.

Dusch och toalett är tydligen sällsynt i våra bilar. Vatten finns precis överallt i hela Europa. En 10 litersdunk räcker till två personer / dygn.

Bilagor

• ställpl.JPG
    ställpl.JPG
    117,5 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
G

Göran & Carola

Guest

Efter att Bordatlas gjort ett misslyckat försök med en app har man nu fixat till en riktigt bra websida som är anpassad för smartphones.
Efter registrering får man tillgång till att söka på ställplatser till en kostnad av 3€ för en månad eller 10€ för ett år.

Behöver man ett lokalt kontantkort eller wifi för att använda online-funktionen då?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Behöver man ett lokalt kontantkort eller wifi för att använda online-funktionen då?

Ja, utomlands!

Om man inte planlägger resrutten på hemmaplan först.

Alternativet är Promobil Mobil Life + som även kan användas offline.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Bra skrivet i Wikipedia om både husbilar och husbilsplatser, läs särskilt det om parkering och vad man får göra eller inte göra i husbilen.

Hasse

Wikipedia om parkering:

Parkering definieras av trafikförordningen som att stanna ett fordon av varje annan orsak än att lasta eller lossa gods, att ta upp eller lämna av passagerare, eller för att trafiksituationen kräver det.

Ett sådant stopp räknas som parkering oavsett tidsrymd.

Bilagor

• grusgripen.JPG
    grusgripen.JPG
    267,8 KB · Visningar: 4
Toppen