• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spegel för trottoarkant

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
De stora lastbilarna har det, varför har inte vi det? Varje gång jag skall parkera intill en vasskantad, hög kantsten vid en trottoar är jag rädd att köra emot med den ömtåliga däcksidan. Men jag vill ju komma så nära trottoaren som möjligt. På många stora lastbilar sitter det en nedåtriktad spegel på höger sida som gör att föraren har full kontroll över hur nära kanten han är. Var hittar jag en motsvarande till en husbil? Någon som vet?
hej
Jag har sedan flera år kört med denna typ och tycker att den fungerar bra monterad i underkant på ordinarie backspegel.


mvh
Bengt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår Sprinter har en liten spegel under den ordinarie backspegeln som visar lite av sidan på bilen samt bakhjulens avstånd från trottoarkanten/vägkanten, på båda sidor. Hjälper visserligen vid fickparkering OM man känner för att titta och kontrollera avstånd. Däremot aldrig sett en backspegel som visar framhjulet(!?), låter lite konstigt och ganska onödigt då det är bakhjulen som ”släpar” och inte går att vrida på.

Jag använder passagerarens lilla backspegeln mest när jag ska ”gnälla” /s på Marianne’s körning väldigt nära vägkanter i Spanska fjällområden o_O

1727710881237.png
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Vår Sprinter har en liten spegel under den ordinarie backspegeln som visar lite av sidan på bilen samt bakhjulens avstånd från trottoarkanten/vägkanten, på båda sidor. Hjälper visserligen vid fickparkering OM man känner för att titta och kontrollera avstånd. Däremot aldrig sett en backspegel som visar framhjulet(!?), låter lite konstigt och ganska onödigt.

Jag använder passagerarens lilla backspegeln mest när jag ska ”gnälla” /s på Marianne’s körning väldigt nära vägkanter i Spanska fjällområden o_O
Lastbilschaufförerna tycker inte det är konstigt eller onödigt och inte jag heller. Jag har också en liten vidvinkelspegel under den plana men den är för att få större område bakåt
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
766
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Lastbilschaufförerna tycker inte det är konstigt eller onödigt och inte jag heller. Jag har också en liten vidvinkelspegel under den plana men den är för att få större område bakåt
Men har lastbilschaufförena den spegeln för att kolla på trottoarkanten och framhjulet? Är det inte för att se så att t ex cyklister, gående, små bilar etc inte finns sidan om hytten? Dvs en död vinkel som det tidigare skrevs om.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Men har lastbilschaufförena den spegeln för att kolla på trottoarkanten och framhjulet? Är det inte för att se så att t ex cyklister, gående, små bilar etc inte finns sidan om hytten? Dvs en död vinkel som det tidigare skrevs om.
Spegeln mitt i dörren är nog tänkt för att se gående eller cyklister men är även perfekt för att se just hjulet vid trånga utrymmen, det är även vanligt med en spegel på vindrutan på den högra sidan för att se fronten.
 

Lennart Delli Delin

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2024
På lastbil är både den nedåtriktade på högersidan och den främre för att se fronten ett lagkrav. Jag har fått 2a på bilprovningen när dom saknades på lastbilen. båda är väldigt användbara när det är trångt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.881
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Toppen