• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spisproblem hjälp sökes.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Nu behöver jag hjälp ur all kunskaps bank som finns här på forumet. Skulle idag laga middag och för första gången använda spisen. Har tre "plattor" mebarens en som fungerade ok höll in vredet och tände lätt som en plätt. Men platta nr 2 o 3 ville inte alls som jag. Höll in vredet en lång stund ,fin låga, men så fort jag släpper vredet slocknar dom. Provade flera gånger men samma resultat ,slocknar så fort jag släpper vredet. Innan vi kontaktar dyr verkstad frågar jag nu er om ni har nåt enkelt tips om vad det kan vara för fel. Samt om vi kan göra nåt själva. Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Gunilla
Ps brukar använda min introduktionshäll till matlagningen så därför var det första gången jag använde gasolspisen Ds
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Spis problem hjälp sökes.

En av våra brännare har också börjat krångla på samma sätt. Har man däremot satt på en kastrull före så funkar det....handlar förstås om att lågan inte värmer givaren korrekt utan att det står ett kokkärl ovanpå.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Spisproblem hjälp sökes.

Knacka på brännaren innan den tänds brukar hjälpa när någon platta inte håller lågan. Antagligen behövs en rengörning av brännaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spisproblem hjälp sökes.

Starter med den vanligste feilen, skru av toppen på brenneren og gjør rent under. brenneren er avhengig av at det kommer inn luft sammen med gassen - blir åpningene for luften tett så blir varmen for liten til at sikkerhetsventilen holder åpent. Jeg ville tro at 9 av 10 feil skyldes manglende luft til SMEW brennere, Cramer har en annen konstruksjon så her er det utette pakninger som er den store synderen, men ikke like hyppig.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Spis problem hjälp sökes.

En av våra brännare har också börjat krångla på samma sätt. Har man däremot satt på en kastrull före så funkar det....handlar förstås om att lågan inte värmer givaren korrekt utan att det står ett kokkärl ovanpå.
Tack för svaret men det har jag testat och det funkade inte tyvärr.
Gunilla
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Spisproblem hjälp sökes.

Starter med den vanligste feilen, skru av toppen på brenneren og gjør rent under. brenneren er avhengig av at det kommer inn luft sammen med gassen - blir åpningene for luften tett så blir varmen for liten til at sikkerhetsventilen holder åpent. Jeg ville tro at 9 av 10 feil skyldes manglende luft til SMEW brennere, Cramer har en annen konstruksjon så her er det utette pakninger som er den store synderen, men ikke like hyppig.
Tack det ska jag testa imorgon återkommer om resultatet.
Gunilla
 

adriatik660

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Åland
HBK-Nr
7153
Medlemskap
2024
Sv: Spisproblem hjälp sökes.

Se efter att inte "värmegivaren" har tryckts ner, drag då upp den försiktigt med en tång.Hälsn.Torvald
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Spisproblem hjälp sökes.

Fantastiskt forum detta är. Min fråga om spisproblemet var ju lätt fixat (knackade på brännarna) tack vare er goa HBK vänner. Enligt instruktionsboken skulle jag kontakta verkstad för att avhjälpa felet (vad hade det kostat) men nu löste sig allt ,så än en gång tack för hjälpen. Ha en trevlig sommar.
MVH Gunilla :msn_thumbup::bock::bock:
 
Toppen