• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställde en fråga till kommunen

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Ställde följande fråga till kommunen via "medborgarslussen" i Umeå.

Frågan gäller: Samhällsplanering/övergripande planering

Fråga/synpunkt:
Var i centrala Umeå kan jag med husvagn/husbil:
- parkera över en natt eller två
- tömma gråvatten (duschvatten å diskvatten)
- tömma toatank/latrin
- fylla på vatten
- parkera med möjlighet till EL-anslutning.
Tacksam för svar som jag kan vidarebefordra till alla husvagns-/husbilsägare.

PS Ja - jag känner till de campingar som finns i Umeå med omnejd.//DS .

Umeå Kommun svarade:
Hej!

Avseende parkeringsfrågan så saknas idag ytor där husvagnar och husbilar kan parkeras. Det som finns är gatumarksparkeringar. En karta över gatumarksparkeringar i Umeå finns på www.umea.se/parkering Enklast att hitta en parkering och manövrera sitt fordon är det enligt vår bedömning Öst på stan respektive Väst på stan.

Möjligen kan det åstadkommas en yta centralt där man kan parkera sin husvagn/husbil, men i dagsläget har vi ingen sådan lösning.

På det kommunala parkeringsbolaget Upabs hemsida finns aktuell information om var man kan parkera om man kommer med husvagn/husbil. Om vi kan lösa en yta för parkering så kommer informationen på denna hemsida att uppdateras.

Avseende dina övriga frågor så hänvisar jag till campingarna.

Med vänlig hälsning

Marie Frostvinge
Trafikplaneringschef
Gator och parker, Umeå kommun, 901 84 Umeå
marie.frostvinge@umea.se

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställde en fråga till kommunen

Svaret från Umeås Trafikplaneringschef, är troligen samma svar som du skulle få från de flesta andra 289 svenska kommunerna om du tillskrev dem med samma frågor.

Hos kommunernas planeringsavdelningar anser man, i de flesta fall, att man mött våra behov genom att man har en campingplats inom kommunens gränser.

Dock finns det exempel på kommuner som är mera vakna, ser oss som något positivt och som tillför kommunen något.

Ett sådant exempel är Umeås grannkommun i söder, Örnsköldsvik, som investerar och skapar centrumnära husbilsplatser för oss.

Att vi sedan har kompisar i våra led som vid informationen om att ställplatserna skulle bli klara till sommaren och det skulle kosta något, direkt skriver här på Forumet att man då skall bojkotta Örnsköldsvik! Ja, ja....

Lätt att tillfredsställa alla oss husbilsåkare är det banne mig inte!

Toppen