• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats Bläsinge

I

Iveco 35

Guest
Läste i tidningen i dag att ställplatsen i Bläsinge inte får vara kvar enligt beslut av länsstyrelsen. Tar för mycket plats för de badande då enligt beslutet ställplatsen klassas som camping.
Olle.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ställplats Bläsinge

Undrar om de menar den platsen i hamnen eller den som ligger ett par hundra meter tidigare, alltså den på ängen?
Den platsen som ligger i hamnen inbjuder ju inte till några bad direkt....

Platsen på ängen ligger ju iofs vid en badplats, fast benämna den som camping är ju till att ta i:oops:
Det är bara en....äng och inget annat! Vare sig ström,vatten eller tömning (iaf inte vad vi sett)finns!

Vi har nog varit där på ängen tjugo gånger och vi har aldrig sett nån trängsel som gör att inte badgäster får plats med sina personbilar, märkligt:confused:

Sen har jag svårt att se nån Campingplatsägare i närheten (finns det nån?) som skulle strida för att få in Campingfolket på sin Camping?

Inte ligger det några stugor heller där direkt som man stör sjöutsikten för heller?

Det enda som händer om Husbil och Husvagnsfolket försvinner är att fiskaren får avsevärt mindre avsättning för sin fångst samt att Gårdsbutiken som ligger på vägen ner också får mindre sålt av sina varor!

Mycket MÄRKLIGT:confused:, fast det är väl nån som retar sig på oss:mad:

Ovrell

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025

du har ju bläsinge gård, det är ju både vandrahem ställplats och camping.
typ som ett kinderägg.
ställplatsen kostar lika mycket som campingen .

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

lSamtidigt är det ju också rätt enkelt att förstå det som skett, då vissa ekipage, såväl svenska som utländska, lagt sig till på platsen med stora förtält och andra skrymmande campingplatstillbehör utspridda i sin närhet. Och dessutom funnits på plats upp till en vecka.

Vi har också Bläsinge som en av våra favoritplatser och har faktiskt vid mer än ett tillfälle mött uppretade badgäster som under soligt varma sommardagar inte fått plats med sin bil på ängen. Många gånger på grund av kompisuppställningar där ett par husbilar eller husvagnar tagit upp en plats som skulle räckt för i alla fall sju åtta personbilar.

Så faktum är att vi bara har väntat på denna åtgärd eftersom ju ängen ursprungligen varit tänkt som en p-plats för strandens badgäster och inte som en ställplats alternativt campingplats för campingfordon.

Staffan

F

F.d. 50069

Guest

Staffan!
Fast det är ju någon som tjänar pengar på Husvagnar och Husbilar. Varje gång vi har varit där så kommer ju folk och tar upp betalning.

Sen har vi aldrig upplevt någon konflikt med badgäster och deras personbilar. Varje gång vi har varit där så står ju personbilarna nere vid ingången till badet och Campingfordonen står längre upp! Nu stod vi nere vid hamnen i år och tänkte kanske inte direkt på hur det var ställt på "ängen" i år, men det kanske är mera fordon som ställer sig lite konstigt!
Ängen är ju jättestor och ställer man sina fordon vettigt så borde alla få plats?
Sen får man ju passa sig lite för det finns ju "sandbunkrar", där det är superlätt att gräva ner sig i.....vi vet:confused:

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej Anders!

Jag håller helt och hållet med dig vad gäller pengarna som välförtjänt gått till den lokala hembygdsföreningen.

Däremot det där med badgäster har vi upplevt vid flera tillfällen. Ja, vid ett tillfälle kom vi faktiskt överens några husbilsägare emellan, en riktigt skön sommardag med massor av badgäster på plats, att tränga ihop oss just för att bereda mera plats. Och då ska sägas att vi inte på något sätt brett ut oss särdeles mycket redan innan. Men det kändes bra att kunna vända en dålig stämning till dess motsats. Nu ska i sanningens namn sägas att de allra största "campingbovarna" är tyska husvagnsekipage som brukar hålla till ganska långt bort i den högra kanten och under långa perioder. Detta gör dock att vi som försöker sköta oss får mindre plats och tvingas flytta oss längre åt vänster - närmare badet. Alltså där de vanliga badgästerna brukar parkera sina personbilar.

Själv tror jag inte att det är någon näringsidkare i närheten som klagat utan relativt närboende badgäster/stugägare som helt enkelt tröttnat på de horder av campingfordon som tagit "deras" platser i anspråk, för att sedan förstärka det hela med: Dyra husbilar har de råd med, men betala för att stå på en campingplats (för där ska vi ju enligt deras tänkande alltid stå) nej det kostar för mycket! Och sedan har de klagat till kommunen och i sinom tid fått igenom sina klagomål och fått bort oss.

Sedan är väl den stora frågan om de kan förbjuda oss att parkera på ängen under dagtid, vi är ju lika mycket badgäster som de är. Att däremot övernatta på platsen är en annan femma!

//Staffan

I

Iveco 35

Guest

Eftersom länsstyrelsen klassat platsen som camping så har vi ju det här med strandskyddet och då tillåts ju ingen camping så nära stranden som den nu är belägen tror inte någon klagat utan kommunen har bestämt att alla ställplatser inom kommunen skall ansöka om bygglov, därav beslutet från länsstyrelsen.
Vi kommer nog tyvärr att få se liknande beslut som detta på fler ställen.
Olle.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Parkeringsplats gäller väl fortfarande, annars blir det problem för badgästerna. Jag badar gärna mycket sent om nätterna:cool:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag kan förstå irritationen från de som vill bada. När vi var där i somras var där husbilar och husvagnar utspridda över hela fältet, nedanför vägen vid stranden stod en husvagn med förtält och strategiskt placerad bil så att det tog ordentligt med plats, samt ett par husbilar. Om husvagnarna och husbilarna hade ställt sig på den övre delen på fältet och lämnat den nedre (mot havet) som parkeringsplats hade det här problemet aldrig uppstått! Men nu är det ju kört p.g.a. obetänksamhet och oförmåga att ta hänsyn. Som vanligt, skulle jag nog vilja säga. :mad:

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Som jag skrev tidigare så har Mörbylånga kommun beslutat att alla som har ställplatser inom kommunen skall söka om bygglov vi får se hur många som kommer att få bygglov.
Olle.

F

F.d. 50069

Guest

Fast jag tror och inbillar mig att Mörbylånga kommun kommer att göra allt för att behålla sitt fina rykte som en husbilsvänlig kommun:)

Jag tror att de är så smarta och måna om sina småföretagare att de gör allt för att hjälpa dem, till gagn för oss!

Tråkigt detta med Bläsinge, men nån får väl tänka till! Det går ju att dela upp ytan så att inte Campingfolket inkräktar på personbilsparkeringen! Med lite god vilja så kan det mesta lösas.

Toppen