• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Språkbruk

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej!
Trots att vi befinner oss i Spanien så går vi gärna in på HBK för att vi tycker att det är ett intressant forum.

På senare tid har vi dock kunnat konstatera att språkbruket (svordomar, sexuella anspelningar etc) har ökat. Det har också startats trådar av de mest skilda slag (hur träffade jag min partner t ex) vad har detta med fritidsfordon att göra.

Vi tycker att HBK är helt oslagbart som kunskapsbank och hoppas att man i fortsättningen kan hålla sig till det som har med fritidsfordon att göra.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Sv: Språkbruk

Hej på er!
Det är väl så att det här forumet har blivit som en virtuell HBK-träff. Deltar man i en träff och umgås med trevliga husbilsåkare blir det nog så att man pratar om ditt och datt och inte bara om husbilar. Jag skulle inte tro att ni beter er annorlunda.
Dessutom behöver man ju inte läsa trådar som man tycker är ointressanta/störande.
Vi som sitter i obygden och dessutom fryser om rumpan ( -26 nu ) tycker att det här är ett mycket trevligt vattenhål.
Att det förekommer ovårdat språk är givetvis synd men vi människor är ju olika och jag tror inte det är illa ment.
Mvh
Nisse

B

Boxer

Guest

Jag håller inte riktigt med. Ni delar egentligen upp ert tyckande på två olika områden.
Språkbruk och ämnesval. När det gäller det första så kan jag bara tala för mej själv.
Jag försöker ha ett korrekt språk utan svordomar.
När det gäller åmnesvalen så finns det en massa fritidsintressen förutom husbilar i klubben. Hundar verkar vara stort, allehanda motorfordon, fiske, vi hade en lång tråd om jakt friluftsliv har förekommit m.m.
Ska vi också förbjuda födelsedagshälsningar och diverse andra hälsningar.
Forumet speglar medlemmarna, jag tror inte alla bara pratar husbil när dom träffas detsamma gäller forumet.
Det är allt detta som gör det till ett levande forum.

Ojdå jag missade att Nisse redan svarat men det var lustigt vad lika vi skrivit.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest

Hej!
Trots att vi befinner oss i Spanien så går vi gärna in på HBK för att vi tycker att det är ett intressant forum.

På senare tid har vi dock kunnat konstatera att språkbruket (svordomar, sexuella anspelningar etc) har ökat. Det har också startats trådar av de mest skilda slag (hur träffade jag min partner t ex) vad har detta med fritidsfordon att göra.

Vi tycker att HBK är helt oslagbart som kunskapsbank och hoppas att man i fortsättningen kan hålla sig till det som har med fritidsfordon att göra.

Välkommen till livet utanför husbilen:):)där pratar man inte bara husbil utan kanske om annat .......;)men du har rätt här är kul att vara......

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Va trevligt det låter att vara i Spanien..........

När det gäller svordomar, är det aldrig bra.

När det gäller ämnesval, är nog åsikterna ganska individuella.
Själv reagerade jag för länge sedan på ett inlägg som handlade om någons senaste tandläkarbesök.........
Tyckte kanske att det inte hörde hit, riktigt....... Men å andra sidan, var väl inte det mindre befogat än familjehundens stamtavla..........
Man skriver väl om det som upptar ens tankar, helt enkelt.
Vi är ju olika.:yes:

Själv funderar jag på att mina barns kusin omkom i en bilolycka för två veckor sedan, bara 19 år gammal. Min 16-åriga dotter gjorde HLR på en "överförfriskad" kompis i väntan på ambulans i lördags.
Snart börjar VM i längdskidåkning och skidskytte.
Längtar dessutom efter min man som varit borta på jobb i Norge i tre dagar medan jag legat sjuk i feber.

Detta är mina tankar, och dom är det nog inte så många andra som är intresserade av heller.

Gratulationer, tycker jag därimot är trevliga.:p:p

MVH
Karianne

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Man kan ju inte hitta ett forum för varje liten fråga.
Hittar man ett forum för de frågor man är mest intresserad av, vill man ju gärna kunna ventilera "alla" sina frågor/problem där precis som man gör när man träffas i den verkliga världen. Det blir nog ganska tråkigt och enformigt här annars eller.....
/Bertil

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Visst är vi olika. Själv hamnade jag här på en väg som jag nu glömt. Antagligen så gogglade jag på något om husbil och då dök HBK upp. Fastnade direkt eftersom jag tyckte mig se en lagom blandning av rent faktaspäckat skrivande och alldagligt småprat. Det avspeglar i mitt tycke verkliga livet och blir en förlängning av en husbilsträff med diverse småprat om allt möjligt.

