• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Spricka i sida av däck (bild) - köra på eller ett måste att byta?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Bild -
Jag har haft problem med läten från styrservon och drog på ratten höger & vänster på grusgården efter jag sprayat med silikonspray. Detta ledde till ett ytterligare problem, att det förmodligen i detta skede skapade en spricka på sidan av däcket. Däcken grävde ner sig i gruset och kom åt nån vass småsten alltså. Jag kan dock inte utesluta att sprickan dök upp vid vanlig körning också, men däcken är annars inte allt för gamla och har ej ålderssprickor i övrigt.

Det jag undrar är ifall detta går att köra med, och om det går sönder så får jag byta däck när det händer, eller ifall det bara är en säkerligen liten tidsfråga att däcket går sönder för att däck fungerar på det sättet, att det pricker upp mer? Det är nämligen en bit kvar på dessa året runt däck som jag skulle vilja köra upp innan jag byter då jag vill köpa dubbdäck till nästa vinter.

Om det bara är att byta däcket, är det byte på båda däcken på samma sida (fram) som gäller då? Det hade dock som sagt varit olägligt att byta just nu, och det av ekonomiska anledningar också.


MVH
Jonathan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Explosion är rätta ordet. Vi låg ca:100 meter bakom en lastbil som var tungt lastad med betongelement.
Ett av däcken exploderade. Däcket briserade som en bomb.
Jag fick en tankeställare om vad som kan hända om ett däck smäller.

En husbil som är ofta tungt lastad ibland med överlast.
Det frestar extra mycket på däcken.
Att köra med för lågt lufttryck och dessutom sprickor i däcken, ingen bra kombo.

Jag tror inte man hinner reagera om ett framhjul exploderar.
Åkte bakom en lastbil i stan en gång vars ena bakdäck exploderade. Cyklisten som åkte mellan oss for 2m åt sidan och 1m uppåt. Han fick nog åka hem och byta kallingar.....
 
Toppen