• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats: Definition – Utformning - Regler – Uppförandekod

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026
Det framkommer många goda åsikter här om hur en Ställplats skall vara beskaffad. Samtidigt förväntar vi oss att Trafikverket tar fram en skylt som betyder just Ställplats. Att definiera företeelsen Ställplats är därför angeläget och kan rimligen inte grunda sig på individuella önskemål om vad som skall ingå i en sådan och vilka regler som skall gälla. Jag föreslår därför följande:

Definition: Ställplats Husbil är plats upplåten för övernattning i Husbil.

Utformning: Avgörs av den som förfogar över berörd plats. Gärna i samråd med HBK m.fl.

Regler: Beslutas av den som driver Ställplatsen. Gärna i samråd med HBK m.fl.

Uppförandekod: Rekommenderade regler att följa där inte sådana är klart utformade på Ställplats, parkering eller annan tillåten uppställningsyta. Uppgift för HBK och övriga husbilsklubbar att ta fram…?

Det är väl just avsaknaden av uppförandekod som speglar mycket av debatten om "ställplatserna" här under markisen.

MVH/Thomas Eriksson

Bilagor

• GetAttachment[1].jpg
    GetAttachment[1].jpg
    27,2 KB · Visningar: 778

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplats: Definition – Utformning - Regler – Uppförandekod

Rotar man för mycket i det här så kommer det kanske bestämmelser om förbud för husbilar att parkera nattetid på vanliga parkeringsplatser eller något liknande.

Kanske bättre att ligga lite lågt i det här ämnet och inte väcka sovande byråkrater. Att skilja mellan camping och parkering är väldigt enkelt, tycker jag!

Jappe

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jappe, bestämmelserna gäller inte skåpbilar/firmabilar

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Rotar man för mycket i det här så kommer det kanske bestämmelser om förbud för husbilar att parkera nattetid på vanliga parkeringsplatser eller något liknande.

Kanske bättre att ligga lite lågt i det här ämnet och inte väcka sovande byråkrater. Att skilja mellan camping och parkering är väldigt enkelt, tycker jag!

Jappe

I praktiken finns det ju redan egenhändigt framtagna skyltar som påstås gälla husbil - är det då inte viktigt, att när en officiell ställplatsskylt fastställes, den per definition endast betyder Tillåtet att övernatta i husbil. Eller tycker du inte att det skall finnas någon sådan skylt?

Edit: Min ursprungliga formulering var: Plats upplåten för övernattning i Husbil vilket är en bättre formulering.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nackdelen med en sådan skylt med en sådan innebörd är att det skulle kunna uppfattas som att det inte är tillåtet att övernatta med husbil på platser där denna skylt inte finns.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Nu har ju skyltfrågan redan varit på remissomgång så det är bara att vänta på beslut...

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

I praktiken finns det ju redan egenhändigt framtagna skyltar som påstås gälla husbil - är det då inte viktigt, att när en officiell ställplatsskylt fastställes, den per definition endast betyder Tillåtet att övernatta i husbil. Eller tycker du inte att det skall finnas någon sådan skylt?

Vem kan, enl svensk lag, bestämma om man får ÖVERNATTA i sit egna fordon, eller ej?
Tycker debatten spårat ur........

Hejs
Claes 105

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Michael/ Jo, visst kan man tolka det så, men samtidigt är ju idag inte begreppen Husbil respektive Ställplats inskrivna i lagboken. Just nu ökar istället (förbuds)skyltarna gällande PB2 eftersom husbilsägare har hävdat att det inte finns några husbilar - i laglig mening. Borde vara bättre om det fanns en ömsesidig förståelse om vad saker och ting handlar om.

Lundsholm/ Jo, jag vet att det varit en remissrunda i skyltfrågan som jag totalt missade när den pågick. Vad jag är rädd för är att begreppet Ställplats låses till något som kan liknas vid en förenklad campingplats. Om så skulle bli fallet är ju risken stor att kommunerna per automatik hänvisar oss till sådana istället för att exempelvis upplåta annan tillgänglig mark för enklare övernattning.

Claes/ Såvitt jag vet är det inte förbjudet att övernatta i sitt eget fordon. Det som ses med oblida ögon av ett flertal kommuner är att många husbilister gör det samtidigt på platser där det är till men för omgivningen. En enstaka parkerad husbil upplevs nog inte negativt vare sig det övernattar någon i den eller inte och någon skylt behövs naturligtvis inte heller. Kommunerna har väl förövrigt vissa styrmöjligheter genom sina ordningsstadgor.