Språkbruket kan det kanske vara lite si och så med. Till stor del kan det kanske bero på allas våra olika bakgrunder. Somliga har kanske inte vanan att uttrycka sig i skrift medan andra kanske gör detta dagligen. Men huvudsaken är att det skrivs och att vi förstår andemeningen i inläggen.

F

F.d. 2692

Guest

Jo det blir nog så här, att det blir lite snack runt omkring. Men tack vare detta har jag börjat "tjata" med en medlem som jag inte kände förut.
Det var i en tråd om olika hobbys, vi hade modeller som gemensamt intresse, och kan idag sitta i timmar och prata om vår hobby.

Kan avslöja att han låg i badet sist vi pratade och vattnet hann bli kallt.:spinny::spinny::spinny:

Han kanske avslöjar sig :D:D

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det är ju allt runt omkring som är kul. För mig är husbilen ett medel, inte ett mål. Jag har husbilen för att komma ut och träffa andra och se mig omkring.
Det är inte så att jag först och främst ska ut och åka, och sen se vad det kan bli.
I alla dom här inläggen träffar man levande människor som är precis som jag (hoppas ingen tog illa upp här) och man kan med inläggens hjälp skapa en bild av hur en viss människa är. Ibland stämmer det ganska väl när man träffar personen. Och om det inte stämmer, ja då får man väl ändra uppfattning.
Jag tycker att vi ska vara glada för alla som ställer upp och skriver för det gör att den här sidan lever.
Och ett kraftutryck allt emellanåt för att krydda texten. Det har ingen dött av.
Calle

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej!

Jag håller med! Detta forum blir alltmer ointressant ju längre från ämnet man kommer. Jag tycker att privata hälsningar o.d. kan skötas över den privata mailen. Dessutom förstår jag inte vad hundar, katter och barnbarn har på detta forum att göra. Ett tips är att starta en egen blogg, det är ju väldigt enkelt idag.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Jag tror att det är denna blandning av ämnen som gör hemsidan så väbesökt varje dag. Hade det "bara" handlat om husbilar så tror jag att vi hade tappat många läsare. Jag håller med det många har skrivit tidigare att man behöver ju bara läsa det man är intresserad av - resten kan man bara glida förbi - så gör jag i alla fall.

Det brukar handla mer om husbilslivet när säsongen sätter igång för de flesta. Då brukar tråden som t ex "dit åker vi" vara väldigt välbesökt.

Marie:)

F

F.d. 3088

Guest

Man kan väll gallra under rubriken ämneskategorier där finns ju olika ämnen att läsa vill man bara läsa om husbilar går det säkert, bara att välja ex. husbilsdoktorn ,inredningstips mmm :confused:Man ser ju i regel på rubriken vad som är intressant.
Jag för min del ser sidan som ett uppslagsverk, frågelåda, tidsfördriv, mm, mm.
Här får man även nya polare som vi läste i ett inlägg tidigare:D

Gurra

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag skulle önska att man skrev bättre rubriker på trådarna. Det blir tyvärr ibland lite Goddag Yxskaft över den. Rubriken borde med några få ord tala om vad tråden är tänkt handla om. Så det blir lättare att känna igen att "Det här intrsserar inte mig" och jag då slipper klicka på det jag kallar "Tjafs".
Alltså fram för BÄTTRE RUBRIKER !

// Göte J

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Instämmer helt med Göte J!

Rubriksättningen är väldigt viktig och kan göra att det blir mer överskådligt!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Om man håller muspekaren över rubriken någon sekund kommer det fram några ord ur första stycket varvid man ser vad inlägget handlar om, man behöver då inte klicka in om det är något "tjafs":D
Å andra sidan är ju rubriken viktig om man vill få så många som möjligt att läsa inlägget:cool:
(löpsedel)

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Som HBK Webbare så skulle jag vilja passa på att flagga för möjligheten att starta nya trådar under "rätt" Ämneskategori. Vill man starta en ny tråd om exempelvis gasolfyllning så går man först till Ämneskategorin Gasolförsörjning och klickar där på knappen Nytt ämne. Skriv sedan frågan eller tipset eller vad det kan vara, gärna med en utförlig rubrik. Chansen att få bra svar ökar då (och jag slipper att flytta så många trådar från Under Markisen :rolleyes: ). Det blir dessutom enklare för framtida läsare att hitta trådar i respektive ämne.

F

F.d. 3088

Guest

Nu är vi ju under markisen här kan man skriva om vad som helst (nästan)
På min förstasida ser jag samtliga inlägg från alla ämneskattegorier samtidigt vilket jag trivs med:D
Tror man kan välja en kategori så syns bara den ex. husbilsdoktorn:cool:

Gurra

Toppen