• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spansk simkort till mobilen

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

sitter i husbilen och väntar ut en mycket kraftig regnskur här i Spanien och passar på att testa Vodafons internet. De hade störningar på 3G under 2 dagar så då fungerade endast 2G och det var lite segt.

Det verkar vara många svenska husbilar i Spanien nu och fler verkar vara på väg.

Bara på den här campingen i Peniscola (häftigt namn eller hur) finns 26 Svenska ekipage varav några husvagnar. Flera HBK:ar finns också här. Undrar hur många HBK:are som är i Spanien nu?

Använder man här svenskt mobilkort att ringa och ta emot samtal från Sverige blir det dyrt. Det billigaste sättet är att använda Skype, kostar 0,017 Euro/minut till fast telefon.

Att skaffa ett Spanskt kontantkort "happy movil"är ett annat sätt att hålla nere samtalskostnader och det köper man tex. på Phonehouse. Det kostar 10 Euro och man får ringa för hela beloppet men jag tror att man måste ladda på 10 Euro först. Pass måste visas vid köp.

Samtal till fast telefon i Sverige kostar 0,067 euro/minut och 0,232 Euro/minut till svensk mobiltelefon. Det är gratis att ringa mellan Hapy mobil men en uppkopplingsavgift tillkommer.

Jag hittade ingen lämplig rubrik för det här inlägget så det fick bli under markisen.

Det kanske skulle finnas en separat rubrik där man kan samla sådan här tips. Många förstagångsåkare kan kanske hitta något som de funderar på under en sådan rubrik.

Vad säger ni webbare om SPANIEN TIPS eller något liknande?

Där kan man ha trådar om gasol, internet, mobiltelefon, bra campingar, ställplatser, vingårdar, varningar osv.

Sven-Åke

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Spansk simkort till mobilen

Tack för tipset! Vi är snart på väg ner och kanske tittar in hos er. Hoppas att vädret blir bättre än det har varit, vad vi hört. Man vill ju ha värme och sol i massor. Vi längtar!

F

F.d. 8491

Guest

Hej,

ni är välkomna, solen tittar redan fram nu:

Sven-Åke

F

F.d. 24284

Guest

Så det kanbli! I år var det tänkt att jag skulle tillbringa vintern i Grekland. Hade inte bokat plats på färjan i Venedig. Den dan vi kom dit fanns ingen färja inne utan den skulle komma och gå nästa dag. Fanns bara en mycket dyr parkeringsplats över bron i hamnen. Vi fick inte köra in på Minoan's parkering, de skylde på säkerheten. Nästa dag åkte vi till färjeläget och skulle köpa biljetter. Just den färjan hade inte camping ombord, utan man fick isåfall ta hytt. Sen så ville de ha extra betalt ca 800:- för en centimeter över 6 m.Nästa färja skulle innebära ytterliagre 500:- i parkeringsavgifter, sammanlagt en merkostnad på 1000:-
Blev helt pisst of på italienare och Venedig. Beslutade mig för att dra till Spanien istället, så nu är vi på väg dit istället. Står just nu på Oasis Park bara några mil från Franska gränsen. 8 €/dag. Betala för 2 och stå 3 dgr.
100€ för en månad. Gratis internet.
I morgon drar vi vidare till Frankrige.
Kontentan av detta blir, att skall man åka färja från Venedig så skall man boka och på rätt färja, övernatta vid Gardasjön och sen dra direkt till Venedig den dan färjan går, så slipper man reta sig på italienskt personal i hamnen.

Toppen