• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställa på Husbil..??

F

F.d. 30354

Guest
Hejsan.....Undrar bara om jag är snål....Ska man ha husbilen påställd när man inte använder den..? Till helgen ska vi ut på en liten trip med bilen,sedan dröjer det säkert 2 veckor till nästa äventyr.Hur gör husbilsägare...? Tacksam på svar..

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Ställa på Husbil..??

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och då återbetalas skatten från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen.
//Kjell

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Oavsett om du inte tjänar på skatten så blir ju försäkringen billigare.
Det kostar väl fortfarande 50:- vid av eller påställning?
Om du ställer av för 14 dagar kan man nog kallas snål :)
Men det kan man väl leva med!

Med dagens smartphone o appen går det smidigt.

F

F.d. 8562

Guest

Hej och du är både snål och förståndig, det är ju upp till var och en att ställa på/av när man vill - och att då ha koll.
Men Freedom att kunna dra ut när jag vill är värd några shilling.
Jag är påställd
Med vänlig hälsning Sören

F

F.d. 53528

Guest

Jag har använt appen, mycket bra och enkel.

När det gäller kostnad för av/påställning är jag lite fundersam. Transportstyrelsen tar 50 kr för att ställa på. Mitt försäkringbolag tar 286 kr. Är det så att olika försäkringsbolag tar olika avgifter för av/påställning?

F

F.d. 25200

Guest

Jag har använt appen, mycket bra och enkel.

När det gäller kostnad för av/påställning är jag lite fundersam. Transportstyrelsen tar 50 kr för att ställa på. Mitt försäkringbolag tar 286 kr. Är det så att olika försäkringsbolag tar olika avgifter för av/påställning?

Om ditt försäkringsbolag tar 286 för påställning ska du nog byta bolag, jag har Länsförsäkringar och dom har inte någon kostnad för påställning

Stig

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är nog bara försäkringskostnaden till förfallodagen? :)

F

F.d. 53528

Guest

Jag får nog ringa imorgon och kolla upp. Med det står som en egen rubrik bland kostnader "Avställning".

F

F.d. 53528

Guest

Det är Caravan Clubs försäkringsbolag. Men jag lovar att kolla upp imorgon, det kan ju vara en summa som avser en försäkringsperiod vid av/påställning.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Det är nog bara försäkringskostnaden till förfallodagen? :)
Ja, försäkringskostnaden för avställningsförsäkringen fram till en förfallodag, borde det väl vara.
Senast jag bytte försäkring förklarade försäljaren vad kostnaden var dag för dag, dels för helförsäkringen och dels för avställningsförsäkringen.
Jag kan enkelt kolla när jag debiterats för det ena eller det andra och ser att det stämmer med de dagar bilen varit avställd eller påställd.
//Kjell

F

F.d. 53528

Guest

Nu har jag kollat med försäkringsbolaget. De tar inte ut avgift, utan kostnaden var tiden husbilen varit avställd. Så om jag räknat rätt betalar jag 33:50 kr per dag för skatt och försäkring när den är påställd och 13:50 kr per dag när den är avställd. Så efter 3 dagars avställning är det ren vinst (räknat med Transportsyrelsens kostnad på 50 kr för påställning). Nu måste husbilen vara avställd minst 15 dgr för att slippa vägskatt. Men med den nya appen till telefonen är det superenkelt att ställa på och av, dessutom sker kommunikationen med försäkringsbolaget helt automatiskt.

Jag kommer helt klart att vara mer aktiv med av/påställning under framförallt vinterhalvåret (även om vi tar en del resor till Sälen för skidåkning).

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Länets tar 564:- per år när bilen är avställd, jämfört med 5609:- när den är påställd.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag brukar nöja mig med att ställa av under nov - dec, då jag aldrig använder husbilen. Det skulle säkert löna sig att ställa av även kortare perioder resten av året, men jag är rädd för att jag skulle glömma påställning. Lätt till att få för sig att göra en tur när bilen står startklar på gården.....

aake

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Det kostar ca 30:-/dygn att husbilen på ställd med skatt och försäkring. Finns ingen anledning om jag vet att den inte ska användas inom 15 dagar. Ett enkelt klick så är det fixat.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025

Jag brukar nöja mig med att ställa av under nov - dec, då jag aldrig använder husbilen. Det skulle säkert löna sig att ställa av även kortare perioder resten av året, men jag är rädd för att jag skulle glömma påställning. Lätt till att få för sig att göra en tur när bilen står startklar på gården.....

aake

Jag lägger en lapp på förarstolen med texten "Ställ på" när jag ställt av den.
Så nu ska det mycket till att missa påställning.:)

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Bra tips!! Själv körde jag tre dagar utan att ställt på bilen! Blev lätt skärrad när jag kom på de. Tur att inget hände :)

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025

Hejsan.....Undrar bara om jag är snål....Ska man ha husbilen påställd när man inte använder den..? Till helgen ska vi ut på en liten trip med bilen,sedan dröjer det säkert 2 veckor till nästa äventyr.Hur gör husbilsägare...? Tacksam på svar..

Hej
Min husbil kostar 33.14/dag påställd inkl. skatt och försäkring
Avställd kostar den bara 1.55/dag i försäkringsavgift vid 15 eller fler dagars avställning.
Ställer jag på före dessa 15 dagar kostar det 20.22/dag i skatt men sparar 11.37/dag i lägre försäkringskostnad.

Hälsningar
LOJ

Senast ändrad:
Toppen