• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spotify

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
För er som är musikintresserade så kan jag rekommendera en helt fantastisk laglig musiksida som går under namnet ” Spotify”.
Jag tror att all världens musik finns lagrad där.
( Hela websidan är otrolig fint uppbyggd, nästan i klass med HBK:s hemsida.)

Man söker efter en specifik artist eller grupp och vips så får man upp alla låtar de producerat genom tiderna. Går man sen vidare så ser man vilket album låten ligger på, och därefter lyssnar man av hela albumet i en följd, precis som när man spelar upp sin egen cd skiva.

Det fina med Spotify är att man kan lyssna på musiken helt gratis och lagligt.
Det finns dock två versioner. Med gratisversionen får man höra reklam var fjärde låt i 30 sekunder samt höra musiken med en relativt låg musik kvalité på 128 kbit/sek, vilket är i underkant om man lyssnar genom sin High Fidelity anläggning.
Är man i 70 års åldern så spelar det nog ingen roll.
Själv är jag inte riktigt där än så jag betalar 99 kronor i månaden och har blivet Premium Kund, det innebär att man får musiken levererad med högre hastighet i cd-kvalité samt slipper höra reklamen.

Grundtanken med Spotify är att man skall köpa musiken. Det går alltså inte att lagra upp musiken på hårddisken och sen bränna ned den.
Såvida man inte vill vara olaglig förstås, det finns ett översättningsprogram som gör om Spotify krypto till Mp3 format, som sagt duktigt olagligt.
Själv anser jag att det är fullständigt onödigt att lägga ned tid och bränna cd, då man finner sin musik sekundsnabbt på sin Laptop, jämfört med att leta i ett cd-ställ.

För att slippa sladdar från laptopen så har jag köpt en ” USB Stereo Audio Sender ” på Net on Net som sänder trådlöst musiken till min musikanläggning.
I skrivande stund lyssnar jag på musikalen från albumet ” Tommy ” med The Who, det var 40 år sen jag hörde den sist och då från en vinylsvarv i mitt pojkrum.
Måste påstå att det är en fantasisk musikupplevelse att lyssna på en helt rasp-fri inspelning så långt tid efter.

Ps: Det krävs dock initialt en inbjudan för att bli Spotify klient i Sverige, gratisversionen är alltså inte en webbaserad tjänst. För att slippa detta kan man med lite krångel gå via den engelska Spotify sidan och registrera sig där. Premiumversionen går däremot att använda direkt efter ett köp på 99 kronor. Då övergår statusen på ens klientkonto automatiskt över till ett gratiskonto när man ej fortsätter att betala månaden efter.

Torbjörn

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spotify

Vadå 70års åldern? Jag lyssnar på musik med stor framgång trots att jag ska fylla 70 i år! Ni ungtuppar kanske borde....... Jaja, intressant sida givetvis, ska kolla närmare på den.

Tack för tipset! ;)

Jappe

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
F

F.d. 25109

Guest

För er som är musikintresserade så kan jag rekommendera en helt fantastisk laglig musiksida som går under namnet ” Spotify”.
Jag tror att all världens musik finns lagrad där.
( Hela websidan är otrolig fint uppbyggd, nästan i klass med HBK:s hemsida.)

Man söker efter en specifik artist eller grupp och vips så får man upp alla låtar de producerat genom tiderna. Går man sen vidare så ser man vilket album låten ligger på, och därefter lyssnar man av hela albumet i en följd, precis som när man spelar upp sin egen cd skiva.

Det fina med Spotify är att man kan lyssna på musiken helt gratis och lagligt.
Det finns dock två versioner. Med gratisversionen får man höra reklam var fjärde låt i 30 sekunder samt höra musiken med en relativt låg musik kvalité på 128 kbit/sek, vilket är i underkant om man lyssnar genom sin High Fidelity anläggning.
Är man i 70 års åldern så spelar det nog ingen roll.
Själv är jag inte riktigt där än så jag betalar 99 kronor i månaden och har blivet Premium Kund, det innebär att man får musiken levererad med högre hastighet i cd-kvalité samt slipper höra reklamen.

Grundtanken med Spotify är att man skall köpa musiken. Det går alltså inte att lagra upp musiken på hårddisken och sen bränna ned den.
Såvida man inte vill vara olaglig förstås, det finns ett översättningsprogram som gör om Spotify krypto till Mp3 format, som sagt duktigt olagligt.
Själv anser jag att det är fullständigt onödigt att lägga ned tid och bränna cd, då man finner sin musik sekundsnabbt på sin Laptop, jämfört med att leta i ett cd-ställ.

För att slippa sladdar från laptopen så har jag köpt en ” USB Stereo Audio Sender ” på Net on Net som sänder trådlöst musiken till min musikanläggning.
I skrivande stund lyssnar jag på musikalen från albumet ” Tommy ” med The Who, det var 40 år sen jag hörde den sist och då från en vinylsvarv i mitt pojkrum.
Måste påstå att det är en fantasisk musikupplevelse att lyssna på en helt rasp-fri inspelning så långt tid efter.

Ps: Det krävs dock initialt en inbjudan för att bli Spotify klient i Sverige, gratisversionen är alltså inte en webbaserad tjänst. För att slippa detta kan man med lite krångel gå via den engelska Spotify sidan och registrera sig där. Premiumversionen går däremot att använda direkt efter ett köp på 99 kronor. Då övergår statusen på ens klientkonto automatiskt över till ett gratiskonto när man ej fortsätter att betala månaden efter.

Torbjörn

Håller absolut med om Spotify's förträfflighet. Ett tips för er som har iPhone med ett premiumabonnemang á 99 kr/mån. så kan man spara musik i iPhone och lyssna off-line t.ex. i husbilen.

Den största fördelen med Spotify är att man hittar så mycket "ny" musik genom dess sökfunktioner. Man får t.ex. tips om likartade artister när man letat sig fram till en speciell artist. Man går ju inte gärna och köper en CD på måfå bara för att höra hur den låter.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har själv Spotify, kan bara instämma med Torbjörn, kanonbra! Barnen har sina egna listor, och när de vill höra Smurfsånger m.m. så är det bara att klicka!

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Håller med, Spotify är toppen.

Ytterligare ett tips.
Om man kopplar en FM sändare till den bärbara datorn så kan man få ut musiken i alla sina radiomotagare billigt och enkelt. Exempelvis i husbilstereo, hemmastereon mm.
Fm-sändare säljs på alla elektronikaffärer och kostar inte så mycket.
(Om det är detta T.Rantzow har så kan ni glömma det här:cool:)

/Leif

Senast ändrad:
Toppen