• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats Öland

B

Bengt & Gunni

Guest
Hej! Vi står nu på ställplatsen i Degerhamn.Här har man fattat vad husbilsfolket vill ha.I stället för att höja priset under skördefesten har man sänkt priset till 125 kr inkl el per övernattning och ännu billigare vid fler nätter t.ex 3 övernattningar 350 kr.Platsen är välordnad och trivsam .Aktiviteter ordnas i hamnen och bussar går till invigningen i S. Möckleby.Här känner man sig verkligen välkommen.Flera platser i den andan skulle behövas i Sverige.

Hälsar Bengt o Gunni

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Ställplats Öland

Det var en rolig rapport att det finns dom som kan tänka på Öland också.

Pratade med en campingägare på norra Öland igår och han ville inget hellre än att hitta ett koncept som attraherar oss husbilsägare. Ni som är ute och åker ta lite tid att snacka med campingägaren, delge vad vi husbilsåkare önskar och vad vi tycker är normalt att betala för en nattparkering.

Skull vara så kul om de så kallade Fricampingarna kunde hitta ett gemensamt koncept för oss husbilsåkare till rätt pris. Detta skulle ju bli en knäpp på näsan för SCR som har till mål att ta över ställplatserna på Öland och sedan höja priset (detta är vad jag hört från trovärdig källa?!?).

Ha de så kul alla ni som är på skördefesten Torbjörn

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi står också här i Degerhamn och har i kväll varit med om invigningen av den 15:eek:nde Skördefesten i Cementas kalkstenbrott ett stycke söderut. Det hade ordnats med tre bussturer t & r för oss husbilsturister. Det finns plats för 400 husbilar här. Vi är väldigt många just nu, det finns dock fortfarande några lediga platser. Ställplatsen har ett nybyggt servicehus och det finns två platser för tömning. El finns också för den som så önskar, vi har även tillgång till färskvatten. Dessutom finns det en lada här ett 20-tal hantverkare ställer ut sina alster. Här har man verkligen tänkt till för att skapa trevnad och trivsel.
V-backen :)

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

I Degerhamn är priset för en husbilsplats 120 kr (16 - 14) utan el.
I Grönhögens hamn kostar det 150 kr (16 - 11) inklusive el. Dusch, toa, tömning och färskvatten ingår också i priset.
V-backen :)

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Allt detta verkar ju bra, men jag kan inte begripa varför det är dubbla priset jämfört med en ställplats i Tyskland?

Ted Jondal

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2025

Allt detta verkar ju bra, men jag kan inte begripa varför det är dubbla priset jämfört med en ställplats i Tyskland?

Hoppar in och försöker förtydliga lite:
Förmodligen för att det är betydligt fler besökare på en ställplats i Tyskland än på södra Öland. Har platsen bra beläggning så kan man ju gå ner i pris, när det är fler som hjälper till att betala. Omkostnader och personalomkostnader är ju ungefär lika på båda platserna.

Ha en trevlig skördefest på Öland. :)

// Ted

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det stämmer inte med fler bilar på ställplatsen, men vi tar den diskussionen i en annan tråd. Jag gillar Degerhamn, trots at John i muren upphört:rolleyes:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

ÄNTLIGEN FRAMME I DEGERHAMN

VILKET TOPPENSTÄLLE - NY FAVORIT

Vi står närmast där piren börjar.

Här är samma goa stämning som i Kivik och på Ragglanda. Mat och musik i nu nämnd ordning. Ingen reception med SRC-skylten. Inga förbudsskyltar.

Tänk om allt detta fina skulle hamna i SRCs eller under en paraplyorganisation med en massa konstgjorda regler - campa eller icke campa - det är regelverket det - HERRE GUD

Senast ändrad:
F

F.d. 1256

Guest

ÄNTLIGEN FRAMME I DEGERHAMN

VILKET TOPPENSTÄLLE - NY FAVORIT

Vi står närmast där piren börjar.

Här är samma goa stämning som i Kivik och på Ragglanda. Mat och musik i nu nämnd ordning. Ingen reception med SRC-skylten. Inga förbudsskyltar.

Tänk om allt detta fina skulle hamna i SRCs eller under en paraplyorganisation med en massa konstgjorda regler - campa eller icke campa - det är regelverket det - HERRE GUD

Eller hur. Billigare är alltid godast !! Speciellt om man slipper jobba för det också.
Dum nedervärdering på folk som engarerar sig tyckker jag.
Verkar som många har inställning att det ska inte kosta något men servicen ska vara på topp när husbilarna kommer. Folk tycker HB åkare är snåla ??? ! Konstigt :rolleyes:

rainer

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
921
Medlemskap
2025

Eller hur. Billigare är alltid godast !! Speciellt om man slipper jobba för det också.
Verkar som många har inställning att det ska inte kosta något men servicen ska vara på topp när husbilarna kommer. Folk tycker HB åkare är snåla ??? ! Konstigt :rolleyes:

Ännu bättre är att kunna ta bra betalat för saker som inte önskas/behövs av kunden. Speciellt om konkurrensen sätts ur spel via kommunala beslut

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det här förstår jag inte? Å då tror jag ändå inte att jag är mycket dummare än de flesta! :oops:

Krister N

F

F.d. 2591

Guest

Hej på er husbilsägare !

Tror verkligen inte på det resonemanget att "Ju fler som besöker ställplatsen ju billigare".

Nej tvärtom ju populärare och välbesökt ställplats, ju mer kan de ta ut i avgift. Min teori alltså.

Ha de alla
Stig.B.

Ted Jondal

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2025

Bengt och Gunni,

Det var inte meningen att kapa tråden och starta något annat. Hoppas att ni hade trevligt under skördefesten, det hade vi. Det är helt upp till var och en att övernatta eller campa där man vill. Menade bara att kostnadskurvan planar ut och lönsamheten ökar med bättre beläggning på en ställplats.

Sedan tror jag inte för en sekund att en svensk plats skulle sänka priset p.g.a. detta, utan ägaren skulle bara gnugga händerna och trivas ännu mer. Jag tror att i Tyskland är det betydligt mer konkurrens och betydligt fler husbilar att dela på och enda sättet att dra dem till sig är att antingen ha något alldeles extra eller sänka priset till rimlig nivå. Men i Degerhamn på Öland där de kanske har fullbelagt troligtvis bara på skördefesten och övrig tid så är det lite sporadiskt med besöken och då är det svårt att hålla ner priserna.

Hoppas i alla fall att ni alla inklusive alla ställplatsägare hade en härlig skördefest. Svårt att hinna med allt bara, kanske skall skördefesten utökas till en vecka eller så ?

Ha det, Ted

Toppen