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Michael/ Jo, visst kan man tolka det så, men samtidigt är ju idag inte begreppen Husbil respektive Ställplats inskrivna i lagboken. Just nu ökar istället (förbuds)skyltarna gällande PB2 eftersom husbilsägare har hävdat att det inte finns några husbilar - i laglig mening. Borde vara bättre om det fanns en ömsesidig förståelse om vad saker och ting handlar om.

Lundsholm/ Jo, jag vet att det varit en remissrunda i skyltfrågan som jag totalt missade när den pågick. Vad jag är rädd för är att begreppet Ställplats låses till något som kan liknas vid en förenklad campingplats. Om så skulle bli fallet är ju risken stor att kommunerna per automatik hänvisar oss till sådana istället för att exempelvis upplåta annan tillgänglig mark för enklare övernattning.

Claes/ Såvitt jag vet är det inte förbjudet att övernatta i sitt eget fordon. Det som ses med oblida ögon av ett flertal kommuner är att många husbilister gör det samtidigt på platser där det är till men för omgivningen. En enstaka parkerad husbil upplevs nog inte negativt vare sig det övernattar någon i den eller inte och någon skylt behövs naturligtvis inte heller. Kommunerna har väl förövrigt vissa styrmöjligheter genom sina ordningsstadgor.

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson

Va e det för skillnad om det står en eller tjugo husbilar rätt parkerade, om folk övernattar eller inte?
Fattar inte va du menar med " ses med oblida ögon o men för omgivningen"

Hejs
Claes 105

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Förstår inte vart du vill komma med dina inlägg. Det är naturligtvis ingen skillnad på tjugo husbilar om det sover folk i dem eller inte. Den troliga anledningen är dock att de gör det och då har ju denna ansamling av husbilar, vilket kan vara en olägenhet, en direkt koppling till att man just övernattar i dem.

En officiell Ställplatsskylt kommer förr eller senare och i varje fall jag anser att den inte skall medföra någon styrning beträffande ställplatsens utformning. Varje ställplats skall ha sina egna regler. Det går alltid att göra sig lustig över formuleringar, men varsågod – kom med ett bättre förslag!

MVH/Thomas Eriksson

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Förstår inte vart du vill komma med dina inlägg. Det är naturligtvis ingen skillnad på tjugo husbilar om det sover folk i dem eller inte. Den troliga anledningen är dock att de gör det och då har ju denna ansamling av husbilar, vilket kan vara en olägenhet, en direkt koppling till att man just övernattar i dem.

En officiell Ställplatsskylt kommer förr eller senare och i varje fall jag anser att den inte skall medföra någon styrning beträffande ställplatsens utformning. Varje ställplats skall ha sina egna regler. Det går alltid att göra sig lustig över formuleringar, men varsågod – kom med ett bättre förslag!

MVH/Thomas Eriksson

Försöker härmed förklara vad jag menar med mina inlägg.
Har absolut ingen ambition att göra mig " lustig"
Anser att INGEN har med att göra vad jag gör inne i mitt fordon, så länge det inte finns misstanke om brott ( då polisen får ingripa).
Detta har jag fått bekräftat av polisen vid ett flertal tillfäällen.
Det är fordonets uppställning( parkering) som kan bestämmas av t ex lokala trafikföreskrifter.

Tycker dessutom att tonen i dina inlägg är sådan att jag härmed " sätter mig på läktarn"

Tack för mig
Hejs Claes 105

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Varje ställplats ska ha sina regler ?
Blir man bortkörd om man missar en regel?
Hur ska vi göra mot alla andra som inte är med i HBK eller kommer detta att bara gälla oss ?

Håller faktiskt med Claes 105 i detta, låt svensk lag råda och gälla eller tänker du försöka göra en särskild lag, börjar bli tjatigt om detta nu låt dom som håller i det sköta det för allas bästa.
Allt har sin tid även om det tar ett tag.

PS!
Det jag tror kommuner ser med blida ögon är dom som vevar ut markis, ställer ut bord och stolar och sedan ägnar sig åt långtidscamping på ställplatser och fina rastplatser, ägna jobbet att få bort det otyget istället.

