• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spännande tjänstevikter och lastvikter.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Bytte nyligen husbil och var givetvis uppmärksam på att lastvikten uppfyllde våra behov. Bilen är en N+B Flair CEB 2008 och är ganska välutrustad både från fabrik men också av tidigare ägare. Bilen var också nyligen uppvägd från 6000 kg totalvikt till 6500kg. Lastvikten är efter uppvägningen 869kg vilket vi tyckte var ok. Vid vägning händer något mycket oväntat. Bilen visar sig väga 350 kg mindre än vad som står i papprena :) Detta var ju en trevlig överaskning som nu gör att vi på vågen har 900kg i verklig lastvikt klar när vi har fulla tankar och semesterpackning inkl elcyklar, trädgådsmöbler, verktyg och alla andra nödvändiga saker som vi släpar runt. Min fråga till Er är om det är vanligt att bilar väger mindre än tjänstevikten och så mycket.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025
Sv: Spännande tjänstevikter och lastvikter.

Inte för att vara glädjedödare men man kanske ska fundera på om vågen verkligen visar rätt? jag har varit med om att det kan fela en hel del i vissa fall.

Annars undrar man ju vad anledningen var att vikta upp bilen?

//Peter

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Inte för att vara glädjedödare men man kanske ska fundera på om vågen verkligen visar rätt? jag har varit med om att det kan fela en hel del i vissa fall.

Annars undrar man ju vad anledningen var att vikta upp bilen?

//Peter

Skall kolla på en annan våg men detta är göteborgs hamns vågstation ute i Arendal som ju är ganska ny och ser fräsch ut. Den är bemannad dagtid så att man kan få sk vågsedel. Hoppas den stämmer.
Bilen var på pappret obrukbar innan uppvägning så det var nog ett måste för handlaren som vägde upp bilen.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Skall kolla på en annan våg men detta är göteborgs hamns vågstation ute i Arendal som ju är ganska ny och ser fräsch ut. Den är bemannad dagtid så att man kan få sk vågsedel. Hoppas den stämmer.
Bilen var på pappret obrukbar innan uppvägning så det var nog ett måste för handlaren som vägde upp bilen.

Då låter det ju onekligen som att den vågen har goda förutsättningar att stämma bra!

Då fanns det ju en förklaring till att man vägde upp den också, hade det varit gjort i privat regi så har man ju troligen upptäckt att det var snålt med totalvikten innan man beslutar sig att lägga pengar på intyg osv.

//Peter

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Min fråga till Er är om det är vanligt att bilar väger mindre än tjänstevikten och så mycket.

Det är samma sak med vår Flair 07a.
Tj vikt 5400, vikt på flertalet vågar är 5300, med semesterpackning fulla tankar och två tunga personerom bord.
(totalvikt 6000 kg.)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är samma sak med vår Flair 07a.
Tj vikt 5400, vikt på flertalet vågar är 5300, med semesterpackning fulla tankar och två tunga personerom bord.
(totalvikt 6000 kg.)

Tack Michael. Då har du i princip samma läge med din bil. Den är ju mycket lik vår.:D

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej När jag köpte min Dethleffs 7850 år 2012 så körde jag till grannen som har våg och vägde förrän jag började packa in grejer bilen, bilen var över 100 kg lättare än vad det stod i registreringsbeviset fast det blivit monterat elverk samt markis i Finland. När jag frågade sa firman som jag köpt av att vikt uppgifter kommer från fabriken i Tyskland.
Ha de Paffw

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej När jag köpte min Dethleffs 7850 år 2012 så körde jag till grannen som har våg och vägde förrän jag började packa in grejer bilen, bilen var över 100 kg lättare än vad det stod i registreringsbeviset fast det blivit monterat elverk samt markis i Finland. När jag frågade sa firman som jag köpt av att vikt uppgifter kommer från fabriken i Tyskland.
Ha de Paffw

Tack. Markis och elverk är ju inga lätta grejor så den bil vägde ju också mycket under fabrikens uppgifter. Ganska trevligt dock.:)

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Det är ju alltid glädjande att lastvikten räcker till. På våran Adria 810SC så har vi nästan
400 kg kvar att lasta när vi har fulla tankar och full packning. Även axeltrycket på axlarna
är inom ramen ☺

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vi köpte en ny Hobby för några år sedan. Den vägde nog 300-400 kg mindre. Enligt Forsbergs så typade de in alla bilar av en viss sort med maximal extra utrustning.

F

F.d. 56037

Guest

När jag vägde vår bil så fanns det 50 kg:mad: kvar så den ska vägas upp:spinny:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Bytte nyligen husbil och var givetvis uppmärksam på att lastvikten uppfyllde våra behov. Bilen är en N+B Flair CEB 2008 och är ganska välutrustad både från fabrik men också av tidigare ägare. Bilen var också nyligen uppvägd från 6000 kg totalvikt till 6500kg. Lastvikten är efter uppvägningen 869kg vilket vi tyckte var ok. Vid vägning händer något mycket oväntat. Bilen visar sig väga 350 kg mindre än vad som står i papprena :) Detta var ju en trevlig överaskning som nu gör att vi på vågen har 900kg i verklig lastvikt klar när vi har fulla tankar och semesterpackning inkl elcyklar, trädgådsmöbler, verktyg och alla andra nödvändiga saker som vi släpar runt. Min fråga till Er är om det är vanligt att bilar väger mindre än tjänstevikten och så mycket.

Hej ! För oss var det tvärtom bilens tjänstevikt skulle vara 3062 men då jag vägde den förrän jag började packa den så vägde den utan förare 3450 så när jag sätter mig i den så är det övervikt. Bilen är Ringmor Sweden
Med vänlig hälsning Frank

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej ! För oss var det tvärtom bilens tjänstevikt skulle vara 3062 men då jag vägde den förrän jag började packa den så vägde den utan förare 3450 så när jag sätter mig i den så är det övervikt. Bilen är Ringmor Sweden

Skulle vara Rimor Swedwn

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är betydligt vanligare och inte alls lika positivt som vad som hände mig.
Är riktigt glad för att inte längra alls behöva tänka på lastvikt. Att ha 900 kg i marginal för shopping under resan är ju mer än nog. Får kanske fundera på mera tillbehör. :D

larsinge

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14208
Medlemskap
2025

Köpte våran husbil för tre år sedan, en Hymer Tramp med tjänstevikt 3500 kg, lastvikt 4000 kg. Då det skrevs mycket i detta forumet om att många körde med överlast, innan tant och hund m.m. kom in i bilen, blev jag lite brydd ang. vikten. För att veta vad bilen verkligen vägde körde jag till en våg hos Lantmännen med full tank diesel, tom vattentank och en gasoltub. Bilen vägde då runt 2900 kg. Blev lite undrande om det kunde skilja så mycket av vad som Hymer hade vägt den till. Killen sa att vågen nyss var testad och krönt.
Nästa helg åkte vi en tur till Göteborgs skärgård med cyklar, tant och hund, full vattentank, samt en hel del andra attiraljer som hör till köksutrustningen m.m. Körde in på vågen vid Arendal Hisingen, en våg som väl måste väga rätt då den används dagligen. Den visade 3200 kg. Då har jag alltså runt 800 kg lastvikt och det känns riktigt bra att inte behöva oroas över detta.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Har beställt nya bilen som 4400kg med en tjänstevikt på ca 3200kg, så även om tjänstevikten är optimistiskt satt så bör vi aldrig mer få problem med övervikt iaf. :)

Toppen