• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

STÖLD, nytt sätt

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag läste i TA om en husbilsägare nere i Smyge som blev bestulen. se. nedan klipp från TA
Campares väska stals

Text: Fanny Nyberg
Publicerad 14 juli 2014 17.30 Uppdaterad 14 juli 2014 17.30

Trelleborg.

Kvinnan var inne i husbilen och duschade och hennes sambo satt på baksidan av fordonet när kvinnan plötsligt kände hur hela husbilen gungade till.

Efter duschen upptäckte hon att någon stulit handväskan som stått inne i husbilen.
Stölden skedde i fredags förmiddag vid Smygehuk.

F

F.d. 55554

Guest
Sv: STÖLD, nytt sätt

Det är ofta man ser att dörren till husbilen är öppen och ägarna sitter framför/bakom/andra sidan husbilen utan koll på dörren in.
Ett ögonblicks verk och saker/väskor/dator är borta.

Vi har alltid framdörrarna låsta på vår husbil.
Som gammal väktare brukar jag påtala vad som kan hända om man inte har koll.

Jojje

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Tyvärr så tänker man inte alltid på att om man kommit hem till husbilen och låser upp med centrallåset, så låser man även upp framdörren. Jag brukar då gå in och låsa framdörren med knappen i dörren, men tyvärr glömmer jag det då o då. Sitter man utanför bodelsdörren då, så märker man inte om någon går in från förarsidan! :swoon:
Bengt

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Det är en vanlig typ av bostadsbrott också, i vart fall i Skåne. Polisen har gått ut med varningar i flera år med uppmaningar att alltid hålla alla dörrar låsta hemma, vare sig man är inomhus eller utanför. Många är de som blivit av med en plånbok, nycklar eller något annat som legat inomhus, trots att de varit hemma, och flera har påkommit främmande människor inomhus som genast försvunnit med ursäkten att de måste ha gått fel.

Eftersom man anammat det tankesättet hemma så gör man automatiskt likadant i husbilen. I husbilen gäller för övrigt samma som i vanliga bilen, alla dörrar låsta vid färd. Det är snabbt och enkelt för någon att exv vid ett trafikljus rycka upp en dörr och sno åt sig allt inom räckhåll och försvinna, lagom tills trafikljuset slagit om till grönt och kön bakom börjar tuta, relativt vanligt i storstäder. Svårt att försvara sig mot i det stressfyllda ögonblick det händer om man inte varit förutseende innan.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

...Det är snabbt och enkelt för någon att exv vid ett trafikljus rycka upp en dörr och sno åt sig allt inom räckhåll och försvinna, lagom tills trafikljuset slagit om till grönt och kön bakom börjar tuta, relativt vanligt i storstäder. Svårt att försvara sig mot i det stressfyllda ögonblick det händer om man inte varit förutseende innan.

Ungefär detta hände mig i Miami för 25 år sedan. Vi stod vid ett rödljus när jag precis bara hinner se en kille titta in genom passagerarrutan innan han krossar den med en sten. Han hinner sträcka in handen och dra i tjejens väska som hon har nere vid fötterna innan jag hinner reagera, trycka gasen i botten och köra mot rött.. Killen släpper smart nog taget om väskan. En chockartad upplevelse.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Ungefär detta hände mig i Miami för 25 år sedan. Vi stod vid ett rödljus när jag precis bara hinner se en kille titta in genom passagerarrutan innan han krossar den med en sten. Han hinner sträcka in handen och dra i tjejens väska som hon har nere vid fötterna innan jag hinner reagera, trycka gasen i botten och köra mot rött.. Killen släpper smart nog taget om väskan. En chockartad upplevelse.

