• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprängskiss radiopanelen Fiat Ducato -05

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Är det någon som har och kan bistå med en sprängskiss över radiopanelen i bildelen. Fattar inte hur man skall göra för att få loss radion.

Tyvärr saknar jag de verktyg som behövs för att dra ut radion, en Kenwood, ur din-uttaget. Tänkte därför att jag skulle försöka få loss hela den övre delen av instrumentbrädan där radion sitter monterad.

In skall en Pioneer Avic X1BT och kablage för koppling till Hide-away unit, som jag tänker placera under en av stolarna. Därvid måste jag även se till att jag får ut kablaget ner mot golvet under instrumentpanelen

Någon som förstår vad jag menar med losstagandet av radiopanelen?

/Bosse

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Sprängskiss radiopanelen Fiat Ducato -05

Jag har n ågonstans sett ett kit med alla möjliga olika varianter på verktyg för att lossa apparater av olika fabrikat från DIN-uttag. Jag kommer dock inte ihåg var. Antagligen Kjell & Co, Clas Ohlson eller Conrads. Men kan du inte bara åka vägen om en bilradiohandlare så kan du kanske låna ett verktyg några minuter?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Du måste få bort Stereon innan du kan lossa på överdelan av panelen.
Det sitter 2 skruvar pängst fram som du ser uppifrån. Men det sitter också 2 skruvar under den plats som stereon sitter monterad.

Börja med att peta/dra bort plastlisten som sitter runt fronten. Därefter kan du försöka att dra ut stereon. Jag hade verktyg men behövde inte använda dessa.

Lycka till :)

Åke

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Suveränt Åke!

Tänk vad enkelt allt är bara man fattar hur!!!

Bockar och bugar

G

Göran T625

Guest

Om radion har ett eller två hål ca. 2.5-3.0mm på varje sida skall du sticka in en smal skruvmejsel eller liknande innan du försöker dra ut radion. Du påverkar med detta ett lås på varje sida.

HBK-hälsningar

Göran 292

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Tack för hjälpen!