• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ställplats 1000+m över havet

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: ställplats 1000+m över havet

Då måste det vara mycket unika träd t.v. om bilen. Har aldrig sett mer än en och annan skraltig buske på den höjden. Jag skulle tippa på att du är på 800 - 900 m. (bara en liten petitess Anders, inget illa menat : )
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: ställplats 1000+m över havet

Nja, ni får nog kolla biologi- och geografiböckerna mer. Finns både buskar och björkar en bra bit över 1000 m här i Norge. Och i Livigno på 1850 m höjd har det tejält med skog men så är det ju en bit söderut också.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: ställplats 1000+m över havet

Anders, vi behöver inte se/läsa några biologi eller geaografiböcker då vi har sett det mesta av Norge på plats under snart 2 decenier. Bergstoppar och fjäll över 1000 m är just var vi är minst 2 ggr/år. Har däremot aldrig varit i Oslo! Har du kvar POI eller andra koordinater till platsen? Nu har du gett oss en utmaning!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: ställplats 1000+m över havet

Själv är jag på och över 1000 m i Norge minst 50 dagar per år så.... Tänker inte ödsla tid mera på detta - kolhydratuppladdningen väntar. Men ni kan själva leta upp Nibbi och parkerigen syd om den, strax öster om Hemsedal på kartan. Officiella höjden på parkeringen jag kört förbi på vägen är 960 m ö h. Jag står en bit ovanför den. Sedan har jag en hög husbil så när jag ligger i alkoven och sticker upp huvudet imorgon och kollar vädret så är mitt huvud på exakt 1000,1 meter över havet. Om inte vädret blir varmare så att hjulen sjunker ner i snön någar centimeter och jag hamnar på 999,9 m och alltså far med osanning. Eller så är det buskarna som inte förstått att de inte får växa så högt. Hm, nu har man fått något att fundera på i stället för att njuta av avskildheten.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: ställplats 1000+m över havet

Mycket vackert!
Har aldrig varit vid själva hotellet (på den sida) men däremot uppe på Gaustatoppen och ätit pannkakor på 1880 meters höjd. Man startar "promenaden" från ca 900 m höjd (mycket magert med växtligheten) för att 2-3 timmar sedan få uppleva något obeskrivligt. Man ser hotellet och stugor & träd uppifrån, även från själva vägen ner till Rjukan.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: ställplats 1000+m över havet

Nibbi ville inte visa sin vita kjol idag så det blev Storebotnskarvet 1719 möh uppe längs vägen över Hemsedalsfjället i stället. Mina spår till vänster. Parkeringen på 960 möh och bilden tagen med 200mm objektiv därifrån. Man ser inte toppen på bilden utan kanten man ser är på ca 1300 möh så även dessa buskar och träd var lite frånvarande på biologilektionen när de fick lära sig att inte växa så högt :)

Anders

Visa bilaga Storebtnskarvet (1 av 1).JPG
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: ställplats 1000+m över havet

Buskar och träd kan växa över 1000-metersnivån, det beror väldigt mycket på de lokala förhållandena med vindar, väderstreck, vattenföring m.m. Dessutom håller trädgränsen på att klättra allt högre upp i terrängen på grund av den globala uppvärmningen, så om ett visst antal år lär vi inte ha några kalfjäll kvar om uppvärmningen fortsätter i samma takt!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: ställplats 1000+m över havet

Gör ni egna skidbestigningar med stighudar under laggarna? Eller är det lift som gäller?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: ställplats 1000+m över havet

Vi går med splitboards, delade snowboards, med ihopfällbara stavar och stighudar. Ner blir de som vanliga snowboards. Best of both worlds som slogan lyder.

Mitt zick-zack spår på väg upp syns till höger i bild. Husbil o husvagn hade en artikel om oss nu i februari, där syns prylarna på en del bilder.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: ställplats 1000+m över havet

Respekt....har gjort en del skidbestigningar i Sarek på 90-talet, vet hur det är att trampa uppför....men fin belöning när det bar ner igen...
Oftast besteg vi den sista delen av toppen med isyxa och stegjärn, men det var ju såklart samma doningar för att komma ner igen till skidorna, sen var det åka resten av fjället ner till tältet/bivacken....

Betydligt bekvämare dock att krypa in i en husbil istället....:yes:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: ställplats 1000+m över havet

Skoj att höra, bara på det igen med hela familjen. Vår son Joel, nu 16, har toppturat sedan han var 13.
 
Toppen