• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Språkdiskussion

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Annelie & Jörgen;

I Nordtyskland och mellersta delarna av landet brukar det gå bra med engelska, i varje fall när man talar med lite yngre människor.
I Bayern varken begriper eller talar man engelska.
Orsak: De har fullt sjå att lära sig tyska!

Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tyskt reselexikon ?

Du jag är född och uppvuxen i Bayern. Jag kan bayerska ( som är en mycket trevligt språk) kan engelska och även svenska.

Varför skall alla länder prata det spåket ni vill prata med dom i ??? Har ni någonsin tänkt på att lära er språket i landet dit ni åker till? Varför förväntar ni er att andra skall anpassa språket till vad ni önskar.

Vi i Sverige är väl inte heller så bra att klara dom olika dialekterna ( bayerska) så som skånska, dalmål eller norrländska, Eller kan ni kanske kan samiska också.....

F

F.d. 3297

Guest

Bitte, Herr VorderSeite,
Bauerich är en TYSK dialekt, INTE ett eget språk!
Dialekt inom dialekten blir det om jag säger:

Naa, gook a´maal e´graut, jetzt will i´Schwäbisch swetzern!

Och DÅ blir det helt oberipligt även för infödda tyskarna!
Eller hur herr Framsida?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

framsidan;

[FONT=&quot]Diesen Scherz haben wir von einem Person aus München gelernt...[/FONT]

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Bitte, Herr VorderSeite,
Bauerich är en TYSK dialekt, INTE ett eget språk!
Dialekt inom dialekten blir det om jag säger:

Naa, gook a´maal e´graut, jetzt will i´Schwäbisch swetzern!

Och DÅ blir det helt oberipligt även för infödda tyskarna!
Eller hur herr Framsida?

was ist bauerich?

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Bauerich?
Skitsnack! Det finns inte! Det är bara dumheter påhittat av Besserwisser eller Messerschmidt som "bildat" folk säger.
De aktuella språkkunskaperna i Tyskland har en historisk bakgrund som går tillbaka till de allierade sergermakternas uppdelning av Tyskland efter andra världskriget.
I Tyskland finns det mycket olika dialekter och skillnaden mellan nordväst och sydost är markant.
Så är det även i Sverige.
Ärligt talat, hur många Svenskar förstår älvdalsmålet? Jag såg en film i Älvdalen på älvdalsmålet och förstod endast ett enda ord och det var "träförädling".
Folket i Bayern är inte så himla dumma som det framförs av vissa här i tråden, bara för att de har en dialekt som inte kan tydas av Svensson med grundskoleerfarenhet i tyska.
I Bayern konstrueras bl a världens mest avancerade bilar för såväl privat som för myndigheternas bruk, BMW.
Åk gärna ner till Tyskland och se själv att de har hunnit bli minst lika civilicerade som svenskarna och jämför hur mycket kultiverade de är.
Ni vet..att vara civiliserat betyder att man har en tandborste och att vara kultiverat är att man anvädar den!

Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

För 46 år sedan läste jag tyska men har tyvärr sedan nästan aldrig använt språket, har därför tappat bort de flesta orden.
Numera har jag tyskar om grannar (när de är här) men dessa försöker lära sig svenska och vill att vi pratar svenska.
Kanske kan man snappa upp några ord som slinker igenom från dem.
Ha en trevlig helg i regnet!

Enjoy life! (det går inte i repris).

Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest

Tyd detta.
Från trakterna av Lesjöfors Värmland.
Ha tjeja tjytta å.
Pite bondska.
Jej ha så int i slipen
MVH. Gunnar S
Ps medge dialekt är härligt.

F

F.d. 17999

Guest

Eller detta!
Ain gausapaug fruan skaune!!

F

F.d. 10115

Guest

Varför skall alla länder prata det spåket ni vill prata med dom i ??? Har ni någonsin tänkt på att lära er språket i landet dit ni åker till? Varför förväntar ni er att andra skall anpassa språket till vad ni önskar.

Tänk om turister tänkte så när dom semestrar här...:) Fast vi anpassar ju ofta skyltar och liknande till både tyska och engelska.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Språkdiskussion

Jag håller med!:cool:
T.o.m. John Wayne fick lära sig tyska och det klarade han galant utan brytning eller dialekt. Det hörde jag när jag senast såg han på TV i Bayern! :D
Julian von Hilst :rolleyes:

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2025

Haha, ett underbart "Gött" inlägg . Är själv från Öckerö som ligger i Göteborgs norra skärgård och en del likheter med dialekten är det allt med den som är från öarna . Är själv nu bostatt i nordvästra skåne och jobbar i södra halland så dialekter träffar jag på dagligen :yes:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Lite kul detta med dialekter. ibland så verkar det som att vi svenskar tror att vi är dom enda som har olika dialekter, men så är det absolut inte. T ex Danmark och Norge har många olika dialekter, det har förmodligen dom flesta andra länder här i världen också.

Hasse och jag kan ibland ha lite inbördes språkproblem. Jag kommer från Skåne och Hasse från Hälsingland och vi har en hel del gånger haft väldigt dråpliga missuppfattningar.

Eva

Senast ändrad:

Gun & Rolf

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2025

Många förespråkar att vi skall ha ett gemensamt språk i världen,
hur skall det kunna fungera när vi inte ens förstår varandra i Sverige på grund av dialekter.

Vi är Skaraborgare och ibland händer det hos oss att något SKRÖCKLAR.
Vad är det?

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

I Bayern varken begriper eller talar man engelska.
Orsak: De har fullt sjå att lära sig tyska!

Det är det här varför ja reagerade.

I Bayern bor över 12,5 Millioner människor ( 2008 ) och alla dessa begriper inte engelska?????
Förklarar man så många människor för dumm? Det är flera än som bor i hela Sverige..

Varken här eller där pratar den äldre generation ett annat språk. Jag själv hade i Bayern med turister att göra och har aldirg haft språkproblem. Likaså min dotter som har lägenhetshotell i Bayern.

Och hur hade min familj kunnat prata med min sambo om dom inte hade kunnat engelska? Och jag kan nog påstå att dom pratar bättre engelska än min svensk gubbe här.

För övrigt så älskar jag dialekter, även om man ibland har svårt att förstå dom. Jag tycker alla skall vårda sina dialekter. Man kan ju alltid fråga om man nåt inte förstår.

Annelie & Jörgen, ja när man är ute på öarna då får man lyssna noga:)

Toppen