• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Språkhjälp

Olle Ljung

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2025
Vid resor i andra länder är det ofta problem med språket. Så länge inget allvarligt händer så går det bra med viss turistengelska. Men om något händer som kräver mer språkkunskaper vid t.ex. kontakter med sjukvård, polis, tull, bilverkstad eller annat där jag måste göra mig förstådd, då behövs hjälp. Detta gäller i stort sett alla europeiska länder. Om alla som har någon svensktalande kontakt utomlands kunde övertala dessa att ställa upp som språkhjälp via telefon inom sitt land så skulle det bidra till tryggheten för oss husbilsresenärer. Det kunde göras en lista på husbilsklubben .se där alla medlemmar kan finna den kontakt som behövs och få språkhjälp.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Språkhjälp

Hej Olle!

Tanken är god.

Jag skulle villa påstå att om det är kris och det bara gäller att få tag på någon som kan språket så spelar det mindre roll om dom bor i samma land som problemet uppstod.
Viktigast borde vara att kontakta någon som kan språket, även om dom bor i Sverige.

F

F.d. 15209

Guest

Märkligt kan synas att det som just skiljer oss från andra länder är det sätt dom kommuniserar på, det vill säga språket. Ska och borde vi förvänta oss att dom pratar svenska? Ett språk som talas av mindre än en promille av jordens befolkning borde ju leda eller? Obs! Detta är ironi,jag som inte kan dyka skulle aldrig komma på tanken att söka efter skeppsvrak på 500 meters djup främst beroende på okunskap. Men om jag gav mig ut på djupen kan jag då förutsätta att någon annan ska ta hand om mig? Det jag vill ha sagt är att Sverige är ett av få land där allla som vill via kuresr kan få kunskaper som man knappt trodde man behövde , där i bland språk. Så vill man utomlans så finns alla möjligheter att lära språk så man kan göra sig förstådd i alla situationer. En del av tabken på att utforska utlandet borde ju vara att man är så nära verkligheten att man kan göra sig färstådd, och inte bara förutsätta att alla man träffar kan Svenska

Olle Ljung

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2025

Tack mobil för ditt inlägg. Naturligtvis har du rätt att ingen skall besöka länder där densamme inte klarar språket. Jag är avundsjuk på dig som kan språket i de länder du besöker, eller sitter du hemma där du behärskar den lokala dialekte perfekt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Behöver man hjälp i utlandet så ring SOS International i Köpenhamn dom svarar på ditt språk och hjälper till med översättningen. Kolla med ditt försäkringsbolag att de är anslutna till SOS International.

Alarmcentral 24 timmar
Tel. +45 70 10 50 50

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En del av tabken på att utforska utlandet borde ju vara att man är så nära verkligheten att man kan göra sig färstådd, och inte bara förutsätta att alla man träffar kan Svenska
Så nu i höst när jag tänker ta en tur till Spanien tycker du att jag skall lära mig Danska, Flytande tyska (skoltyska kan jag) Nederländska (Flamländska) Franska, Baskiska och Spanska?
:(:(
En utopi!
TÄNK!

F

F.d. 55256

Guest

Jag har jobbat till sjöss i ungdomen och varit lite överallt i världen då. Jag har varit på jobb i Bangladesh. Jobbat i Polen. På senare tid har jag semestrat i Brasilien, Bali,Gambia,Indien. Med husbilen har jag besökt de flesta länderna på kontinenten. Jag har haft tur och inte råkat ut för något riktigt allvarligt tillbud men incidenter med sjukvård, polis och bilproblem har jag haft. Mina språkkunskaper är nog inte mycket att skryta med, skaplig engelska, lite tyska,mycket lite spanska är vad jag kan prestera. Men med lite fantasi, kroppsspråk, glatt humör har det löst sig bra nästan jämt. De allra flesta människor jag mött utomlands har varit hjälpsamma och trevliga. Men om det blir verkligt stora problem har jag två bakdörrar:

se till att ha en assistansförsäkring

ha dessutom en lista med telefonnummer till Sveriges ambassad eller ambassadör i de länder du tänker besöka

Då fixar sig det mesta.
Ove.G

I

Inger & Taeke NL

Guest

Hej ,

Det är en bra fràga.

Om nàgot händer i Holland eller norra Belgien=Vlanderen, kan ni alltid ta kontakt med oss

i Dokkum och vi ska göra vàrt bästa för att assistera med det hollänska spràket.

Vore det en idee att öppna en egen rubrik för detta pà HBK?

Soliga sommarhälsningar!

Toppen