• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

spänningsomvandlare

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Jag måste köpa en ny spänningsomvandlare 12volt/230volt.Min gamla har förstörd 2 laddare för eltandborste samt min laddare för kameran.Fel sinuskurva var det en som sa???? Jaså! Vad ska jag kolla när jag köper en ny?Modifierad sinuskurva står det på en från netonnet.Bra eller dåligt? Tacksam för tips. Trevlig helg!

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: spänningsomvandlare

Jag måste köpa en ny spänningsomvandlare 12volt/230volt.Min gamla har förstörd 2 laddare för eltandborste samt min laddare för kameran.Fel sinuskurva var det en som sa???? Jaså! Vad ska jag kolla när jag köper en ny?Modifierad sinuskurva står det på en från netonnet.Bra eller dåligt? Tacksam för tips. Trevlig helg!

Bäst är det med ren sinusvåg ut, då kan du vara säker på att allt fungerar som det ska.

Jag har använt ett flertal med modifierad sinusvåg på utgången utan problem till datorer telefoner och olika laddare, men innan jag kopplat in dem har jag tittat på utsignalen i ett oscilloskåp för att se hur signalen ser ut. Finns det branta transienter på utgången är det stor risk för problem.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Har kollat jula,claes i sjön och kjell o comp.Vet dom vilken som inte förstör laddare eller kommer dom att lura på mig den dyraste? Tänkte lägga ca 4-500 kr max.Men modifierad sinuskurva.....är det bra eller dåligt?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Kallas köpa billigt som blir dyrt... Det ni hade innan! Får se, vad skrev du nu... har förstört /////...
Ni har en husbil á xxxx tusenkronor? Köp nu en riktig inverter, med ren sinuskurva! :wink:

Ren suniskurva, bra bit över nedan Max tänkta utlägg... Men är Värt det! Beroende på watt, från tusingen & uppåt!
Bra grejer köster.. :yes: Skit grejer köster mer! :rolleyes:

Har kollat jula,claes i sjön och kjell o comp.Vet dom vilken som inte förstör laddare eller kommer dom att lura på mig den dyraste? Tänkte lägga ca 4-500 kr max.Men modifierad sinuskurva.....är det bra eller dåligt?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Precis som Håkand skriver skriver så finns den växelriktare/inverter med olika utseende på den modifierade sinuskurvan och det är svårt att på förhand veta om det alls fungerar till exempelvis en dator utan att prova.
Jag köpte helt nyligen en för under 1000:- hos Clas Ohlson på 300 W som skall ge en ren sinuskurva för att inte riskare att hamna i samma situation som du har gjort. Alla leverantörer säger/skriver att växelriktaren kan ta skada om något är inkopplat när den startas. Men jag vet flera som ändå har klarat sig.
//Conny

F

F.d. 53078

Guest

Satsa du på en som har en snygg sinusvåg ut. Du skall också titta på verkningsgraden, den skall ligga så högt som möjligt idealet är 100% allt under är förluster. Titta också på tomgångs förbrukning det finns modeller som stänger av sig själv när den inte har någon förbrukning.

Den gröna kurvan är en ren fyrkantkurva
Många aparater fungerar inte med denna, och är till och skadlig för vissa aparater då den b.l.a innehåller mera energi. Gamla hederliga nätdelar med en transformator jobbar bra med denna kurva. Nya moderna switshade nätdelar har problem med denna kurva

Blå kurva modifierad fyrkantsvåg troligen den du har denna innehåller mindre energi det kan vara så att dom har kompenserat detta med en högre spänning som har knäkt dina laddare. Dom flesta aparater klarardenna kurva, men med känslig billiga aparater klarar inte heller denna kurva spänningarna stämmer inte.

Röd kurva samma som i ett nätutag i hemmet denna kurva jobbar alla nätanslutna aparater det är denna som du skall satsa på.

PS: Anslut inte laddare till 230V det är mycket bättre att ansluta dom till 12V direkt det finns små boxar som Dc/DC omvandlar ifrån ex 12vtill 9 v eller 12 volt och upp.
Då har du i stort sett försummbara förluster och en ren likström.

Dom flesta laddareär på 12 v i detta fall blir det 12V till 230 230 till 12v igen ganska dumt eller hur.
Någon elektronik kunnig kan säkert hjälpa dig.

Bilagor

• Sinus_Golven__Omvormer__Converter__.jpg
    Sinus_Golven__Omvormer__Converter__.jpg
    71,8 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:
Toppen