Vilket sammanträffande, jag lärde mig också det i Miami. Nyttig skola :)

Minns att av hyrbilsfirman på flygplatsen när vi landat fick jag en karta över Miami, där de markerade vissa områden med en röd tuschpenna; "Vad ni än gör, kör inte in i dessa områden. Skulle ni ändå råka köra in, stanna inte. Inte för rött ljus, inte för någonting, bara kör tills ni kommer ut igen." När man blev frågande till rödljuskörning så sa de lite uppgivet suckande som om man var helt tappad bakom flötet att det var bättre att få böter för rödljuskörning än att stanna och bli rånad eller t o m mördad. Självklart, att jag inte förstod det direkt... ;) Vidare instruerade de att om något inträffar (var som helst), påkörning, haveri eller annat, lås om er, ring polisen, och öppna absolut inte bilen för någon förrän polisen anlänt.

Jänkarna är luttrade på ett annat sätt än godtrogna svenskar, man lärde sig rätt mycket där som man antagligen tjänat på under senare resor, utan att behöva lära sig precis allt av egna misstag.

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vilket sammanträffande, jag lärde mig också det i Miami. Nyttig skola :)

Minns att av hyrbilsfirman på flygplatsen när vi landat fick jag en karta över Miami, där de markerade vissa områden med en röd tuschpenna; "Vad ni än gör, kör inte in i dessa områden. Skulle ni ändå råka köra in, stanna inte. Inte för rött ljus, inte för någonting, bara kör tills ni kommer ut igen." När man blev frågande till rödljuskörning så sa de att det var bättre att få böter för rödljuskörning än att stanna och bli rånad eller t o m mördad...

Vidare sa de att om något inträffar (var som helst), påkörning eller annat, lås om er, ring polisen, och öppna absolut inte bilen förrän polisen anlänt.

Jänkarna är luttrade på ett annat sätt än godtrogna svenskar, man lärde sig rätt mycket där som man antagligen tjänat på senare, utan att behöva lära sig allt av egna misstag.

Jag känner igen "instruktionerna" :)

Jag vill minnas att man började skylta om hyrbilarna något år efter då det var för lätt för buset att se vilka bilar som kördes av "turister" och därmed var lätta byten och ofta med värdesaker i bilen.

Att diskret lätta på blåsan i naturen efter en sen kväll på krogen kan också vara riskfyllt där. Efter att av polisen ha blivit brutalt upptryckt mot väggen och muddrad på känt amerikanskt actionfilmsvis var vi en hårsmån från att behöva spendera natten i häktet. En helgnatt i häktet i Miami är en erfarenhet jag inte saknar.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

En vän, som också var där, blev stoppad av "Highway Patrol". Svensk som han är öppnade han dörren och började kliva ut för att fråga vad det gällde. Polisen betraktade det omedelbart som ett hot, drog vapen och tvingade ner honom på marken. Han lyckades komma ur det så småningom med ursäkten att han var svensk ;)

F

F.d. 30092

Guest

Jag läste i TA om en husbilsägare nere i Smyge som blev bestulen. se. nedan klipp från TA
Campares väska stals

Text: Fanny Nyberg
Publicerad 14 juli 2014 17.30 Uppdaterad 14 juli 2014 17.30

Trelleborg.

Kvinnan var inne i husbilen och duschade och hennes sambo satt på baksidan av fordonet när kvinnan plötsligt kände hur hela husbilen

Efter duschen upptäckte hon att någon stulit handväskan som stått inne i husbilen.
Stölden skedde i fredags förmiddag vid Smygehuk.
Ordspråket säger att tillfället gör tjuven?
Christer

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo "kanske" än en gång?
År 2000 då vi tog in på Gran Vista Alicante m. person bil.
Traskade "ner" dom 150 meterna (Höjdmeter) till havet för ett härligt bad, jo det var det!
Där kom 2 pers. på cykel från SantaPolas camping "Svenskar" m. Husbil , jo du vet snack hit & dit, dom berättade vid ner körning söderut så vid en parkerings plats skulle där fikas, då uppenbarade sej ett "gäng" unga som gamla Tur dom hade låst framdörrarna för helt plötsligt var där en minderårig som kröp under H-bilen!
Husbilen drog i väg helt klart!!!!
Mvh.

Toppen