• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställer du av husbilen kortare eller längre perioder?

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Hej
Jag har försökt kolla efter min fråga här i forumet men har hittills inte hittat ”rätt” svar.
Jag är ganska ny som husbilsägare efter att tidigare under några år haft husvagn.
Jag blev tipsad av en person sim jag mötte på en ställplats förra året om att spara pengar när husbilen står parkerad på hemmaplan. Eftersom vi jobbar heltid och inte kanske åker med bilen varje helg eller längre perioder så fick jag tipset att ställa av och ställa på husbilen via Trafikverket app i telefonen. Det funkar ju jättesmidigt när jag ställer av och på inför vinterförvaringen.
Jag betalar försäkringen månadsvis via autogiro redan idag.
Så min fråga är, hur gör du som läser detta? Garageförsäkringen träder i kraft direkt vid avställningen och helförsäkringen startar vid påställning. Länsförsäkringar hade inget att antyda som negativt mot detta när jag frågade.
Finns det nackdelar? Pengar sparar man ju definitivt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Vi använder husbilen i perioder och däremellan ställer jag av den.
Enkelt med appen och Länsförsäkringar har aldrig tyckt något.
Enda risken är att man glömmer ställa på inför en resa, en gång hann vi 10 mil iväg innan det slog mig att jag inte ställt på den. Tyr att det går direkt med appen.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Kan inte se några nackdelar, har hört att en del försäkringsbolag tar en avgift varje gång man ställer på eller av en husbil. Jag har IF och dom tar ingen avgift. Vi har i dagsläget fastplats på camping och eftersom vi jobbar fortfarande så ställer vi på den när det är semester eller en del helger när vi ska i väg. Min bil är skattebefriad Tom. 2022 men jag slipper dyr försäkring när den är avställd.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Vi har under många år stället av husbilen under både längre och kortare perioder utan problem. Fungerar jättebra och det sparar ju pengar.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Håller med föregående talare! Har gjort en kom-ihåg-lapp bredvid ratten där det står "Ställ på!" och bilens yttermått (är bra vid tunnlar mm). Enda nackdelen är att det kan bli lite rörigt med hur mycket man ska betala in. Men kolla man appen blir det rätt, och ingen risk att man betalar för mycket, pengarna kommer tillbaka. :)
PS: Jo, jag kom på en till nackdel.. när man ställer den här frågan brukar det tyvärr dyka upp en massa åsikter om att man är snål som ställer av. Klok skulle jag säga att man är! Men det är nog mer synpunkter på Fejjan än här kanske :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Inom vilka ramar gäller detta? om jag bara kör fredag-söndag hela våren, och sen har den på ställde hela sommar ledigheten?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Inom vilka ramar gäller detta? om jag bara kör fredag-söndag hela våren, och sen har den på ställde hela sommar ledigheten?

För att få tillbaka skatt ska den vara avställd minst 15 dagar i sträck. Gäller om man har skatt över 4800 sek/år eftersom man då betalar skatt per dag. Dock verkar (har inte kollat själv) försäkringen inte behöva betalas om man ställer av oftare än så. Kolla Trafikverkets hemsida och ditt försäkringsbolag. Jag tycker det är enklast att konsekvent ställa av/på varje tillfälle så slipper jag hålla reda på dagar.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vi ställer också av och på. Det man måste tänka på är att den första skatteinbetalningen efter påställningen inte går på autogiro. Är man borta längre tid bör man ha god framförhållning så att fakturan hinner komma eller också får man ringa transportstyrelsen och få ocrnummret så att man kan betala i tid.
Birgitta
 
F

Frudden

Guest
Jag ställer också av så fort jag har parkerat på uppställningsplatsen. I Helgen så var det premiär, och jag glömde att ställa på, körde fredag kväll och halva lördagen med bilen avställd. Det hade varit katastrofalt om jag hade krockat. Jag ska omgående fixa en skylt att hänga på ratten att bilen är AVSTÄLLD.

// Fredrik W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Igår ställde jag på bilen för att verkstaden skulle åtgärda Fiats återkallelse, idag ställde jag av den igen.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Då är vi dom enda i din tråd som aldrig ställer av eller på vår HB trots att vi har skyhög skatt. Vi vill ha friheten att nyttja bilen/husbilen när som helst och då kostar det förståss. I gengäld slipper vi ha 2 bilar (en för vardagen och en för helg/rekreation).
 

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Medlemskap
2024
Okej, då får vi tänka på att dom som använder sin husbil som vardagsbil INTE ska ställa av när man parkerat. Vi andra som använder husbilen som rekreation kan ställa av när den inte används, eller! :spinny:
Vi tycker appen är skitbra och använder den flitigt:yes:
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Tack för bra info (och länk), borde sett detta innan vi åkte till Tyskland nu i Sept. Det som är dåligt är att inte autogiro eller Kivra inte fungerar ytterst gammalmodigt och inte heller speciellt Miljösmart
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Appen "Mina Fordon" är skitbra, när det gäller av/på-ställning. Dock kommer alla extra avgifter i samband med påställning Alltid på pappers-avi.... irreterande
 
Toppen