• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spegel för trottoarkant

erix

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
De stora lastbilarna har det, varför har inte vi det? Varje gång jag skall parkera intill en vasskantad, hög kantsten vid en trottoar är jag rädd att köra emot med den ömtåliga däcksidan. Men jag vill ju komma så nära trottoaren som möjligt. På många stora lastbilar sitter det en nedåtriktad spegel på höger sida som gör att föraren har full kontroll över hur nära kanten han är. Var hittar jag en motsvarande till en husbil? Någon som vet?
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
De stora lastbilarna har det, varför har inte vi det? Varje gång jag skall parkera intill en vasskantad, hög kantsten vid en trottoar är jag rädd att köra emot med den ömtåliga däcksidan. Men jag vill ju komma så nära trottoaren som möjligt. På många stora lastbilar sitter det en nedåtriktad spegel på höger sida som gör att föraren har full kontroll över hur nära kanten han är. Var hittar jag en motsvarande till en husbil? Någon som vet?
Den spegeln du tänker på är för att underlätta ”döda vinkeln”.
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Den spegel jag tänker på är inte alls den undre vidvinkelspegeln utan en tredje nedåtriktad spegel. Om det finns speciella speglar för att se höger framhjul, var hittar jag dem?
Ok, nu plongade det till. Den sitter skruvad på passagerare dörren.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.881
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ett tips, i brist på spegel, är följande:

1. Parkera så nära en trottoarkant som möjligt.
2. Sitt i normal position.
3. Hitta den punkt på den ena vindrutetorkaren (vanligtvis armens ledade fäste för bladet) som är mitt för trottoarkanteen (framför bilen).

Denna metod fungerar även när det gäller att köra så nära vita linjen som möjligt...

Pålle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.720
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag upplevde samma problem med min första husbil så jag monterade dit en spegel.
Den underlättade att komma nära trottoaren. På min andra husbil klarade jag mig utan.

1727683670892.png
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
finns påbiltema jag hade för att se markisen ,går säkert att rikta neråt,
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
En spegel utgör ett stort luftmotstånd - behöver nått kraftigt att monteras i. Alternativet vore backkamerasystem med sidokamera. Dynavin har ett elegant system för Ducato.

 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det finns ju även trottoarkantsvarnare.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Det finns ju även trottoarkantsvarnare.
Fördelen med en spegel är att den är nyttig även när man vill parkera intill en gräsmatta, en målad linje eller liknande
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.290
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Monterade en extra 7” skärm för kameror. En med fyra kanaler. Ville ha en kamera på taket för att se släpet o det fungerar riktigt bra. Monterade en smidig väggkamera högt upp på väggen över höger framhjul. Bra att ha ibland.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Fördelen med en spegel är att den är nyttig även när man vill parkera intill en gräsmatta, en målad linje eller liknande
Självklart, sällan linjer, gräskanter är så pass vassa att de skär däck eller fälg.
Om man är tekniskt lagt kan man montera en kamera i underkant på spegeln och koppla in den på främre kameraingång, som finns på en del multimediaenheter. Ström kan man ta ifrån glasdefrostern.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
De stora lastbilarna har det, varför har inte vi det? Varje gång jag skall parkera intill en vasskantad, hög kantsten vid en trottoar är jag rädd att köra emot med den ömtåliga däcksidan. Men jag vill ju komma så nära trottoaren som möjligt. På många stora lastbilar sitter det en nedåtriktad spegel på höger sida som gör att föraren har full kontroll över hur nära kanten han är. Var hittar jag en motsvarande till en husbil? Någon som vet?
Kolla denna tråd!

//Leif C
 
Toppen