Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det ser ut som fett om det är det så kommer det från damasken, mitt råd torka rent så mycket det går, om det underlättar så använd w40 eller liknande det hjälper att lösa upp, kolla damasken efter hål eller sprickor, om du är händig och har något bra ställa att stå på och meka så kan du göra det själv, oftast inte helt enkelt, så jag rekommenderar att lämna in på bilverkstad..Fullt med fett runt höger leder på Fiat Ducato.
Trolig orsak, någon insatt ?
Kolla med ditt försäkringsbolag om det går att få fixat via maskinskadeförsäkringen.Fullt med fett runt höger leder på Fiat Ducato.
Trolig orsak, någon insatt ?
Det ser undreligt ut om man tittar på damaskens storände i överkant i full förstoring.Sitter det någon klammer runt damasken? Svårt att se men kanske därför det kommer ut drivknuts fett.
Lite klargörande, det är inte en hjulmutter som skall dras med 500Nm utan drivaxelmuttern i mitten av navet.På min gamla husbil hade de satt strippor till att hålla damasken på plats vilket naturligtvis inte fungerade. Jag upptäckte det inte förrän drivknuten skar ihop. Så gör ett riktigt jobb, det betalar sig i längden att sätta dit en riktig klammer.
Kanske därför jag anade att det inte fanns någon klammer på plats.
På min gamla J5 är det inte svårt att demontera drivaxeln, men en del jobb. Helt omöjligt på min drivaxel att montera ny klammer utan att demontera axeln. Vet inte hur mycket moment din hjulmutter skall dras men på min gamla J5 90a skall den dras med mellan 421 - 510 Nm och låsas med LOCTITE. Så om det är liknande på din så sitter muttern väldigt hårt, kanske värt att kolla upp om du demonterar axeln.
Förstod detLite klargörande, det är inte en hjulmutter som skall dras med 500Nm utan drivaxelmuttern i mitten av navet.
Japp, har tänkt göra det men bromsverkan är okDet ser undreligt ut om man tittar på damaskens storände i överkant i full förstoring.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Zagge, det känns nästan som du skulle behöva kolla upp bromsklossarna när det dryper så mycket fett överallt och inte minst om du börjar att tvätta och lösa upp fettet.
Jag har lite svårt med språket ibland efter en stroke, hittar inte rätt ord. Så bra att det blir rätt men hoppas att alla förstod ändå.Lite klargörande, det är inte en hjulmutter som skall dras med 500Nm utan drivaxelmuttern i mitten av navet.