/Pelle

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om det är tillåtet att parkera, och bilen, oavsett vilken bil det är, får plats i markerad ruta, inte bara med hjulen utan hela bilen, så tror jag inte att någon, möjligen bortsett från campingägare, bryr sig om att någon sover i den. Om den är stor och tar flera rutor i anspråk så blir folk irriterade.

I takt med det ökande antalet husbilar börjar vi bli mer och mer pest och paria. Tycker att vi i HBK borde försöka jobba för att antalet ställplatser skall bli flera. Dessa bör också ALLTID ha töm och fyllmöjligheter. Den "strävan" som kommit i uttryck från personer nära ledningen att vi skall beredas plats i centrum tror jag att vi skall lägga ner.

Om husbilar ses med oblida ögon av folk i allmänhet och antalet husbilar ökar så blir ju resultatet också att värdet på begagnade bilar sjunker.

Tycker jag, men det lär jag väl få på skallen för.

:cool:

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Rätta mig om jag har fel.

När man läser det mesta från Transportstyrelsen, så är klassindelningen av personbil I och personbil II enbart en fråga avseende fordonsskatten.

Läser man definitionerna på olika fordonsslag så finns det bara personbil utan någon indelning.

Alltså:
En "husbil" kan bara vara personbil eller lastbil.

Betalar inte ägare av olika sorters lastbilar differentierade fordonsskatter beroende av typ av lastbil?
Jag vet inte, men är det så faller alla resonemang att det finns olika typer av fordonsklasser inom ett fordonsslag.
En lastbil är en lastbil oberoende fordonsskatt. Lika med en personbil i så fall.

Bra att veta.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Inte får du på skallen för ett bra inlägg ;)

Enligt svensk lag räcker det med 4 hjulen innanför rutan oavsett överhäng om jag har fattat det rätt.
Har alltid ställt mig så och ännu inte fått någon bot.

PS!
Svarade på Alves inlägg ;)

/Pelle

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Inte får du på skallen för ett bra inlägg ;)

Enligt svensk lag räcker det med 4 hjulen innanför rutan oavsett överhäng om jag har fattat det rätt.
Har alltid ställt mig så och ännu inte fått någon bot.

PS!
Svarade på Alves inlägg ;)

/Pelle

Helt korrekt!

Instämmer till 100%!!
De är dessa regler som gäller för en personbil, oavsett klass.

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Mitt förslag var alltså hur innebörden av en Ställsplatsskylt skall uttolkas - inget annat. Jag vill ju ha minsta möjliga centrala styrning av detta för att möjliggöra många lösningar på ställplatsers utformning. Det har ingenting att göra med förbud eller inte förbud beträffande att övernatta i sin bil på andra platser. Eller är det så att vissa tycker att vi skall slopa begreppet Ställplats?

Definition: Ställplats Husbil är plats upplåten för övernattning i Husbil.

MVH/Thomas Eriksson

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Varje ställplats ska ha sina regler ?
Blir man bortkörd om man missar en regel?
Hur ska vi göra mot alla andra som inte är med i HBK eller kommer detta att bara gälla oss ?

Håller faktiskt med Claes 105 i detta, låt svensk lag råda och gälla eller tänker du försöka göra en särskild lag, börjar bli tjatigt om detta nu låt dom som håller i det sköta det för allas bästa.
Allt har sin tid även om det tar ett tag.

PS!
Det jag tror kommuner ser med blida ögon är dom som vevar ut markis, ställer ut bord och stolar och sedan ägnar sig åt långtidscamping på ställplatser och fina rastplatser, ägna jobbet att få bort det otyget istället.

/Pelle

Klart man inte blir bortkörd..
Jag skulle tro att man kan bryta mot hyfsat många regler innan man kommer bli bortkörd från en plats...

.
.
.

Med tanke på att vi som bor i Borås (även andra ställen) har haft en hel hög med rumänska tiggare som campat i stadsparken i ett antal månader medans alla kommunpolitiker rullat tummarna,

Å senare kommit fram till den geniala lösningen att vi inom borås kommun ska betala för bussresor hem till hela gänget,
-Två veckor senare ser man samma gäng vara tillbaka i stan,

Men dom fick ju gratisresa hem..

Nästa gång så kanske man ska ställa bilen i stadsparken ??!!
Det värsta som kan hända är ju att man får en gratisfärd hem!!

3månader senare...

Toppen