• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställ krav på ställplatser.

Alice1

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
16064
Medlemskap
2021
Egentligen är vi husbilsägare väldigt generösa. En ställplats i fina omgivningar lockar, men standarden kan vara riktigt dålig med hög avgift.
Var i Hunnebostrand häromveckan. Som vanligt fullt. Kostnad 200 per dygn.
Men underlaget är dammigt och stenigt, ingen rutning av var platserna är, vilket gör att vissa husbilsägare självutnämner sig till campingvakter.
Elkopplingar måste dras över området så husbilar kör över sladdar. Inhängnat med betongbommar som gör att det blir riktigt trångt. Vid ev evakuering är det omöjligt att ta sig därifrån.
Jag har varit i Bua som är ett fantastiskt exempel på hus en ställplats skall se ut. Luftigt, uppmarkerade platser och ett servicehus som är riktigt fint.
Till ett billigare pris.
Husbilslivet ger alla stora möjligheter till nya upplevelser, men skall vi betala oskäliga pengar för att vi just nu är många och lite för omedvetna om kvalitet.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställ krav på ställplatser.

Det här med ställplatsers standard, pris etc. har varit uppe många gånger på forumet. Tja, vad skall man göra? Betala dyrt för en som man tycker ej prisvärd ställplats eller åka vidare. Det är ju faktiskt innehavaren av ställplatsen som bestämmer standard & pris inte vi HB-ägare. Däremot kan vi påverka detta genom att inte använda dessa dyra & standardfattiga ställplatser. Förhoppningsvis inser ställplatsens innehavare att han måste göra någonting för att förbättra beläggningen. Valet är ju vårt eget, betala dyrt för inget eller åka vidare till en ställplats som passar oss bättre.

Bennie

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om en ställplats inte passar mig, av vilken som helst anledning, röstar jag med gaspedalen och drar därifrån.

Det är ju en av de stora fördelarna med husbilen, man är fri att åka vidare.
Vi har praktiserat detta ett antal gånger i sommar, i sverige.

Så länge platserna är fulla och folk betalar vad ställplatsägaren begär, varför i hela fridens namn skall ägaren knapra på sin förtjänst och ge oss mer än nödvändigt?

Som sagt, är man inte nöjd välj ett annat allternativ.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Läser

Kan man överhuvudtaget tolka det på något annat sätt än att den är prisvärd?

Ja, uppenbarligen för några, det är ju som jag skrivit, är man nöjd så stannar man annars åker man vidare. För övrigt håller jag med Per och Agnetha, att betala 200:- för att stå trångt på en dammig uppställningsplats för båtar är inte min grej.

Bennie

F

F.d. 29925

Guest

Var på "fiskeresa" i dyra Norge, Blåhammar camping, Bud på ön Fräna. Betalade 170:-/dag med tömning och vattenpåfyllning. :)

Att djupfrysta räkor kunde inhandlas på vägen för 40:-/kg var ytterligare en bonus.

Bilagor

• Saltvatten.JPG
    Saltvatten.JPG
    6 MB · Visningar: 10

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Prisvärd t.o.m. för många, med tanke på att där står ungefär 25-30 bilar varje dag. Om sedan priset är så högt kan ju diskuteras. Platsen har ju faktiskt ganska många faciliteter, el, vatten tömning, toaletter och dusch (antar att man fortfarande kan duscha vid turistbyrån) och läget är väl ganska o.k. vid hamn och i trevliga Hunnebostrand mitt på västkusten? :)

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

Om man står på den kommunala ställplatsen så ingår allt. men just intill finns en stor parkering som hör till en privatperson och han tar betalt på parkeringen ,jag var vid turistbyrån och skulle betala och fick då informationen att vi som stod på den privata inte får använda toan och duschen och sop containern som är just i anslutning till ställplatsen .....

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är tråkigt att betala och bli missnöjd.
Det är kul att slippa betala och bli nöjd!

Anonym

Vi var på Naturum Geterön förra helgen. Platsen är rymlig men dammig och enda servicen är el. Ingen tömning eller vatten och inga soptunnor. Normalt tar man ändå bra betalt. Förra helgen var dock betalautomaten trasig. Man hade ändå lämnat bomen öppen och elen påslagen vilket ar fint. Gött att stå fritt i varberg två nätter. Gratis är gött.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Skulle tro att de flesta bilar erbjuder detta. Men likväl är det upp till var o en att bruka sin bil på sitt sätt.

Likväl är det upp till var och en att undra varför man inte använder det bilen är utrustad med.
Samt att undra varför man ska utrusta ställplatser med samma saker som finns i bilen, och betala en gång till för det. På varje ställe....

/Leif

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Skulle tro att de flesta bilar erbjuder detta. Men likväl är det upp till var o en att bruka sin bil på sitt sätt.
Likväl är det upp till var och en att undra varför man inte använder det bilen är utrustad med.
Samt att undra varför man ska utrusta ställplatser med samma saker som finns i bilen, och betala en gång till för det. På varje ställe....

/Leif
Som sagt Citerar mig själv :) Hur jag vill använda min bil är väl förhoppningsvis mitt val :)

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Det enda jag inte har i husbilen är tillgång till är 230v. Kan behöva det ibland för att använda bodels-ac. Annars är de mest fricamping vid sjöar som gäller när vi är i Sverige.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Ibland funderar jag över varför man inte kör till en campingplats och hyr en av deras stugor, med alla bekvämligheter.

Då behöver man ju ingen husbil:confused::spinny:

Toppen