• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsomvandlare

Marris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2355
Medlemskap
2024
Jag ämnar koppla in en spänningsomvandlare eller inverter till bodelsbatteriet. Enligt medföljande instruktion ska kopplingen ske direkt till batteriets plus- respektive minuspol. Det innebär att det är direktström till apparaten även om denna är frånslagen, vilket i sin tur kan innebära att om det blir kortslutning (t ex på grund av apparatfel eller skadad kabel) kan det resultera i brand. Är det så man gör kopplingen, alltså utan någon form av säkring eller strömbrytare på matningen?

Hoppas att någon kan ge ett råd.

Marris

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsomvandlare

Hej, du har säkert svaret på känn.
Jag monterade säkringshållaren vid de andra säkringarna vid bodelsbatteriet.
Invertern sitter i garderoben, med uttag i tvättrummet(=nära hustruns hårtork).
Installationen är under omarbete då jag tror att det är fördelaktigare att ha invertern nära batteriet o dra 220V bak istället.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det kan vara lämpligt att montera en säkring mellan invertern och batteriet tycker jag. Det finns lämpliga glasrörssäkringar och dito hållare hos Biltema till ett humant pris som klarar de stora strömmar som en inverter kräver.

Kabeln mellan batteri och inverter bör vara så kort som möjligt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om du vill säkra att strömmen är bruten till invertern när du inte använder den men vill vara säker på att inget "går varmt" vid användning så går det bra att montera en sådan här kraftig brytare mellan batteri och inverter på plussidan. Även den finns på Biltema.

80-512_s.jpg Huvudströmbrytare, 100 A (80-512)
För batteriström. Försedd med snabbnyckel. Kan bl.a.........

Lycka till JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest

Inga installationer utan säkringar!
Och säkringarna skall sitta så nära batteriet som möjligt.!

Själv hittade jag lämliga säkringar till min 1500 watts inverter hos Hjärtmans. (båttillbehör)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om ni skall köra stora strömmar genom en s.k. hängsäkringshållare, ta en noggrann titt på kontakterna i hållaren, jag tycker nog att Biltema:s ser rätt suspekta ut?! Fungerar nog med små strömmar?!

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej, i vårt fall använder vi en inverter på 1800 watt.

Jag ser den nästan som en startmotor när den tar så så många Amp.

Ingen säkring för att slippa spänningsfall...

Skulle jag känna mig orolig, då monterar jag en strömbrytare.

Så känner jag :rolleyes:

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag köpte en 1000 W inverter Hos Clas Ohlson för ett år sedan. Jag öppnade den och kollade, den hade inbygda glasrörssäkringar. De är avsedda att bryta om det blir för stor ström och den elektroniska överbelastningskretsen skulle vara trasig och inte fungera.

Mvh Bengt

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hej Lasse:)
Använder du startbatteri till bodelen? Den sorten borde passa bättre med korta kraftiga uttag, än GEL-batteri, eller har jag fel?:confused:

F

F.d. 3077

Guest

Om man köper en inverter med högre effekt så finns det ju kablar med,korta grova ,apparaten är ju avsäkrad innombords.monteras så nära batterierna som möjligt.
Har aldrig säkrat någon omformare över 1500W effekt.
Det är ju kaka på kaka(med utvändig säkring).
Det finns ju rekomendasioner i varje förpackning.
Mvh Bernt

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Esbjörn:)
Nu blev det tokigt...:eek:
Nej jag använder 2st GEL batterier, det jag menade var att till startmotorn finns inga säkringar, och där är vi inte rädda för att det ska bli kortslutning och börja brinna.

Jag hör nog till de som tycker det är viktigt att man gör saker så ordentligt att risken för otäckheter blir minimal.

Vid en säkring på 150-200Amp kan allt hända, jag menar att då är det så kraftigt säkrat att brandrisk finns ändå.

Viktigare än säkring tycker jag är att installationen är korrekt med gummigenomföringar klammer mm.

Nu bär det av mot Klippan i Skåne där det är HBK träff. :)

F

F.d. 29925

Guest

.
Det som är viktigt är att strömmen bryts så nära strömkällan som möjligt.

Att det finns säkringar inne i en Inverter hindrar inte en brand före Invertern.

Jag vidhåller: Säkra av så nära strömkällan som möjligt.

F

F.d. 29925

Guest

Hej Esbjörn:)
Nu blev det tokigt...:eek:
Nej jag använder 2st GEL batterier, det jag menade var att till startmotorn finns inga säkringar, och där är vi inte rädda för att det ska bli kortslutning och börja brinna.

Jag hör nog till de som tycker det är viktigt att man gör saker så ordentligt att risken för otäckheter blir minimal.

Vid en säkring på 150-200Amp kan allt hända, jag menar att då är det så kraftigt säkrat att brandrisk finns ändå.

Viktigare än säkring tycker jag är att installationen är korrekt med gummigenomföringar klammer mm.

Nu bär det av mot Klippan i Skåne där det är HBK träff. :)

Ett litet påpekande kan vara att startmotorn bara är inkopplat så länge man håller startnyckeln i rätt läge. Men alla andra storförbrukare är väl avsäkrade, eller?

S

steve.swe

Guest

Startmotorn har spänningsförsörjning hela tiden. Tillslaget på startmotorn får bara när man vrider om nyckeln till startläget.

F

F.d. 29925

Guest

Stämmer, men det är först när selenoiden drar som strömmen går genom startmotorn.
(För övrigt gäller nog att risken för brand är större med klena kablar än med grova.)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Förvisso går det ström genom kabeln endast när solenoiden drar, men kabeln är spänningsförande hela tiden så skulle isoleringen skavas av blir det garanterat kortslutning.

För övrigt är det helt säkert (inte nog) så att risken för brand är större med klena kablar än med grova.

J

Jimbo

Guest

Jag kopplade rakt på batteriet utan säkring. Har en Waeco 1800 W. Det som jag prioriterade var en huvudbrytare till invertern. Den drar tomgångsspänning även fast den är avslagen om man inte bryter inkommande ström. Ta till rejäla korta kablar.
Själv tog jag 16 mm2 med pressade kontakter, kabellängd 1 meter.

kocken1

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2026

Hej! Jag har en spänningsomvandlare på 150w som driver en tv på 40w
som jag stoppar in i 12v kontakten vid tv:n. Amperemätaren går upp nästan 20 amp när jag sätter på tn, hur är det möjligt? Den borde lju bara gå upp 3-4 amp eller? Beror det på att det kanske är för klena kablar till uttaget vid tv:n? Det är originaluttaget vid tv hyllan och inget jag gjort själv.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Kocken1, i tillslagsögonblicket drar de flesta apparater en hög ström, förutom att en ev. transformator ska få kärnan magnetiserad så ska alla kondensatorer i strömfiltrering och vidare i apparatens inre laddas upp.
Det kan bli avsevärda strömmar och har man dessutom något annat påslaget samtidigt så adderas strömmarna.

Det är ändå ett bra betyg på din inverter - att den klarar så pass hög startström utan att överströmsskyddet slår ifrån, de billigaste invertrarna har inte den överkapaciteten på halvledarna av kostnadsskäl.

Toppen