• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställa krav på verkstaden?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Frågan gäller inte en husbil, men det kunde ha varit så.

Jag har en KIA Diesel 2010 års modell som kör 3000mil/år med.

I torsdags (6/2) servade jag den varvid de bl.a. bytte olja (5,3L) och filter.
Idag (11/2) ser jag en stor oljepöl framför bilen. På motorns framsida rinner det olja från filtret.

Jag kollade oljestickan och fick fylla på 4L olja innan jag kom upp till övre strecket. Alltså har jag åkt med endast 1L olja i motorn (antar att filtret slukar ca 0,3L).

Totalt sedan servicen har jag åkt 50mil.
Vi kontrollerade en parkering jag stod på under fredagen efter servicen och den hade en stor oljepöl, så läckaget har troligen varit från första stund.

Om jag jobbade i verkstaden så skulle det kännas intressant att hävda att motorn troligen inte tagit skada och sedan fixa enbart filterproblemet. Nu vet jag inte var verkstaden kommer säga förren imorgon.

Men vad bör jag kräva?
Kan de kolla upp motorn via datorn och se om den är skadefri?
Krävs det en demontering?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ställa krav på verkstaden?

Hejsan, vet ej motorns konstruktion, men om det normalt saknas 4 L. av 5,3 L. i en motor så borde oljepumpen ha sugit luft.......... Men man kan väl hoppas att det fortfarande finns en oljetryckslampa och eller en oljetrycksmätare som skulle ha varnat för bortfallet oljetryck.
Om pumpen suger så lågt (vilket låter underligt) att den hela tiden har pumpat runt olja i motorn trots den låga nivån, och att bara lite stänksmörjning från vevaxeln uteblivit så kan den kanske ha klarat sig från skador.

Inte ens en dator kan nog tala om hur glidlagren och kolvringarna i motorn mår, och om de fått stryk eller inte.
Men den borde kunna tala om hurvida det funnits bra oljetryck eller inte, i motorn hela tiden.

Skriv gärna om hur det går för dig.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Nej, oljelampan tändes aldrig. Har kontrollerat lampan och den fyngerar (lyser då man startar).

Har de konstruerat motorn så man kan köra ända ned till 1L olja så är det ju bra. Men man vet ju aldrig. En liten skärning mellan ett vevstakslager och vevstaken kan ge vevstaksbrott ett par år senare.

De byter framruta just nu. Hade ju tid för det idag. Sedan kör jag över den till verkstaden och ser vad de säger.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Tycker det låter helt sjukt att bilen inte varnar när det bara är 1 liter olja kvar. Uppdatera oss gärna om vad verkstaden säger om det!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Nu har jag varit på verkstaden.

De fyllde på olja och bytte filter. Felet var att packningen klipts av då filtret skruvades fast. Det var bara 1/4 av packningen kvar i spåret.
Får rabatterat pris motsvarande oljan som jag lagt ut för vid nästa service.

De tvättade även av bilen undertill då den var oljig hela vägen till bakdelen.

Eftersom inte oljelampan lyst alls så tror de inte att det är något i övrigt som tagit skada.
En lite underlig förklaring var att på dieslar så låter ventilerna högljutt då de får för lite olja. Omöjligt att missa. Eftersom jag inte märkt något så ska det inte vara några problem.

Jag får hoppas på det bästa. Och om något händer så har jag 4 års garanti kvar. Borde ju paja inom 4 år (ca 12000mil) i så fall.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jag tror inte heller det är någon fara. Oljemängden är ju till för att hålla oljan vid rätt temperatur. För lite olja så kan den bli varm men framförallt att den skall tåla föroreningen i motorn. Ju mer oljevolym ju mer skit kan den bära.
Det är ju en av anledningarna till stor oljevolym.

Har inte lampan tänts så har det vart tryck hela tiden. Då återstår stänksmörjning via vevaxeln det funkar ej med för låg nivå men det är inte vanligt på moderna motorer.

Så jag tror du kan andas ut men se till att du får tillgodokvitto och inte bara muntligt löfte om kompensation på nästa service.

F

F.d. 53358

Guest

Jag bytte olja och filter på en pickupp. Gummiringen på gamla filtret hade fastnat och satt kvar när jag skruvade på det nya filtret. Jag fyllde på olja och det rann rakt igenom, då upptäckte jag mitt misstag. Det var bara att ta bort den ena gummiringen, så var felet fixat. Kanske samma på din bil.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag bytte olja och filter på en pickupp. Gummiringen på gamla filtret hade fastnat och satt kvar när jag skruvade på det nya filtret. Jag fyllde på olja och det rann rakt igenom, då upptäckte jag mitt misstag. Det var bara att ta bort den ena gummiringen, så var felet fixat. Kanske samma på din bil.

Den gamla var inte kvar. Den nya hade kommit i kläm och den del som var utanför trillade helt bort.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

De sa att de kollar oljenivån efteråt. Så de tittar nog inte på utsidan av motorn om det rinner någonstans.

F

F.d. 55256

Guest

Den verkstaden skulle jag inte anlita mer. Att låta motorn gå på tomgång några minuter efter filterbyte, samt kolla att det är tätt vid filtret och oljepluggen är en rutinkontroll som man inte får missa. Alla kan göra misstag men detta är ett slarvfel som man inte kan godta. Var slarvar de när man inte ser det genom att oljan läcker ut. Tyder på dåliga rutiner på verkstaden.
Ove.G

Toppen