• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Spricka i sida av däck (bild) - köra på eller ett måste att byta?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Bild -
Jag har haft problem med läten från styrservon och drog på ratten höger & vänster på grusgården efter jag sprayat med silikonspray. Detta ledde till ett ytterligare problem, att det förmodligen i detta skede skapade en spricka på sidan av däcket. Däcken grävde ner sig i gruset och kom åt nån vass småsten alltså. Jag kan dock inte utesluta att sprickan dök upp vid vanlig körning också, men däcken är annars inte allt för gamla och har ej ålderssprickor i övrigt.

Det jag undrar är ifall detta går att köra med, och om det går sönder så får jag byta däck när det händer, eller ifall det bara är en säkerligen liten tidsfråga att däcket går sönder för att däck fungerar på det sättet, att det pricker upp mer? Det är nämligen en bit kvar på dessa året runt däck som jag skulle vilja köra upp innan jag byter då jag vill köpa dubbdäck till nästa vinter.

Om det bara är att byta däcket, är det byte på båda däcken på samma sida (fram) som gäller då? Det hade dock som sagt varit olägligt att byta just nu, och det av ekonomiska anledningar också.


MVH
Jonathan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tunga fordon. Jag hade inte kört på den.

Köp nytt eller köp beg. Från bilskrot.


Blir nog inte pyspunka på den. Blir nog explosion. Men det är bara vad jag tror. Jag hade inte changsat
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tycker den är lite onödig! Många väntar med att bli medlemmar, det gjorde jag och ingen hoppade på mig för det. Vill man komma åt det som medlemmar kommer åt och rabatter så blir man medlem, annars är väl det bra att fler upptäcker Husbilsklubben och att de är välkomman som gäster oxå!

Svar till trådskaparen, åk till närmaste gummiverkstad, där får du rätt svar och hjälp!
Kan hålla med dig.
Många bra frågor o många bra svar finns här.
Men denna fråga känner jag personligen kan vara suspekt att ens köra till gummiverkstaden monterad på bilen.
Men alla är olika och ser på saker på olika sätt
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Hej,

Bild -
Jag har haft problem med läten från styrservon och drog på ratten höger & vänster på grusgården efter jag sprayat med silikonspray. Detta ledde till ett ytterligare problem, att det förmodligen i detta skede skapade en spricka på sidan av däcket. Däcken grävde ner sig i gruset och kom åt nån vass småsten alltså. Jag kan dock inte utesluta att sprickan dök upp vid vanlig körning också, men däcken är annars inte allt för gamla och har ej ålderssprickor i övrigt.

Det jag undrar är ifall detta går att köra med, och om det går sönder så får jag byta däck när det händer, eller ifall det bara är en säkerligen liten tidsfråga att däcket går sönder för att däck fungerar på det sättet, att det pricker upp mer? Det är nämligen en bit kvar på dessa året runt däck som jag skulle vilja köra upp innan jag byter då jag vill köpa dubbdäck till nästa vinter.

Om det bara är att byta däcket, är det byte på båda däcken på samma sida (fram) som gäller då? Det hade dock som sagt varit olägligt att byta just nu, och det av ekonomiska anledningar också.


MVH
Jonathan
ingen större fara,har haft sprickor i gamla däck förr på däck som varit över 10 år gamla,men om det är en skada så kolla gärna...
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Snålheten får aldrig bedra visheten gällande säkerheten på våra fordon anser jag.
En däckexplosion på ett framhjul under körning är inte att leka med. Vid "fel" tillfälle kan det gå riktigt illa.
Du kan utsätta både dig, dina medpassagerare och medtrafikanter för fara.

Som flera inlägg tidigare skriver, byt däcket! Det är inte så otroligt dyr kostnad att byta 2st däck.

//Jocke
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Out of bounds fattar inte. Nej jag ger inte ett svar på en fråga där jag inte vet säkert. Det kräver ju ingen kunskap alls att svara..fråga en däckfirma. Att man kan fråga en däckfirma...det kan SÄKERT Jonathan själv räkna ut......
Johnathan sitter klockan 23. på kvällen och funderar kring sitt däck. Han har tidigare upptäckt en spricka på däcket.. Kanske klockan 19.. vem vet. Ahaa det finns ju den här..... husbilsklubben. Jag ska skriva o kolla lite om jag får nåt svar tänker han. Det är kanske så han tänker sig att man kan ha nytta o glädje av en klubb? Jag också.
Så enkelt kan det va. Så enkelt är det säkert. Det kan jag tänka mig. Jag förstår inte den nosiga nedsättande stilen som förekommer här. Finns i flera trådar.
Zlatko..du är så gammaldags..skäms...vem kör omkring med reservhjul ? ?
Ps..jo jag ser..såg att inlägg har tagits bort ........inte säkert att alla då helt kan förstå mina invändningar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Out of bounds fattar inte. Nej jag ger inte ett svar på en fråga där jag inte vet säkert. Det kräver ju ingen kunskap alls att svara..fråga en däckfirma. Att man kan fråga en däckfirma...det kan SÄKERT Jonathan själv räkna ut......
Johnathan sitter klockan 23. på kvällen och funderar kring sitt däck. Han har tidigare upptäckt en spricka på däcket.. Kanske klockan 19.. vem vet. Ahaa det finns ju den här..... husbilsklubben. Jag ska skriva o kolla lite om jag får nåt svar tänker han.
Så enkelt kan det va. Så enkelt är det säkert. Det kan jag tänka mig. Jag förstår inte den nosiga nedsättande stilen som förekommer här. Finns i flera trådar.
Zlatko..du är så gammaldags..skäms...vem kör omkring med reservhjul ? ?
Jag.
 
Toppen