• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats-boende??

Benny Pålsson

HBK Medlem
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
4676
Medlemskap
2025
Hej husbilsåkare!!!

Jag har varit i kontakt med Ronneby kommun via ett medborgarförslag, ang att göra en
ställplats på östra piren i Ronneby-Hamn.
En yta på totalt ca 7000kvm, som står outnyttjad och gjort så i ca 20-25 år.
Efter div. möten och övrig lobbyverksamhet har man nu svarat att Tarkett i Ronneby
sätter stopp för allt boende.
Jag kontaktar då platschefen på Tarkett och får till svar att man inte vet vad lagen säger om ställplats, är det enl "lagen" ett boende eller vad klassas det som??
Tacksam om någon har ett bra svar på detta.

Hälsningar
Benny Pålsson

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ställplats-boende??

Det normale i andre land er et det betraktes på samme sett som parkeringer, noen kommuner krever oppmerking med sikkerhetsavstand mellom plassene for ivernatting - de fleste ikke. Kan underlegges spesielle tidsbegrensninger eksempelvis 48 timer eller 8 døgn for å hindre "asfaltleggerne" i å etablere permanent leir.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej husbilsåkare!!!

Jag har varit i kontakt med Ronneby kommun via ett medborgarförslag, ang att göra en
Efter div. möten och övrig lobbyverksamhet har man nu svarat att Tarkett i Ronneby
Jag kontaktar då platschefen på Tarkett och får till svar att man inte vet vad lagen säger om ställplats, är det enl "lagen" ett boende eller vad klassas det som??

Hälsningar
Benny Pålsson

Mitt förslag är att man klassar området som PARKERINGSPLATS med gällande P-regler.

Känns som vi nu kommit till stadiet när kommuner o andra markägare ser för stora och omständiga problem när " ställplats" enl många ska vara fullserviceanläggningar, istället för uppställningsplats( parkering) .

Tror vi biter oss själva i tummen om vi fortsätter med dessa "ställplatskrav".

Det är ju alltid lättare att säga nej, om man tror att man måste tillgodose ett omständigt regelverk.

Hejs
Claes 105

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Hej husbilsåkare!!!

Hälsningar
Benny Pålsson

Det kan aldrig vara tal om ett boende,
eftersom nästan alla "husbilar" är registrerade som personbil.
Vad jag gör i min bil har ingen med att göra.
Så länge jag inte i andras ögon "campar",
gäller de allmänna parkeringsreglerna som det har skrivits så mycket om.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Enligt riksförbundet för mobil fritid se länk
Startsida | mobilfritid.se

Definition Ställplats
”Ett för ändamålet lättillgängligt avsatt markområde för uppställning/övernattning i husbil under kortare tid. På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. Tillgänglighet dygnet runt. Utrymmet för varje husbil skall vara så stort att rekommendationer för avstånd mellan enheter vid en övernattning tillgodoses”.

Eller tyskarnas definition enligt tidningen HUSBILEN:
"Parkeringsplats för husbilar"

Senast ändrad:
Toppen