• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sparar farthållare bränsle?

Margus

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Ni som brukar använda farthållaren - hur tycker ni det påverkar bränsleförbrukningen? Blir den högre, lägre eller som förut?

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Sv: Sparar farthållare bränsle?

I och med att jag för det mesta kör med farthållare vet jag inte vad bilen drar utan den. Kan referera till vår semesterresa i år som var på ca:330 mil, bilen (en boggie på totalvikt fem ton) drog 1,19 liter milen med farthållaren på för det mesta.
Trippen vi körde startade i Göteborg, körde via Dalarna, Härjedalen till södra Lappland, sedan neråt via höga kusten, Stockholm, sedan via Vätternlandskapet hem till götet.
Alltså ganska varierande vägar.
Snittförbrukningen är uträknad på antalet mil och antalet liter diesel.

Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest

Jag har provat med en V70, den drar mindre utan farthållare

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag kör snålare utan farthållare. När jag kör utan farthållare låter jag bilen minska farten lite mer i uppförsbackarna och öka lite mer i nerförsbackarna. Sedan kör jag av bekvämlighetsskäl ändå oftast med farthållaren inkopplad. Särskilt på slätmark. Blir det mycket kuperat brukar jag dock koppla ur den.

Krister N

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På vår bil (Iveco chassi) er det nesten motsatt av med krinil sin bil, med fartsholder venter automatlåden lengre med nedveksling i motbakkene enn om jeg holder foten i ro på gasspedalen og om jeg tråkker på litt ekstra så veksler den gjerne ned 2 trinn og bilen akselrerer opp bakken.

Av makelighet så blir det mest kjørning på fartsholder, unntaket er når det blir mye svinger.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

För mej så sparar farthållaren bränsle pga. att om jag inte kör med farthållaren så brukar hastigheten bli högre .
Nu är ju många vägar som "farfars bilar" på Liseberg och man somnar ju av tristess .

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Om man kan hålla exakt samma hastighet hela tiden utan farthållare så bör det bli samma förbrukning som med farthållare. Men det är nog omöjligt att göra, därför spar man drivmedel utan farthållare.
Förmodligen släpper man då på lite i utförsbackarna och håller igen lite uppför (man gör nog så utan att tänka på det) och kan då få samma medelhastighet men med lägre förbrukning av drivmedel.

Så tror jag utan att ha kontrollerat det på någon bil / Leif

F

F.d. 53078

Guest

En farthållare är inte någon tillsats för att sänka bränsleförbrukningen.
Den är till för att hålla en jämn fart.
Men det beror på hur man använder den.

Håller man en jämn fart på en rak väg utan backar så kör man ekonomiskt
I detta fall så är farthållaren ekonomisk.
Men kör du i backiga landskap så bromsar farthållaren i nerförsbacken och accelererar i uppförsbacken vilket är oekonomiskt.
Om man accelererar i en uppförsbacke så drar bilen mycket mera bränsle än om man accelererar i en nedförsbacke eller på plan mark p.g.a bilens vikt. Sedan beror det på farthöllaren responstid, typ av förgasare, insprutning, diesel mm. mm.

Hur kör man då mest ekonomiskt med en farthållare?

Använd den på raka fina vägar och motorväg kommer du till en nedförsbacke som sedan blir till uppförsbacke tryck mjukt ned gasei i början av nedförsbacken och släpp den ännu mjukare i uppförsbacken
Då använder man sig av energin i nedförsbacken för att komma upp i backen.
Själv använder jag den ofta och kopplar ur den med ett litet tryck på bromsen så lita att bilen inte bromsar, men tillräckligt för att koppla ur farthållaren. När jag vill koppla in den igen så är det bara att trycka på inkopplingsknappen igen och bilen kommer ihåg sista inställda hastighet.
Ett bra sätt att koppla ur den under oekonomiska strðckor.

Bara att tänka
snabb acceleration väldigt mycket energi
långsam acceleration mycket energi
uppför mycket energi
nedförsbacke mycket lite energi
plan mark utan hastighetsförändring normal energi

Detta vet inte farthållarna ännu ,men det kommer eco mode på farthållarna innom en snar framtid.

Toppen