• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprickbildning i taket över förardelen

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Hej!
Roller Team Granduca 285G -2006

Efter en fin tripp till Kirkenes, Nordkapp och Treriksröset fick jag en överraskning när husbilen skulle tvättas..........: Spricka i taket framför främre taklucka 10 - 15 cm och en gammalt läkage vid ett sidofönster. Fick gjort fukttest som uppmärksammade det läckande fönstret men inte sprickan i taket och vad som döljer sig under den! Tid är nu bokad i Örkelljunga.
Dessutom frös vi om fötterna vid Nordkapp +3-5 grader, storm och regn om nätterna (ingen midnattssol för oss).. Fick skruva av plåt mellen bodelen och chassidel och täta vid dörrstolparna där det var fullt tryck in med hushållspapper
Info till tidigare inlägg: Tunnelavg.596 + 591kr, parkeringsavg. 467kr och en färjetur på 280kr.

Har vi fler i klubben som råkat ut för samma problem och sprickbildning i taket på dessa modeller.

Hoppas att jag är ensam
icon8.gif
!!!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

Sprickan verkar ju inte rolig, sprickor brukar ju fortsätta tills något tar emot (kant):swoon:
Undrar hur dom fixar det??
Intressant om du berättar efter besöket på verkstaden
Hmm ensam är du nog inte:swoon:

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

Jag kan berätta hur jag fick göra när jag på en tidigare bil hittade ett antal sprickor på taket. Sprickor som INTE började vid ett hål för ex.vis taklucka fick jag borra en födjupning i varje ände av sprickan sen fick jag "fräsa ur ett V-spår i sprickan allt detta c:a 1 mm djupt. Sprickor som börjar vid ett hål för taklucka kan bero på att det inte är gjort ett runt hörn utan det är ett vinkelrätt hörn, då har man genast en sprickanvisning. I det senare fallet fick jag borra så att det blev ett runt hörn och därefter göra som med de andra sprickorna. Därefter fick jag lägga i ny plast i de frästa spåren och lacka om hela taket. På 5 år märktes inga nya eller gamla sprickor, så den metoden funkade på min husbil.
KalleW
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

Dylika sprickor är ett känt fenomen på verkstaden i Ö-ljunga...
Vad jag förstår går de inte igenom, utan det är ytskiktet som spricker.
Dock är det inte godtagbart ur estetisk synpunkt.
Jag har fått åtgärdat detta en gång när bilen var nästan ny.
Nu har jag fått nya sprickor på ett annat ställe framtill, detta har jag anmält till verkstaden som har fotat för att få ok från Italien att reparera på garantin.
Hur det blir efter garantitiden....det kan man ju bara gissa sig till, för jag tror det kommer tillbaka.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

Att fixa befintliga sprickor utan att åtgärda grundproblemt är inte lösningen.
Prolemt är ju att ytan är stor + att det inte ligger någon förstärkning under denna takyta som i sin tur gör att det blir förmycket rörelser i materialet (utmattning). Dessa rörelser uppkommer ju här då du t.ex ligger efter en lastbil med ständiga luftstötar mot taket.

Återkommer då rep. är utförd.

Stigge
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

En mulig årsak til at sprekkene dukket opp på turein i Norge er trykkbelastningen ved kjøring inn og ut av tuneller - spesiellt når en møter et vogntog på feil sted. Snakket med en som hadde fått parabolen båst av taket på en husvogn i et møte med et vogntog i utgangen på en tunell på E6.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

När jag läser reparationsmetoden så antar jag att det är ett ytterskikt av plast, inte glasfiberarmerad plast. Stämmer det?

/David
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Sprickbildning i taket över förardelen

Ja, det stämmer det är bara ytskicktet som spricker och skall lagas.
KalleW
 
Toppen