• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spegelblank is på sjön

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Det var -12 grader när solen idag gick upp över sjön Nävden utanför Avesta.

Långfärdsskridskorna lämnar karaktäristiska spår i den spegelblanka isen, de enda ljud som hörs är av skenan mot isen vid varje skär och tonen från isen som ändras med istjockleken.

Vilken naturupplevelse att tidigt på morgonen få åka långfärdsskridskor i strålande solsken på spegelblank sjöis!

En varning dock åk inte utan sälskap, rätt utrustning och kunskap om sjöis (säger han som vinterbadat med kläderna och skridskorna på).

Är det fler av er husbilsfolk som delar mitt intresse för att åka långfärdsskridsko eller är det mest isfiske som gäller under vintern?

Hälsningar/Sven-Åke

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025
Sv: Spegelblank is på sjön

Hej Sven-åke!
Va avundsjuk ja blir när ja läser om din långfärdstur. Här nere ä det inte ofta som utrustningen åker på.

F

F.d. 4879

Guest

Det låter underbart skönt, en blank is utan snö och med skridskor på fötterna. Ja jag har åkt en hel del sådant och det är en underbar känsla bara det inte blåser motvind. Nu för tiden blir det mest isracing med motorcykel dom få gånger vi har riktig is här i Stockholm, vintrarna har onekligen blivit mildare. Förra året hade vi knappt ingen is här tyvärr.

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Här är en till som gärna åker långfärdsskridskor.
-Har man upplevt känslan av att sväva ,när man åkt på ny kärn-is (som inte syns) då man kan se bottnar,växter o fiskar mm -ja då "är man fast"!!

Tyvärr så är det inte så ofta jag kan åka här hemma -trots att jag bor vid en vik av "Skärgårdshavet".Det brukar oftast komma snö på isen innan man hinner ut/den har blivit stark nog...och sen brukar hög-o lågvatten-variationerna göra att det inte blir annat än stöp-is och dålig-ojämn is.
-Har dock åkt på Mälaren några ggr -man plogar ju banor där.-för Vikingarännet bla.

Som nybliven husbilsägare ser jag chansen att åka mera- och på nya intressanta ställen...
Vi kanske kunde rapportera om sjöar-isförhållanden o lämpliga ställplatser mm här på forumet???

Hälsningar
Lasse W

Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest

Hej,

Nu är de flesta sjör i norra Västmanland och Dalarna åkbara och utan snö. Får se hur länge det varar.

En fundering som kom när jag läste ditt inlägg Lasse W var att det kanske inte är så lätt att rapportera sjö och isförhållande. Bra isförhållande för långfärdsskridsko är ju ofta färskvara och kan snabbt ändras.

Däremot kan man plannera att träffas vid något speciellt tillfälle då man vet att isen hålles åkbar. Te.x. Runndagarna vid Falun eller Ornäsrännet vid Ornäs utanför Borlänge.

Här är en länk till Runndagarna den 16-17/2 Program och även om man inte åker långfärdsskridskor så finns där många andra aktiviteter.

Finns intresse kan jag undersöka möjlighet att stå i närheten med husbil.

Det brukar också förekomma en månskensfärd på Runn någon fredagkväll i februari då det är fullmåne. Jag har inte deltagit men läst att hundratal åker skridskor med facklor till någon ö för korvgrillning.

Hälsningar/Sven-Åke

Senast redigerad av en moderator:
P

Pelle

Guest

En till som gärna åker långfärd.

Tyvärr brukar det inte bli så mycket åka på sjöisar här runt Stockholm.
Men min bror kom över med födelsedagspresenten häromveckan, änmälan till vikingarännet betald och godkänd. Skall bli jätte kul hoppas det blir is att åka på i år.
Får väll åka till östermalms IP och träna på konstrfuset (huu) i värsta fall.

Hälsningar
Pelle

F

F.d. 8491

Guest

Hej Pelle,

Vikingarännet är väl en 7-8 mil eller hur? Uppsala - Stockholm.

För långt för mig! :snow-icon:

Sven-Åke

Toppen