Kristina & Janne
HBK Medlem
Frågan gäller inte en husbil, men det kunde ha varit så.
Jag har en KIA Diesel 2010 års modell som kör 3000mil/år med.
I torsdags (6/2) servade jag den varvid de bl.a. bytte olja (5,3L) och filter.
Idag (11/2) ser jag en stor oljepöl framför bilen. På motorns framsida rinner det olja från filtret.
Jag kollade oljestickan och fick fylla på 4L olja innan jag kom upp till övre strecket. Alltså har jag åkt med endast 1L olja i motorn (antar att filtret slukar ca 0,3L).
Totalt sedan servicen har jag åkt 50mil.
Vi kontrollerade en parkering jag stod på under fredagen efter servicen och den hade en stor oljepöl, så läckaget har troligen varit från första stund.
Om jag jobbade i verkstaden så skulle det kännas intressant att hävda att motorn troligen inte tagit skada och sedan fixa enbart filterproblemet. Nu vet jag inte var verkstaden kommer säga förren imorgon.
Men vad bör jag kräva?
Kan de kolla upp motorn via datorn och se om den är skadefri?
Krävs det en demontering?
Jag har en KIA Diesel 2010 års modell som kör 3000mil/år med.
I torsdags (6/2) servade jag den varvid de bl.a. bytte olja (5,3L) och filter.
Idag (11/2) ser jag en stor oljepöl framför bilen. På motorns framsida rinner det olja från filtret.
Jag kollade oljestickan och fick fylla på 4L olja innan jag kom upp till övre strecket. Alltså har jag åkt med endast 1L olja i motorn (antar att filtret slukar ca 0,3L).
Totalt sedan servicen har jag åkt 50mil.
Vi kontrollerade en parkering jag stod på under fredagen efter servicen och den hade en stor oljepöl, så läckaget har troligen varit från första stund.
Om jag jobbade i verkstaden så skulle det kännas intressant att hävda att motorn troligen inte tagit skada och sedan fixa enbart filterproblemet. Nu vet jag inte var verkstaden kommer säga förren imorgon.
Men vad bör jag kräva?
Kan de kolla upp motorn via datorn och se om den är skadefri?
Krävs det en demontering?