• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spridarproblem ???

F

F.d. 8400

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: suntraveller 604
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Motor
Halloj
Går lätt vilse mellan olika forum så hoppas jag landat rätt!?
Fick idag problem med min Ducato 2,8 JTD -01 som stått still några veckor förutom några korta uppstartningar - varningslampan för spridarna tändes o åkte in på en närbelägen mack för att kolla instruktionsboken men där fanns inte mkt att hämta -Skulle starta bilen men den gick inte igång trots upprepade försök - Fick via macken tel.nr till ett bärgningsföretag o medan jag väntade så tänkta jag att det kanske skulle vara bra att sätta på varningsvblinkers men de fungerade inte alla - kollade säkringslådan o säkring 17 hade bränts av - bytte säkringen o voila, bilen startade!!! Dock lyser fortfarande den röda varningslampan för spridarproblem - vet någon råd + tycker det verkar lite skumt att säkringen för varningsblinkers även gör så att bilen inte startar när den är avbränd...
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Det finns troligtvis ett 12v element på ventilationsslangen mellan motorn och
luftrenaren som brunnit,det sitter på samma säkring !
Om säkringen brinner igen så ta loss kontakten och se om det fungerar!
Skaffa ett nytt element om du tänker använda bilen vintertid annars
går det bra utan!
Tom
 
F

F.d. 8400

Guest
Hej o tack för svaret - efter byte av säkring så startade bilen klockrent o då jag inte tänker köra vintertid så kanske jag kan leva med problemet - värre är att lampan för spridarproblem lyser. Det är min första dieselbil så känns lite som jag famlar i mörker...
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Det är troligvis löskontakt vi spridaren,det är fjärde (4 cylinderns
kontakt är vanligaste) som spökar då kabelstammen är för kort att den spänner
på kontakten.Ta loss skyddet som sitter fast med snabblås så att du
ser spridarna och försök att försiktigt dra och vrida på kontakterna
och se om det hjälper!Kontakta en service som jobbat med Fiat
tidigare och dom kan fixa det på 10 minuter.
Tom
 
F

F.d. 8400

Guest
Nja - om det vore så väl - var till en verkstad som skickade efter en kille som jobbar med bilel då de inte hade rätt kontakt själva för att köra en datadiagnos o elkillen konstaterade att det troligen var ngt elfel som indikerade att varningslampan för spridarproblem tändes - felet är märkligt då bilen går hur bra som helst vid stillastående men så fort jag börjar köra så sticker säkringen men bilen går att köra ända tills jag slår av motorn sedan måste jag byta säkring igen för att få igång den. Han hade tyvärr inte tillgång till ngt elschema. Om det vore nån form av kortis borde ju säkringen ryka direkt o inte när man kör eller backar. Stod med bilen gående på tomgång under c:a 10 minuter o då händer ingenting, bara vid färd... o känns inte spec kul att köpa en påse med säkringar inför nästa tur:( OM det vore spridarfel så borde bilen ha blivit slö men den går lika bra som tidgare o är lika pigg...
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Anlita en verkstad som har erfarenhet av Fiat !
Tror fortfarande på elementet som jag nämde tidigare
och där behövs ingen dator för att kolla upp felet.
Koppla ur kontakten och se om det hjälper.
Tom
 
Toppen