• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sprucken vägg i duschkabin

F

F.d. 2997

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 750 FMC
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej

Jag har fått en horisontellspricka i den bakreväggen i duschkabinen.
Kabinen är uppbyggd av hellimmade skivor på väggarna som sedan är fogade i hörnen.

Är det någon som har varit med om detta tidigare?
Är det någon som har någon ide om vad det kan bero på?

Det verkar som chassieväggen är hel.

Tacksam för svar.

Hälsningar
Tord

Kaptenen

FD HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
928
Medlemskap
2023
Har samma problem i min LMC 708 - 07. Upptäckte detta i våras, har tydligen hänt i fler bilar enligt Anders på Husbilen.com i Mellerud där bilen är köpt.Fabriken vägrar att åtgärda felet som tydligen beror på kylan. Åtgärdas av Anders genom att badrumsmatta klistras på väggen.

Hälsningar
Kari

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025
Jag har varit med om detta,skär bort fogmassan längs kanterna ta sedan ut väggen det är inte lätt man får dela ner den i bitar för det går omlott i skarvarna sedan måttbeställer du en likadan skiva till storleken. Jag tog en plast som jag använt i andra sammanhang opak märke Röhm finns hos ex.vis Rgnar Bergstedt. Sätt lim på väggen bakom lirka in väggen foga med Marin och Teknik vit massa finns på K.Rauta den kan du också sätta på bakväggen som lim, har använt denna massa i många år den förblir följsam när den stelnat.Solpanelerna på taket är limmade med detta så det håller,lycka till !

F

F.d. 2997

Guest
Hej

Tack för svaren, nu vet jag jag inte är ensam om detta.
Jag fick reda på att skivorna är gjorda i Polykarbonat.

Har lite funderingar på att limma en likadan skiva utanpå den andra eftersom den sitter fastlimmad i väggen, alt. så tar jag ner den gamla skivan och limmar den nya med flexibelt lim så kanske det inte spricker igen.

Mvh

Tord

Toppen