• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

spelmansstämmor

F

F.d. 55396

Guest
Lite förvånad.

Efter att besökt ett flertal spelmansstämmor i södra Sverige under 2010 så har jag funderat på varför så få spelmän är med i HBK:s eller att det finns medlemmar utan dekal på sina husbilar.
Kan det vara så att spelmännen ej har intresse av all bra information vi får genom Husbilsklubben.

Kan vara intressant och veta hur många spelmän vi har i klubben tänk vilken glädje dessa spelmän skulle kunna skapa under ett flertal av våra husbilsträffar.

08-Kjelle
Falkenberg

F

F.d. 52979

Guest
Sv: spelmansstämmor

:music-icon::music-icon:

Hej! Hör till kategorin "spelkvinna". släpar runt på min nyckelharpa som jag spelar på hellre än bra. Planerar att dra till Binsjöstämman i juli, så åker Du dit så kanske vi ses, har HBK-dekal på bilen. Spelhälsningar Ingalill

:mh::mh:

F

F.d. 55396

Guest

Vi syns i Bingsjö.

Ska först till Örebro och spela upp för Zornmärket därefter fortsätter vi till Bingsjö.
Spelar munspel och gärna Uppländska nyckelharpslåtar.

Har det lilla HBK märket i bak på husbilen.

08-Kjelle

A

Annes

Guest

Hej !

Jo det är just detta vi hoppas på nu när vi ansökt om medlemsskap i HBK, att få komma till spelmansstämmor för att få lyssna till folkmusik och gärna annan kulturell musik samt
visor av Dan Andersson, Evert Taube ock alla de andra fina diktarna. Vår kommande dekal (HBK) kommer att finnas på föreslagen plats. Kanske kommer vi att bidra i all enkelhet med sång till dragspel och gitarr. Gärna allsång i glada vänners lag. Ser gärna förslag på platser där träffar anordnas.

Med bästa spelmanshälsningar
Annes:music-icon:

H

hianders

Guest

Svar från en mamma till en nyckelharpsspelare!

Vår dotter skall också spela upp i Örebro för zornmärket i silver. Hon spelar med och tränar hos en av Hogmarkarna i Uppsala, Sture. Hon har också gått på ESI (Erik Sahlström Institutet).

Gå med som medlem Annes och anmäl er till midsommarträff på Ragglanda!! Njutbart att få lyssna till nyckelharpa i midsommar!

Kramar från
folkdansarna Inger & Hasse/hianders
(åtm f d aktiva)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55396

Guest

En liten fundering är det inte så att alla spelar väl upp med en förhoppning om att få utmärkelsen "silvermärket". då kan man kalla sig Riksspeleman.
Det är få som lyckas första gången, det kan i bästa fall bli ett diplom eller ett bronsmärke.
Så enkelt är det inte juryn är stenhård.

Vill ni komma ut på spelmansstämmor i sommar Googla på spelmansstämmor 2011 så får ni en massa förslag.
Ha en trevlig spelmans sommar.

08-Kjelle

H

hianders

Guest

Du måste först få ett bronsmärke innan du spelar upp för silvermärket = riksspelman.
Sen kan du få diplom om du inte når upp till nästa nivå!
Jag satt en period med i Zornmärkesnämndens sekretariat och var med i Degerberga (Skåne) 2007 vid uppspelningarna. Mycket spännande! och intensiv vecka.

Inger

PS Man kan få mer upplysningar på Folkdansringens hemsida. Folkdansringen är arrangör för uppspelningarna! DS

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55396

Guest

Efter att ha läst information om Zornmärkes reglerna så vill jag korrigera din info.

Själv har jag Diplom som är lägsta utmärkelsen.

Du kan spela till dig Bronsmärke, men något som de tagit bort men troligtvis kommer tillbaka är att man kan få ett diplom om man är bättre än brons men ej räcker till för att få ett silver.

Det är inte vanligt men jag känner en fantastisk speleman som spelade till sig ett silver och blev riksspeleman på första försöket.

08-Kjelle

F

F.d. 5106

Guest

Ni måste ju pallra er till Ransäter V23 ;) (Fiolstämman)
Där kommer vi att "Hålla låda" med spel i 200km/h i tre dygn, kommer att hålla min 50års fest i samma veva, så se upp gott folk :twitcy:

Bränt fläsk och heta fioler........

Toppen